סגור
חניון תת קרקעי רחוב הארבעה תל אביב
חניון תת קרקעי בתל אביב (אביגיל עוזי)

ועדת הכלכלה אישרה: חוק החניה לפי דקה יבוטל, פחות משנה לאחר שנכנס לתוקף

חברי הוועדה אישרו את הצעתו של דוד ביטן לבטל את "חוק החניונים", לאחר שלפי נתוני הכנסת הוביל לעלייה של כ-30% במחירי החניה ברוב החניונים. ההצעה תועבר לקריאה שנייה ושלישית, אך עשויה להתעכב בשל הצמדתה לחוק הרשויות המטרופוליניות

במסגרת דיוני ועדת הכלכלה היום (ג'), הצביעו חברי הוועדה בעד הצעת יו"ר הוועדה, דוד ביטן, לבטל את "חוק החניונים" שקבע כי החניה בחניונים פרטיים תהיה לפי דקה ולהחזיר את המצב לקדמותו. "חוק החניונים" נכנס לתוקף בדצמבר 2025. יום אחרי חקיקת החוק, שבו חגגו חברי אופוזיציה וקואליציה את "ההישג" המרשים, החוק הוגדר ככישלון, לאחר שלא נעשתה עבודת הכנה ולא הוחרגו חניונים קטנים, מה שהוביל לזינוק של עשרות אחוזים במחירי החניונים. על פי דו"ח שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רוב החניונים העלו את המחירים ב-30% וזאת לצד עלייה במחירי החניות לאורך כל 2025 על ידי הרשויות המקומיות.
לאחר אישור ועדת הכלכלה, ההצעה עוברת לאישור בקריאה שנייה ושלישית במליאה, אך כיוון שהוא מחובר לחוק רשויות מטרופוליניות, הדבר עלול לעכב את ההחלטה. החיבור בין החוקים נועד לקצר את המהלך, כדי שביטול חוק החניונים לא ידרש ל-4 קריאות במליאה, אך הוא גם עקב האכילס של ביטולו, שכן בזמן שביטול חוק החניונים מקבל תמיכה מלאה, חוק הרשויות המטרופוליניות עלול להיתקל בעיכובים, בעיקר עקב חשש של מפלגות חרדיות שהחוק ינוצל להעברת הסמכות לתחבורה ציבורית לשבת לידי הרשויות המקומיות.
החוק קבע כי מחירי החניונים יחושבו לפי דקה, ולא תשלום גלובלי עבור שעה ראשונה ולאחר מכן גבייה על בסיס יחידות של 15 דקות, כפי שהיה מקובל בעבר. כדי להימנע מהפסדים בעלי החניונים הקפיצו מחירים מה שהוביל את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' להודיע כי יפעל לביטול החוק. אבל החוק כשל לא כי לא היה היגיון מאחורי הגבייה לפי דקה, אלא כיוון שאף אחד לא טרח לקחת עליו אחריות ולבצע עבודת הכנה. משרד האוצר ומשרד הפנים לא השתמשו בסמכות שקיבלו מוועדת הכלכלה וביצעו חקיקת משנה ייעודית, שמטרתה היתה להחריג חניונים שגובים מחירים נמוכים יותר. חניונים אלו ספגו הפסדים משמעותיים ולכן הקפיצו את המחיר.
בדיון קודם בוועדת הכלכלה טען ביטן כי המחיר עלה בעיקר בחניונים הפרטיים, שאותם היה משרד הפנים אמור להחריג. כשהמחירים זינקו במשרד האוצר נבהלו מעליית המחירים, ובמקום לנסות לתקן את החוק הקיים, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' כינס את בעלי החניונים, ובראשם סנטרל פארק, התחייב לבטל את החוק בתמורה לחזרה למחירים המקוריים, זאת למרות שבעלי החניונים לא התחייבו לתעריף מסוים ולא הציבו תקופה בה הם מתחייבים לא להעלות מחירים. בתגובה ביטן האשים את סמוטריץ' כי כוונתו לבטל את החוק היא גיבוי לחברות החניונים שניצלו את המצב להעלאת מחיר באופן מופרז.

--