סגור
בנימין נתניהו ו דוד זיני
בנימין נתניהו ו דוד זיני (צילום: לע"מ)

היועמ"שית לנתניהו: היית בניגוד עניינים כשמינית את דוד זיני לראש השב"כ - ולכן המינוי פסול

במכתב ששיגרה גלי בהרב-מיארה לרה"מ, ואליו צורפה חוות דעת של המשנה ליועמ"שית, היא קבעה כי נתניהו לא יכול היה לעסוק במינוי ראש השב"כ. בהרב-מיארה מציעה מתווה למינוי ראש שב"כ חדש: ההליך יבוצע על ידי שר אחר, שלא הביע את עמדתו על המינוי, וילווה על ידי נציג של היועצת המשפטית לממשלה

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קבעה הערב (ה') כי מינויו של אלוף דוד זיני לראש השב"כ פסול ובלתי חוקי - מאחר שנעשה על ידי ראש הממשלה בעת שהיה בניגוד עניינים.
"ראש הממשלה מצוי במצב של ניגוד עניינים ואינו יכול לעסוק במינוי ראש שב״כ או ממלא מקומו", קבעה בהרב-מיארה במכתבה לנתניהו, שאליו צורפה חוות דעת של המשנה ליועמ"שית גיל לימון.
לצד פסילת המינוי בשל ניגוד העניינים, בהרב-מיארה הציעה מתווה למינוי ראש שב"כ חדש, ובין היתר קבעה כי המינוי יצטרך להיות מבוצע על ידי שר אחר, שלא הביע את עמדתו על המינוי, ותלווה על ידי נציג משפטי.
לימון, שכתב את חוות דעתו לאחר פסק הדין של בג"ץ בעניין, ציין בחוות הדעת שנמסרה לנתניהו כי "החלטתך בעניין האלוף דוד זיני, שהתקבלה במצב של ניגוד עניינים, תוך התעלמות מהקביעות בפסק הדין וההנחיות המשפטיות, פסולה ובלתי חוקית".
היא צירפה את חוות הדעת שחיבר עו"ד לימון שכתב כי נתניהו פעל למנות את האלוף זיני "בניגוד להכרעכתו של בית המשפט העליון ותוך הפרה מודעת של הנחיות משפטיות מחייבות. כתוצאה מכך החלטתו לקדם את מינויו של האלוף זיני - פסולה ובלתי חוקית".
לימון כותב כי "במבט צופה פני עתיד, על ראש הממשלה להימנע מלעסוק בכל דרך שהיא, בין ישירות ובין בעקיפין, במינויו של ראש השב"כ או ממלא מקומו, למצער עד לסיום החקירות" (הכוונה היא לחקירות בפרשת קטארגייט והדלפת המסמכים לבילד הגרמני שבהן חשודים יועציו - ע"ק).
לימון מציע שבמצב הדברים הזה "כדי לאפשר את הרציפות התפקודית של השב"כ באופן המיטיב ומינוי ראש שב"כ בעת הזו, הפיתרון המשפטי הוא העברת הסמכות לידי שר אחר, אשר יביא מועמד בפני הממשלה, שהיא הגורם הממנה".
לימון כתב כי "לעובדה כי עד כה דבקו פגמים כבדי משקל בהליך הפיטורים והמינוי, ונסיבות העניין כולו מעוררות חשש כבד כי אותו שר שיוסמך ישמש כ'ידו הארוכה' של ראש הממשלה לעניין זה, בין אם לצורך מינוי האלוף זיני או מינוי אחר".
לכך יש שתי משמעויות משפטיות שנגזרות מכך, כותב לימון: "ראשית, יהיה מקום לקיים את הליך המינוי מראשיתו ולהחיל עליו כללים קפדניים על מנת לוודא כי הליך זה לא 'יזוהם' בשיקולים זרים. שנית, ספק אם ניתן יהיה למנות לתפקיד את האלוף זיני".

ליווי אישי צמוד של נציג מטעם היועצת המשפטית לממשלה

המשנה לימון כתב עוד כי "במצב הביטחוני הנוכחי קיימת חשיבות עליונה למינויו של ראש שב"כ בהקדם, טרם מועד סיום כהונתו של רונן בר בתפקיד. על כן נדרש להקפיד שבעתיים על קיום הליך חוקי ותקין, שיאפשר השלמת המינוי בלוח הזמנים הקצר ביותר האפשרי". בר, כזכור הודיע שיפרוש ב-15 ביוני.
עוד כתב לימון לגבי החשש להעברת הסמכות לשר אחר כי "נדרשות ערובות הליכיות משמעותיות כדי להבטיח כי השר האמור יפעיל את שיקול הדעת המינהלי שיינתן לו כיאות ובהתאם לכללי המשפט המינהלי ולכל דין".
לימון כותב שעל ההליך להתקיים מראשיתו על ידי השר שאליו תועבר הסמכות "ללא דעה קדומה המבוססת על ההליך הפגום שניהל ראש הממשלה".
הוא ציין כי "על השר המיועד לקבוע בעצמו את זהותם של מועמדים מתאימים שעמם יקיים בעצמו ראיונות". עוד כתב לימון שבמצב דברים זה "נדרש כי ההליך ילווה על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה וכי במסגרת זו הראיונות שייערכו יתועדו באופן מדויק על ידי גורם משפטי".
עוד הוא מבקש בחוות הדעת שהחלטת השר שתובא לאישור הממשלה תהיה מנומקת, וכי כלל הנתונים למינוי ובכללם התיעוד ונימוקי השר, "יוצגו במלואם בפני הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים" (ועדת גרוניס).
לימון מסיים את חוות דעתו באמירה כי "הבחירה לפעול בניגוד לפסיקה ותוך התעלמות מההנחיות המשפטיות של הגורמים המוסמכים היא שמעכבת את הליכי המינוי".