סגור

פרשנות
המדיניות המבולבלת של משרד התחבורה משאירה את נוסעי הרכבת חסרי אונים

ביום ראשון תופסק תנועת הרכבות למשך שבועיים וחצי בכמה קווים, כאשר חלק מהתחנות יושבתו לחלוטין. הנוסעים המתוסכלים צריכים להפנות את חצי הביקורת כלפי משרד התחבורה שמתנהל ללא מדיניות ברורה ועקבית ומותיר אותם ללא מענה תחבורתי ראוי

החל מיום ראשון הקרוב ולמשך שבועיים וחצי תופסק תנועת הרכבות בציר רעננה-ת"א צפון ובקו הנגב המערבי, ותחנות הרכבת בהוד השרון-סוקולוב, כפ"ס נורדאו, ראש העין צפון, פ"ת ובני ברק יושבתו לגמרי לכל התקופה (ראו את פירוט השיבושים בסוף הכתבה).


לשם שינוי, ההשבתה הזו אינה קשורה באופן ישיר לעבודות החשמול של הרכבת, והיא נובעת דווקא מעבודות תשתית שחברת נת"ע מבצעת לטובת הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. אבל לנוסעי הרכבת הסיבה פחות משנה מהתוצאה, והתוצאה היא שקווי הרכבת הסדירים בישראל מבוטלים על ימין ועל שמאל בגלל עבודות תשתית כאלו ואחרות.
2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל מפת קווים פעילים 3-19 באוקטובר 2021
רכבת ישראל מפת קווים פעילים 3-19 באוקטובר 2021
מפת קווים ותחנות החל מיום ראשון, 3.10.21, ועד יום שלישי, 19.10.21, בין השעות: 05:00 - 20:00
(מתוך אתר רכבת ישראל)

שלא יובן לא נכון – עבודות התשתית של הרכבת ושל הרכבת הקלה (ובהמשך המטרו) הן קריטיות לעתידה של ישראל. ללא חשמול המסילה, הכפלת מסילות החוף, יצירת נתיב נוסף באיילון ויצירת קווים חדשים, ישראל העתידית תהיה סיוט תחבורתי שלא ברא השטן וכל הפקקים וחוסר היעילות הנוכחי של היום יחווירו לעומת מה שעוד יהיה כאן. כמו כן, אין טעם להאשים את רכבת ישראל או את נת"ע בכך שהן משביתות את שירותי התחבורה הציבורית לטובת העבודות – החברות הממשלתיות עושות את מה שבאינטרס שלהן ומבקשות לעמוד במשימות שלהן, ולתפיסתן "קשה עכשיו, הקלה אחר כך" היא לא רק סיסמה אלא תוכנית עסקית. עם זאת, יש גוף אחר, נחבא אל הכלים, שאליו כדאי וצריך לבוא בתלונות: משרד התחבורה.
במשרד התחבורה מנסים לאחוז את המקל משתי קצותיו, מצד אחד הם בעד קידום התשתיות הלאומיות ומהצד השני הם בעד מתן שירות מקסימלי לתושב. אך במציאות אי אפשר להיות בעד מה שטוב ונגד מה שרע, וההתנגשות בין צרכי ההווה לצרכי העתיד היא דילמת מדיניות אמיתית. בתקופת השרה רגב מדיניות השרה הייתה בעייתית אך ברורה – אין לפגוע בשירות הרכבות של ההווה בשום מחיר, והדבר הוביל לפיצוצים תכופים בין מנכ"ל הרכבת מיכה מייקנסר שביקש לקדם את פרויקט החשמול לבין לשכת השרה שדרשה אפס פגיעה בשירות הרכבתי. עם כניסתה של מיכאלי לתפקיד, המטוטלת כביכול נעה לכיוון השני ועבודות התשתית המשיכו במלוא המרץ. אך דווקא לאחרונה שוב נשמעו היסוסים מצד משרד התחבורה בקשר לשירות הרכבות בתקופת החגים, כאשר מחאה אזרחית הובילה לכך שבחלק מערבי החג יהיה שירות רכבתי בניגוד לתכנון המקורי. אך ההצלחה של המאבק הובילה למדיניות שירות לא ברורה, כאשר בחלק מהימים השירות התקיים ובאחרים לא – באופן כמעט אקראי לצופה מהצד.
2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל תחנת ההגנה שיבושים
רכבת ישראל תחנת ההגנה שיבושים
עומסים בתחנת ההגנה, ארכיון
(צילום: עמרי מתתיהו)

הדילמה של המשרד אינה פשוטה, ואף אחד לא רוצה להיות השוטר הרע שמבטל את נסיעות הרכבת ופוגע דווקא באוכלוסייה שמסתמכת על התחבורה הציבורית, אבל מה שנדרש עכשיו זו וודאות. המשרד צריך להחליט על מדיניות ולדבוק בה, ובעיקר לפרסם הרבה זמן מראש מה הולך לקרות כדי שהאזרחים לא יופתעו ויוכלו לסמוך על נסיעות בתחבורה ציבורית. כמו כן, צריך לוודא כי האלטרנטיבות שניתנות לנוסעי הרכבת הן רלוונטיות, ולא לגרום למצב בו הנוסעים המיואשים יהיו חייבים לעבור לאלטרנטיבה הבעייתית של הרכב הפרטי.
השיבושים הצפויים:
  • החל מיום ראשון, 3.10.21, ועד יום שלישי, 19.10.21, (כולל), תופסק תנועת הרכבות בין תחנות ת"א האוניברסיטה ורעננה, ורכבות בקו באר שבע - ראשל"צ משה דיין - הרצליה, (קו הנגב המערבי וטבעת השרון), יופעלו בין תחנות באר שבע ות"א סבידור מרכז בלבד.
  • תחנות רעננה, הוד השרון סוקולוב, כפ"ס נורדאו, ראש העין צפון, פ"ת, ובני ברק – תיסגרנה זמנית לשירות בימי המבצע.
  • בימי העבודות רכבת ישראל תפעיל מערך היסעים חינמי, אשר יופעל בין תחנות ראש העין צפון ות"א סבידור מרכז, וכן בין תחנות כפר סבא נורדאו ות"א סבידור מרכז.
  • פרטים מלאים באתר הרכבת.