סגור
שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג, היום
שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג, היום ( צילום: REUTERS/Johanna Geron)

בית הדין בהאג: "ישראל חייבת לעצור את המבצע ברפיח באופן מיידי"

הנשיא של בית הדין הבינלאומי לצדק ציין כי "דאגתו מהמצב ברפיח התממשה", הדגיש כי "המצב ההומניטרי הידרדר" - וקבע: "ישראל צריכה לפתוח את מעבר רפיח ולמסור דוח על כל הצעדים תוך חודש". אהרון ברק לא נמצא בדיון מסיבות משפחתיות. נתניהו יכנס התייעצות דחופה, ההערכה: ישראל לא תציית לשום צו

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג פרסם אחר הצהריים (יום שישי) את החלטתו הדרמטית בנוגע לבקשת דרום-אפריקה להוציא צו להפסקת המלחמה בעזה, והכריע: "ישראל חייבת לעצור באופן מיידי את המבצע ברפיח". השופט הקריא את הצווים, שרק שניים התנגדו להם - השופט מטעם ישראל, אהרון ברק, שלא נמצא בדיון מסיבות משפחתיות, והשופטת מאוגנדה ג'וליה סבוטינדה, שהתייצבה לצד ישראל גם בדיון בחודש ינואר.
ההערכה היא שישראל לא תציית לשום צו של בית המשפט, ודובר מטעם הממשלה אמר אתמול ל"רויטרס": "שום כוח על פני כדור הארץ לא ימנע מישראל להגן על אזרחיה ולרדוף אחרי חמאס בעזה". ב-17:00: ראש הממשלה בנימין נתניהו ייכנס התייעצות טלפונית דחופה בהשתתפות שר המשפטים יריב לוין, שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ונוספים.
בהכרעתו קבע הנשיא הלבנוני של בית הדין, נוואף סלאם, כי "ישראל חייבת לעצור את המבצע הצבאי וכל פעולה באזור רפיח שעלולה להשפיע על האוכלוסיה האזרחית ברפיח. בית הדין מצווה על ישראל לנקוט בצעדים למנוע הרס וראיות בנוגע לאמנת רצח העם. בנסיבות הנוכחיות, בית הדין קובע שכדי לשמר ראיות על טענות שנופלות לפי אמנת רצח העם, ישראל צריכה לנקוט צעדים אפקטיביים להבטיח גישה מיידית לעזה של כל ועדת חקירה, ועדה למציאת עובדות וגופי חקירה - שימונו על ידי האום לחקור טענות על רצח עם".
למעשה, כל הצווים שביקשה דרום אפריקה התקבלו - מלבד צו לעצירה של המלחמה בכל רצועת עזה. בית הדין קיבל את הדרישות לאפשר הכנסת ועדות חקירה לבדיקת טענות על ביצוע רצח עם בידי ישראל, פתיחת מעבר רפיח והכנסה של סיוע הומניטרי נוסף לרצועה.
בפתח דבריו בדיון, ציין סלאם כי השופט מטעם ישראל, אהרון ברק, השתתף בהצבעה אך לא נמצא בדיון בשל סיבות משפחתיות. הוא פירט על הבקשה של דרום אפריקה להפסקת המלחמה, שהיא חלק מהתביעה שהגישה בחודש דצמבר, שבה האשימה את ישראל ברצח עם בעזה. בפברואר, ציין, דרום אפריקה שוב פנתה לבית המשפט בגלל "המצב המשתנה ברפיח". הוא ציין שבקשתה הנוכחית של דרום אפריקה היא לשינוי הצווים שאותם קבע בית המשפט בינואר.
סלאם אמר: "בהחלטתו שהועברה לצדדים ב-16 בפברואר - בית הדין ציין בציטטו את מזכ"ל האום שהתפתחויות בעזה וברפיח במיוחד - 'יגדילו משמעותית את הסיוט ההומניטרי'. בית הדין קובע שבהוראה שלו מחודש מרץ - הבחין בצער שהמצב ההומניטרי הידרדר עוד יותר מינואר. במיוחד בגלל מניעת אוכל וצרכים בסיסיים שהפלסטינים בעזה נתונים לו". עוד ציין: "בית הדין רושם שהדאגה שהביאה בהחלטה שלו מפברואר - בנוגע למצב ברפיח - התממשה, והמצב ההומניטרי עכשיו ניתן להגדרה כהרסני".
1 צפייה בגלריה
נשיא בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
נשיא בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
נשיא בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג
(צילום: מתוך ynet)
