סגור

ההסדר שמקל על בעלי עסקים שנקלעו לחובות בתקופת הקורונה הוארך בחצי שנה

ההסדר מאפשר לחייבים פרטיים ולתאגידים לקבל "עיכוב הליכים" מבלי לפתוח בהליכי חדלות פירעון, זאת על מנת לגבש הסדר חוב עם הנושים. מהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה נמסר כי במהלך תקופת ההארכה תיבחן האפשרות להפוך את התיקון למסלול קבוע בחוק חדלות פירעון

ההסדר המשפטי שנועד להקל על בעלי עסקים שנקלעו לחובות בתקופת הקורונה הוארך בחצי שנה, עד אמצע ספטמבר 2022.


שר המשפטים גדעון סער, באישור ועדת חוקה, חוק ומשפט, האריך השבוע את תוקפה של הוראת השעה שנקבעה בתיקון מספר 4 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, וזאת עד ל-17 בספטמבר 2022. מדובר בתיקון לחוק שנועד לסייע לבעלי עסקים וחייבים שנקלעו לקשיים כלכליים בתקופת הקורונה, זאת ללא צורך להוכיח כי הפגיעה נגרמה להם כתוצאה מהקורונה.
1 צפייה בגלריה
‍ועידת התחזיות 2022 גדעון סער שר המשפטים
‍ועידת התחזיות 2022 גדעון סער שר המשפטים
שר המשפטים, גדעון סער
(צילום: יריב כץ)
תיקון 4 נחקק לפני כשנה במטרה להתמודד עם עלייה צפויה בהיקף החייבים שיבקשו לפתוח בהליכי חדלות פירעון בשל קשיים כלכליים כתוצאה ממגפת הקורונה. התיקון יוצר מסלול מיוחד בחוק שיתאים למאפיינים המיוחדים של חייבים אלה ויעודד אותם לפנות להליכים של הסדר חוב כדי לאפשר להם לטפל בחובותיהם ולשוב לפעילות כלכלית מלאה. מסלול זה מאפשר לחייבים פרטיים ולתאגידים לקבל "עיכוב הליכים" לתקופה מוגבלת כדי שיוכלו לנהל משא ומתן עם הנושים ולגבש הסדר חוב, כל זאת מבלי לפתוח בהליכי חדלות פירעון ובלי למנות נאמן שיבוא בנעלי ההנהלה, תוך מתן הגנות מאזנות לנושים.
עו"ד שי שמש, מומחה בתחום של חדלות פירעון, מסביר כי מצד אחד פתרון זה עשוי להיות החלופה הטובה ביותר הן לחייב והן לנושה, שכן עצם הכניסה להליך רגיל של חדלות פירעון כשלעצמה עלולה לגרום להשמדת ערך עבור הנושים, היוצרת השלכות שליליות על החייב וכרוכה בעלויות רבות. מנגד, בהתאם לתיקון 4, הניהול והשליטה נותר בידי מי שהביא במו ידו לקריסת החברה תחת הגנה של בית המשפט לתקופת ההסדר ללא סמכויות מוגדרות.
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה ואחד מיוזמי התיקון לחוק, עו"ד מאיר לוין, מסר בתגובה: "בחלוף שנה מכניסת התיקון לתוקף, ישנם נתונים חיוביים לגבי השימוש בו. חייבים רבים, בעיקר תאגידים, ניצלו את המסלול המיוחד והתאפשר להם להימנע מכניסה להליך חדלות פירעון. זו תוצאה שמיטיבה עם החייבים ובסופו של יום גם עם נושיהם, עם עובדי אותם תאגידים שהסדרי החוב מנעו מהם לאבד את מקום עבודתם, ועם המשק בכללותו. במהלך תקופת ההארכה ייבחן הצורך באימוץ המסלול המיוחד או היבטים מסוימים שלו כמסלול קבוע בחוק חדלות פירעון, בשים לב לשימוש בפועל במסלול המיוחד שיצר התיקון".