סגור

פרסום ראשון
הסדר פשרה: דיסקונט צפוי לשלם כ-52 מיליון שקל ללקוחות בעבר ובהווה

הסדר הפשרה כפוף לאישור בית המשפט, והוא הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הבנק בשנת 2020 שעסקה בטענה לגביית יתר של ריביות במסגרת האשראי של חשבון העובר ושב. בנק דיסקונט כפר בכל הטענות נגדו

בנק דיסקונט ישלם ללקוחות זכאים בהווה ובעבר כ-52 מיליון שקל במסגרת הסדר פשרה שהוגש לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז. הסדר הפשרה כפוף לאישור בית המשפט שטרם ניתן. ההערכה היא כי ההסדר רלוונטי למאות אלפי לקוחות. ההסדר הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק בשנת 2020, בטענה לגביית יתר של ריביות במסגרת האשראי של חשבון עובר ושב.
על פי הטענה, לקוחות הבנק נדרשים מעת לעת לאשראי בנקאי בחשבונות העו"ש. כשהחשבון ביתרת חובה הבנק מחייב את הלקוח בריבית בסוף הרבעון. הבנק מסווג את החשבונות הפרטיים לקבוצות שונות, כגון קבוצת ללא משכורת, קבוצת מקבלי משכורת, קבוצת זהב, קבוצת גמלאים ועוד. בהתאם להוראות הדין, הבנק קובע את שיעור הריבית התעריפית המרבי (עלות אשראי) לחשבונות עובר ושב, בהתאם לקבוצות שונות שהוא מסווג ומפרסם. בפועל, בחלק מהמקרים גבה הבנק ריבית העולה על שיעור הריבית התעריפית המרבית שהוא קבע בתעריפון הריביות.
עוד נטען כי אף שהבנק סיווג את החשבונות של המבקשים בקבוצת זהב, הזוכה לריביות בשיעורי מרבי מופחת, חויבו החשבונות לפי הריביות התעריפיות הגבוהות של קבוצת ללא משכורת. יש לציין כי בנק דיסקונט כפר בכל טענות התובעים המייצגים, וטען כי כל פעולותיו נעשו כדין. עוד נטען כי הבנק קיים את ההסכמים עם הלקוחות ככתבם וכלשונם, ולא בוצעו על ידו העוולות הנזיקיות שנטענו בבקשה. בסופו של יום הופנה התיק לגישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל, והצדדים הגיעו להסכם פשרה שטרם אושר על ידי השופט שמואל בורנשטין.
על פי הסדר הפשרה, הבנק ישיב לחברי הקבוצה סך כולל של כ-52 מיליון שקל. הבנק יזכה את החשבונות של מי שזכאי לכך שחשבונו עדיין מתנהל בבנק. הסכום יחושב פרטנית לכל לקוח. לקוחות עבר של הבנק אשר סכום ההשבה הפרטני בחשבונם עולה על 40 שקל – ישלח אליהם הבנק בתוך 180 ימים מאישור הפשרה באופן סופי המחאה. בכל מקרה בו סכום ההשבה ללקוחות עבר יהיה נמוך מ-40 שקל או במקרים בהם המחאות לא נפרעו – הסכומים יועברו לקרן תובענות ייצוגיות. את המבקשים מייצג עו"ד אמיר ישראלי. את הבנק מייצגים עוה"ד בעז פייל וגיתית רמות-אדלר ממשרד ארנון.