סלאם ציין כי המבצע הקרקעי ברפיח הביא לעקירה של כ-800 אלף פלסטינים מרפיח. "בית הדין קובע שההתפתחויות הנוכחיות, שהן חמורות במיוחד ברפיח, ועקירת אוכלוסייה פגיעה בעזה, מהווה שינוי במצב בתוך כללי בית הדין", אמר. "על בסיס המידע שהגיע לבית הדין", ציין סלאם, "לא בטוח שמאמצי הפינוי והצעדים שישראל נקטה לצמצם את הפגיעה באזרחים - ובמיוחד אלה שנעקרו - מספיקים להוריד את הסכנה שלה נחשפת האוכלוסייה הפלסטינית ברפיח".
הוא הוסיף: "ישראל לא סיפקה מספיק מידע לגבי ביטחון האוכלוסיה במהלך הפינוי. כל הצרכים של מיםף סנטיציה, מזון, תרופות ומקלט ל-800 אלף העקורים - לא ניתנו. ישראל לא טיפלה בצורה מספקת בדאגה שעלתה בעקבות המבצע הצבאי שלה".
בישראל העריכו שהסיכוי לקבלת הדרישה המקורית של דרום אפריקה לעצירת המלחמה בעזה הוא בינוני, אך הסיכויים לקבלה חלקית של הדרישה ומיקודה לצו עצירת לחימה באזור רפיח ולהוצאת צווים נוספים בתחום הגדלת הסיוע ההומניטרי גבוהים למדי.
בכל מקרה, ההערכה הייתה שאם יינתנו צווים הקוראים לעצירת לחימה, ישראל לא תציית להם. סביר להניח שבתרחיש כזה הפלסטינים ותומכיהם יפנו למועצת הביטחון של האו"ם וינסו להעביר החלטה שתכפה על ישראל עצירת לחימה – בעזה כולה או ברפיח.
בישראל נערכו גם לתרחישים היותר קשים, בייחוד אחרי השבוע השחור בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג והבקשה של התובע הראשי קארים חאן להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט. מוקדם יותר, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שבשבועות האחרונים מקדם הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, התייחס בריאיון בערוץ הספרדי TVE לצווי המעצר ואמר כי "מדינות באירופה מנסות להפחיד את שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בגלל התיק נגד המנהיגים הישראלים. עליהן לכבד את בית המשפט ולהפסיק להתערב".
לדברי בורל, "התובע קארים חאן לא עשה דבר מלבד להאשים - ובית המשפט יקבל החלטה. בינתיים אני מבקש גם מישראל וגם מהממשלות באירופה לא להפחיד את השופטים. אל תאיימו, אל תנסו להשפיע על החלטתם, ואל תשתמשו באיומים או בפסילות מאוד קשות".
באשר לדיון היום, באופן שעשוי להישמע מוזר, יש בישראל כאלו שהעדיפו שבית הדין יוציא היום צו מחמיר יותר, של עצירת לחימה בכל עזה ולא רק ברפיח. הסיבה: בישראל חוששים שארה"ב לא תטיל וטו אם הצו יתמקד רק ברפיח. בכל מקרה, השאלה הגדולה היא מה יעשו האמריקנים - וישראל נמצאת כאן במלכוד.
חשש נוסף הוא מזליגה של אווירה עוינת מבית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC) לבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ). באופן פורמלי לסוגיית צווי המעצר לא אמורה להיות השפעה ישירה, וגם המוסדות שונים - ICJ הוא בית משפט של האו"ם, וה-ICC הוא מוסד עצמאי.
אבל שניהם יושבים בהאג, שניהם גופים שנחשבים לערכאות החשובות בעולם בתחום הדין הבינלאומי והחשש הוא מאווירה עכורה כלפי ישראל ומשיח משפטנים באותה העיר - שיוביל לתוצאה קשה מבחינת ישראל.
יממה לפני ההחלטה הדרמטית בהאג, שר הביטחון גלנט הבטיח אתמול על ספינה מול חופי עזה כי הפעולה ברפיח "תלך ותתגבר". בהפלגה על ספינת דבורה עם כוחות חיל הים, ביחד עם סגן הרמטכ"ל ומפקד החיל, אמר שר הביטחון גלנט: "אנחנו מחזקים את המאמץ שלנו מול רפיח, הפעולה הזאת תלך ותתגבר, עוד כוחות מהקרקע, עוד כוחות מהאוויר, ואנחנו נגיע למטרות שלנו".
גלנט פירט את אותן מטרות: "להכות קשה מאוד את החמאס, לשלול את היכולות הצבאיות שלו, להביא לכך שאנחנו יוצרים את כל התנאים על מנת להחזיר את החטופים אל ביתם. זה דבר חשוב, זה נושא מרכזי עבורנו ואנחנו נעשה כל מאמץ על מנת ליישם אותו בכל הדרכים".