סגור
(אולפן כלכליסט)

כנס תחבורה ירוקה
"הרכבת היא כלי ראשון במעלה במאבק למען הסביבה"

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, אמר את הדברים בכנס תחבורה ירוקה של כלכליסט. לדבריו, המטרה של רכבת ישראל היא החלפת המכונית הפרטית בתחבורה ציבורית, במטרה לצמצם עומסי תנועה ולהפחית את זיהום האוויר

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני, התארח בכנס תחבורה ירוקה של כלכליסט ותיאר כיצד הרכבת מקדמת "עתיד תחבורתי ירוק ומתקדם". בדבריו, אמר שמעוני כי למרות שהרכבת הומצאה בבריטניה לפני יותר מ-220 שנים, "בעידן שאף אחד לא דיבר על גזי חממה או התחממות כדור הארץ", מדובר בכלי תחבורה שמהווה כלי ראשון במעלה במאבק למען הסביבה.
שמעוני תיאר כי הרכבת היא אחד מאמצעי התחבורה היעילים ביותר, בצריכת דלק פר נסועה, בפליטת מזהמים, בצמצום מספר כלי הרכב בכבישים, בין אם מדובר במכוניות ובין אם מדובר במשאיות. עוד אמר שמעוני כי הרכבת מהווה אמצעי יעיל לשיפור מרקם החיים החברתי, ושהיא "מביאה חיים" לאן שהיא מגיעה, מעודדת השקעות, תעסוקה, מסחר, מעלה את רמת החיים, ומצמצמת את תאונות הדרכים.
1 צפייה בגלריה
עו״ד משה שמעוני יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל
עו״ד משה שמעוני יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל
עו״ד משה שמעוני יו״ר דירקטוריון רכבת ישראל
(צילום: אילן בשור)
לאחר ההקדמה, שמעוני תיאר את העשייה המגוונת של הרכבת. ראשית התייחס ל"הגדלת הפעילות הרכבתית לטובת יעילות תחבורתית" ותיאר כי "מדינת ישראל גדלה וצומחת במהירות, והשטח הזמין בה מוגבל" ודבר זה מכריח את המתכננים ואנשי תשתיות התחבורה לנצל בחוכמה וביעילות כל שטח זמין. "כל רכבת שלנו מסיעה 1,200 נוסעים, לעיתים בשעות השיא אף 1,500 ו-2,000 נוסעים. כל רכבת שלנו מורידה, או לפחות מונעת עלייה לכבישים, של כ-1,200 מכוניות בממוצע, ו-22 אוטובוסים. כיום אנחנו מסיעים כ-600 רכבות ביממה, בסוף החומש הקרוב אנחנו צפויים להסיע מעל 700 רכבות ביממה, ועד שנת 2040 מעל ל-2,200 רכבות ביממה". שמעוני מתאר כי המטרה של רכבת ישראל היא החלפת המכונית הפרטית בתחבורה ציבורית, כדי לצמצם עומסי תנועה ולהפחית את זיהום האוויר בישראל.
לאחר מכן המשיך שמעוני לתאר את הפרויקטים האסטרטגיים שהרכבת עובדת עליהם. בין היתר התייחס לכך שהרכבת צפויה בשנה הקרובה לחנוך את קשת מודיעין, שתחבר בין מודיעין לירושלים. כמו כן, עד שנת 2026 צפויים לחנוך את המסילה המזרחית, שתהווה ציר מקביל למסילות החוף העמוסות, את מסילת 431 שתחבר בין מודיעין במזרח לראשל"צ במערב, ותחובר גם למסילת הרכבת המהירה לירושלים ואת המסילה הרביעית באיילון שתהווה צעד משמעותי לפתיחת צוואר הבקבוק המסילתי בישראל. בנוסף שמעוני תיאר כי בעשורים הקרובים צפויים ברכבת ישראל לסיים את הכפלת מסילות החוף, והכפלת המסילות לבאר שבע. שמעוני הוסיף שרשת המסילות צפויה להתרחב עד לקריית שמונה בצפון ואילת בדרום.
נקודה נוספת ששמעוני ביקש להתייחס אליה היא תחום רכבות המשא. רכבת ישראל מסיעה קרוב ל-10 מיליון טון מטענים מידי שנה ומובילה כ-60 רכבות משא ביממה, 1.250 מיליון טונה-ק"מ וכל רכבת מטען אחת מורידה מהכבישים 72 משאיות או 36 פול טריילרים, דבר המוביל לצמצום הגודש בכבישים ולהפחתת זיהום אוויר. הסעת המטענים מובילה גם להורדה של מטענים המכילים חומרים מסוכנים מהכביש. לפי שמעוני, הרכבת נמצאת בעיצומה של בניית תוכנית אסטרטגית בתחום הובלת מטענים במטרה להרחיב את תשתית מסילות הברזל הקיימת, בניית תשתית חדשה ייעודית למטענים, הגדלת מספר הקרונות, הכנסת קרונות "חכמים" ואמצעי העמסה "חכמים" בנמלים.
צעד נוסף שהרכבת מקדמת הוא פרויקט החישמול, פרויקט בהיקף של כ-12 מיליארד שקל, שמטרתו החלפת שיטת ההנעה הקיימת היום של רכבות מדיזל להנעה חשמלית. הפרויקט צפוי להסתיים בהדרגה עד שנת 2024 עם חישמול של כ-1,000 ק"מ מסילה, וזה יאפשר הפחתה דרסטית של פליטת המזהמים, ומתן שירות מהיר ואיכותי יותר.
הנקודה האחרונה בנאומו של שמעוני התייחסה לשמירה על איכות הסביבה בשטחי הרכבת. שמעוני תיאר שהרכבת פועלת לשמירה על איכות הסביבה במתחמיה, באמצעות בקרה, פיקוח וניטור שטחי הרכבת, עבודה על פי נהלי איכות סביבה ועמידה בתקני ISO.
שמעוני סיים את נאומו בהוקרה לעובדי הרכבת ואמר כי "המשאב העיקרי שלנו הוא העובדים, וזו הזדמנות מצוינת להודות להם על העבודה היומיומית, גם במצבי חירום כשנופלים טילים, וגם כשמגיפה משתוללת, עובדי הרכבת נותנים מידי יום שירות לכ-270 אלף נוסעים".