סגור
רון חולדאי ראש עיריית תל אביב יפו
רון חולדאי ראש עיריית תל אביב יפו (גבריאל בהרליה)

ביקורת על ראש עיריית תל אביב: מעדיף את החרד"לים במקום את רצון הבוחרים

רון חולדאי צירף לקואליציה את חיים גורן, מהציונות הדתית, שמונה לסגן ראש העיר, כשחלק מהסיעות הליברליות כמו יש עתיד נותרו בחוץ. וזה לא הכל - הוא מעוניין למנות ליו"ר ועדת הביקורת את איש הליכוד דוד לניאדו, שהורשע בפלילים

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי זכה בבחירות לראשות העיר בעיקר בזכות קולות החילונים, מתנגדי ההפיכה המשטרית והכפייה הדתית, אבל זה לא מפריע לו להקים קואליציה עם מפלגות התומכות בתפיסות אידיאולוגיות אלו.
חולדאי צירף השבוע לקואליציה את חיים גורן, נציגו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', שמונה לסגן ראש העיר ומחזיק תיק הביטחון בדומה לתפקידו בקדנציה הקודמת. אלא שאז, ב-2018 ייצג גורן את מפלגת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט ואיילת שקד וכעת הוא מייצג את מפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ'. מספר 2 ברשימתו הוא הרב החרדי נפתלי לוברט.
הביקורת שנשמעת כלפי חולדאי נובעת מחוסר רצונו לצרף לקואליציה את השותפים הטבעיים שלו. כמו למשל אורנה ברביבאי יו"ר סיעת יש עתיד שרצה עם ציפי ברנד וזכתה ב-5 מנדטים במועצה, יו"ר סיעת חי (חילונים ירוקים) ראובן לדיאנסקי והשר לשעבר אברהם פורז עם 2 מנדטים, והח"כ לשעבר יובל צלנר (מפלגת תקווה חדשה) עם מנדט אחד. המו"מ עם ברביבאי כלל פגישה אחת לא מחייבת שהופסקה או מוגדרת "תקועה".
וזה עוד לא הכל. במקום למנות את ברביבאי כראש ועדת הביקורת העירונית בהיותה יו"ר הסיעה הגדולה באופוזיציה הוא ביקש להצניח לתפקיד את חבר המועצה דוד לניאדו מהליכוד. לניאדו הורשע בעבר בפריצה לבתים ובתקיפת שוטר ואישה. אפילו רה"מ בנימין נתניהו הסתייג ממנו וקרא ב-2022 למתפקדי המפלגה לא לבחור בו בפריימריז.
בעקבות הביקורת הציבורית, לניאדו לא מונה עדיין ליו"ר ועדת הביקורת במועצת העיר תל אביב. אבל, האפשרות הזו עדיין לא ירדה מעל השלחן.
פורז אמר לכלכליסט כי "בעיר כמו תל אביב עדיף קואליציה חילונית ודוגלת בפתיחות ובחופש ולא להכנע לגורמים דתיים".
גם ביש עתיד יוצאים נגד חולדאי ומסרו כי "לצערנו הרב חולדאי פועל בניגוד מוחלט למה שהבטיח לבוחריו ומעדיף דילים ונקמנות פוליטית על פני קואליציה ליברלית רחבה שמשקפת את בחירתם של רוב תושבי תל אביב-יפו. אחרי שמינה לסגנו את נציגו של סמוטריץ' ושל הגרעינים התורניים הוא רוצה להביא לאישור מינוי של איש שהורשע בפלילים ליו״ר ועדת ביקורת. דווקא בעת הזו ואחרי כל מה שעברנו בישראל בשנה וחצי האחרונה, תל אביב הייתה אמורה להיות המגדלור של הערכים הליברליים".
לא רק עניין מוניציפלי תל אביבי
המקרה המוניציפלי לכאורה, משפיע לא רק על תל אביב אלא מכשיר את סיעת הימין הקיצונית במהלך שישפיע על ערים אחרות שתושביהן מעדיפים קואליציה בלי תומכי ההפיכה המשטרית, ובלי תומכי נתניהו. "חולדאי פשוט משתין מהמקפצה", טוען אחד מחברי האופוזיציה "והציבור שבחר בו נרטב".
חולדאי צייץ השבוע, "בימים האחרונים נשמעות ביקורות על הרכב הקואליציה הנוכחית, עוד בקדנציה הראשונה שלי לפני 25 שנים קבעתי כלל ברור, כל מי שמוכן להתחייב על הערכים של העיר תל אביב-יפו, אלה שהזכרתי, מוזמן להצטרף לקואליציה. הוכחנו לאורך השנים שבעבודה משותפת של כל סיעות הבית, צעדנו קדימה לעבר שוויון מגדרי, הקמנו את הפרויקט של נעים בסופ"ש, הסדרנו בחוקי העזר פתיחת חנויות בשבת ועוד ועוד, צעדים מרשימים של עיר חופשית וחברה פלורליסטית.
"איננו מחרימים אף סיעה, אף אדם, ואני קורא לכל סיעות הבית, לכולכם, מי שמוכן לקבל עליו את ערכיה של העיר הנפלאה שלנו מוזמן להצטרף אלינו לעשייה העירונית על בסיס העקרונות האלה".
בתוך כך, גורמים בעירייה מתריעים מפני הגידול הצפוי בתקציבים למוסדות דת בעקבות השתתפותה של הציונות הדתית והחרדים בקואליציה. בתקציב העירייה לשנים 2023 ו-2022 הקצתה העיריה למוסדות דת 1.87 מיליון שקל בכל אחת מהשנים, לעומת 2.009 מיליון שקל בשנת 2021. ואילו לקהילה הגאה הוקצה סכום של 115 אלף שקל בכל אחת מהשנים 2022 ו-2023 לעומת 404 אלף בשנת 2021.