ועדת שרים לענייני חקיקה תדון בביטול מס הגודש: "יפגע באוכלוסיות חלשות בפריפריה"
הצעת חוק של ח"כ גפני לביטול או דחיית המס שצפוי להיכנס לתוקף ב-2027 טוענת כי התחבורה הציבורית אינה מספקת מענה הולם, וכי המס יפגע כלכלית בתושבי הפריפריה הנאלצים להגיע לגוש דן לעבודה. ההכנסות מהמס, שצפויות להגיע ל-1.4 מיליארד שקל בשנה, מיועדות לשיפור התחבורה הציבורית, וביטולו יביא לעיכוב משמעותי בפרויקטים חשובים
ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק לביטול או דחיית מס הגודש, שהוגשה על ידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה).
חוק מס גודש הוא חוק שנחקק כדי להפחית את עומסי התנועה בגוש דן, באמצעות הטלת אגרת כניסה ויציאה מאזור גוש דן בשעות העומס. המטרה היא להפחית את הפגיעה באיכות החיים, באיכות הסביבה ובעלות הכלכלית הנגרמת מהפקקים. כשהחוק נחקק ב-2021, הוחלט כי הוא יחול החל ממרץ 2025, אך תחולתו נדחתה מאז למרץ 2027. המכרז להפעלת גביית המס נסגר בספטמבר, ובימים אלו במשרד האוצר בוחנים את ההצעות.
בדברי ההסבר להצעת החוק של גפני, צוין כי "חוק מס הגודש על רכבים פרטיים הנכנסים לגוש דן בשעות העומס נועד לעודד שימוש בתחבורה הציבורית. אלא שכיום שירותי התחבורה הציבורית אינם יעילים ואינם נותנים מענה סביר למעוניינים להגיע לגוש דן בתחבורה ציבורית. לפיכך, מס הגודש יפגע כלכלית באוכלוסיות חלשות המתגוררות בפריפריה ומחוץ לגוש דן, אשר נאלצות להגיע לגוש דן לצורכי עבודה וסידורים". עוד נטען כי "מס הגודש צפוי לתרום להעלאת יוקר המחיה ולהדרת תושבי הפריפריה מאפשרויות תעסוקה במרכז הארץ".
על הצעת החוק חתומים גם הח"כים יעקב אשר ויצחק פינדרוס (יהדות התורה), ולדבריהם היא הוגשה מתוך דאגה להשפעה על תושבי הפריפריה וההשפעה הכלכלית. גפני גם הביע בעבר חשש שהמס ישמש להגדלת הכנסות המדינה ולאו דווקא להפחתת גודש אמיתית.
ההכנסות ממס הגודש צפויות להגיע ל-1.4 מיליארד שקל בשנה, שמיועדים לשיפור התחבורה הציבורית. כחצי מההכנסות מיועדות לפרויקט המטרו בגוש דן, והמחצית השנייה לפרויקטים נוספים לשיפור התחבורה הציבורית. אם המס יבוטל, הדבר יביא לעיכוב משמעותי בביצוע פרויקטים של תשתיות לאומיות, שהם קריטיים להפחתת הגודש בכבישים. מיסוי גודש הונהג במספר מטרופולינים מרכזיים בעולם, כמו ניו יורק, לונדון, מילאנו ושטוקהולם, והוביל בכולם להפחתה משמעותית בגודש ולמעבר של נוסעים לתחבורה ציבורית.






























