סגור
מלחמת עזה צה"ל עזה חרבות ברזל
תקיפת צה"ל בעזה, חרבות ברזל (צילום: JACK GUEZ / AFP)

ישראל חידשה את אספקת המים לדרום הרצועה

כחלק מהמאמץ לשכנע את תושבי עזה להתפנות דרומה כדי להימנע מפגיעה החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר סיכום עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, להשיב את האספקה לחלק מהאזור. השר כ"ץ: "ההחלטה מאפשרת להדק את המצור הכללי על עזה בלי חשמל"

לאחר שבשבוע שעבר החליט שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ״ץ לעצור את אספקת המים מישראל לרצועת עזה, אספקת המים חודשה היום באופן חלקי. זאת, לאור הסיכום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה״ב ג׳ו בידן.
אספקת המים חודשה כעת לדרום הרצועה - שישה ימים לאחר שהוכרז על הפסקת הזרמתם. המטרה בחידוש הזרמת המים לדרום הרצועה בלבד היא לסייע למאמצים לשכנע את אזרחי עזה להתפנות מצפון הרצועה. יותר ממחצית מ-2 מיליון תושבי עזה מתגוררים באזור הצפוני וביום שישי הודיע צה״ל כי עליהם להתפנות דרומה כדי להימנע להימנע מפגיעה בעקבות הפעילות הצבאית המתוכננת באזור.
לדברי כ״ץ, ״ההחלטה תואמת את המדיניות שלנו ומאפשרת להדק את המצור הכללי חסר התקדים על עזה בלי חשמל, בלי מים ובלי דלק עד למחיקת החמאס״. לפני שלושה ימים הכריז כ״ץ כי "אף מתג חשמל לא יורם, שיבר מים לא ייפתח ומשאית דלק לא תיכנס - עד להשבת החטופים הישראלים הביתה. הומניטרי תמורת הומניטרי, ושאף אחד לא יטיף לנו מוסר".
ישראל מספקת בימי השגרה רק 6-10% מהמים הנצרכים ברצועת עזה. רוב משק המים באזור נסמך על בארות מקומיים, שאיבה מהאקוויפר ומתקן התפלה. הפקת מים באמצעות מתקן התפלה דורשת כמויות גדולות של חשמל, אך ישראל בלמה את אספקת החשמל לרצועה בשבוע שעבר וכך גם את אספקת הדלקים.
בימים האחרונים התעוררה ביקורת בינלאומית על ההחלטה בישראל והופעל לחץ על מנת לשנותה. לפי סוכנות הידיעות AP, במקלטי האו״ם ברצועה בהם שוכנים כחצי מיליון אזרחים אספקת המים הולכת ואוזלת, ובנוסף חובשים בעזה הזהירו היום כי אלפים עלולים למות כאשר בתי חולים עמוסים בפצועים אוזלים נואשות בדלק ובאספקה בסיסית. לפי ההערכות, בבתי החולים בעזה עלולה להסתיים אספקת הדלק להנעת הגנרטורים בתוך יומיים.