סגור
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ישיבת ממשלה 27.8.23
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ישיבת ממשלה 27.8.23 (צילום: EPA/MENAHEM KAHANA / POOL)

בן גביר יחכה: מחלוקת מונעת את שינוי הוראות הפתיחה באש של המשטרה

השר לביטחון לאומי הודיע בשבוע שעבר שהוראת שעה שמתירה למשטרה לפתוח באש חיה נגד חוסמי כבישים שישבשו את מעבר כוחות צה"ל וחוסמי גישה ליישובים, קיבלה את אישור היועמ"שית ותועלה להצבעה בישיבה הממשלה הקרובה. אלא שהערב התברר כי הצעת ההחלטה נותרה מחוץ לסדר היום של הישיבה מחר, כנראה על רקע מחלוקות שעדיין קיימות לגבי הנוסח הסופי

מחלוקת על הנוסח בין אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מונעות בשלב זה את העלאתו להצבעה מחר (ב') בממשלה של השינוי מעורר המחלוקת שמקדם בן גביר בהוראות הפתיחה באש של משטרת ישראל.
כוונתו של בן גביר היא להעלות להצבעה הוראת שעה שקידם, שתתיר למשטרה לעשות שימוש באש חיה כנגד חוסמי כבישים וצירי תנועה החיוניים לתנועת כוחות צה"ל בעת לחימה, כמו גם כנגד חוסמי כניסה ליישובים. בן גביר כינה את השינוי "דרמטי וקריטי לטובת המשך המאמץ המלחמתי".
באופן טבעי, להחלטה כזו, על אף המשמעויות ההרתעתיות שלה, יש פוטנציאל להצית אש ולהביא להסלמה לא רצויה בתוך ישראל. זאת דווקא בעת שהגזרה הזו עד כה שקטה. מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אף אמר בדיון בכנסת בשבוע שעבר כי "צריך להגיד מילה טובה על ההתנהגות המופתית של ערביי ישראל עם כמעט אפס אירועים" מתחילת המלחמה.
בן גביר, שהחל לקדם את השינוי הזה עוד לפני פרוץ המלחמה מתוך רצון להיערך לתרחיש בסגנון הפרות הסדר בעת מבצע "שומר החומות", הוציא ביום חמישי הודעה לפיה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קיבלה את עמדתו בנוגע לשינוי בהוראות הפתיחה באש ואישרה לו להעלותו להצבעה בממשלה.
כל זאת אחרי שעוד קודם לכן דווח על מחלוקות בין השניים לגבי אופן ניסוח ההוראות – כאשר היועמ"שית הסכימה להקל על פקודות הירי, אבל בתנאי שהמפגינים יורתעו קודם לכן באמצעות שימוש הדרגתי בכוח – כלומר שקודם לכן ייעשה שימוש באמצעי פיזור הפגנות לא קטלניים וכך יימנע ירי חי. בן גביר מנגד טען שבמקרים של שיבוש תנועת צה"ל בכבישים או הטלת מצור על יישובים יהודיים, אין זמן לביצוע של שני שלבים, אלא יש צורך לנקוט בפעולה מהירה.
על פי הודעת בן גביר מיום חמישי, הצדדים הגיעו להבנות והתגבשה כבר הצעת החלטה שתובא לאישור בממשלה, לפיה "ישונו הוראות הפתיחה באש כהוראת שעה לתקופת הלחימה במקרה של אירוע רב זירתי, בו יתבצעו התפרעויות בציר תנועה חיוני הנדרש באופן מיידי לתנועת כוחות צה"ל לצורך פעולות לחימה ופעולות תומכות לחימה ומפריעות לתנועת כוחות צה"ל בצירים אלו, ובמקרה בו ייווצרו התפרעויות הגורמות לחסימת גישה ליישוב, המעמידה את תושבי היישוב בסכנה ממשית בשל ההתפרעות עצמה או בשל מצב חירום ביישוב, ובכלל זה תוך מניעת אספקת ציוד חירום בסיסי ליישוב או מניעת פינוי תושבים לטיפול רפואי".
עוד הוא ציין ש"במקרים אלו, באישור המפכ"ל, יוכל מפקד המחוז הרלוונטי להורות על מתן אישור לפתוח באש חיה לעבר המתפרעים, כאשר הצורך המבצעי יהיה הערך העליון, זאת תוך התחשבות בכלל השיקולים הרלוונטיים העומדים לנגד עיניו של מפקד המחוז". בן גביר ציין עוד ש"ההחלטה תועלה להצבעה לאחר שקיבלה את הסכמת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה".
היום פורסמה ברשתות החברתיות עצומה שעשרות אלפי אזרחים חתמו עליה לפיה "שינוי ההנחיה מהווה סכנה ממשית לחיי אדם - מדובר במהלך לא חוקתי בעליל שמופנה בראש ובראשונה כלפי אזרחי ישראל הפלסטינים ונותן לגיטימציה למשטרת בן גביר להוציא אותם להורג ולמנוע מהם וממפגינים בכלל את חופש ההפגנה. ההצעה משנה בקיצוניות את החלטות ועדת אור, שהוקמה לאחר האינתיפאדה השנייה (אירועי אוקטובר 2000) והותירה שימוש באש חיה רק אם מדובר בסכנה ממשית לחיי השוטרים ולא ככלי להתמודדות עם שיבושים וסגירת כבישים" - והופנו לחצים אל חברי הקבינט, בעיקר אל השרים מטעם המחנה הממלכתי, בני גנץ וגדי אייזנקוט.
במהלך היום בזמן שבסביבת היועמ"שית ידעו לספר על שיח ומחלוקות לגבי הניסוח הסופי, בסביבת בן גביר שידרו דווקא אופטימיות שאין מחלוקת מהותית, שהרי ברור לכל הצדדים שמדובר בהוראת שעה לחודש בלבד והיא מתייחסת אך ורק לשני תרחישי הקיצון שהוזכרו. על כן, בלשכתו הופתעו הערב לגלות שהנושא כלל לא מופיע בסדר היום של ישיבת הממשלה המיועדת להתקיים מחר, על פי הלו"ז שהופץ לשרים, חרף סיכומים מוקדמים, לדבריהם, עם רה"מ. בסביבת בן גביר אמרו כי ידרשו שבכל מקרה הנושא יעלה מחר להצבעה בממשלה.