סגור

החציון של נמל אשדוד: הרווחים עלו עם הפקקים

נמל אשדוד הציג עלייה במספר המכולות והרכבים שנפרקו, אך הנמל פרק פחות מטען כללי ומטעני תפזורת לעומת שנים קודמות. ההכנסות עלו ב-17% ל-598 מיליון שקל, הרווח התפעולי זינק ל-88 מיליון שקל. התוצאות לא כוללות את העלות החד-פעמית של תוכנית הפרישה הרב-שנתית, בעלות של כחצי מיליארד שקל

חברת נמל אשדוד הממשלתית מציגה זינוק במדדים בחציון הראשון של 2021 - הרווח התפעולי עמד על 88 מיליון בחציון הראשון של 2021 לעומת 25 מיליון במחצית המקבילה ב-2020, עלייה של 254%. עיקר השינוי נובע משיפור במספר המכולות וכלי הרכב שהנמל פרק, כאשר שני הסקטורים הללו נחשבים לרווחיים ביותר עבור הנמל. התוצאות אינן כוללות את העלות החד-פעמית של תוכנית הפרישה הרב-שנתית שעליה חתם הנמל, שעלותה היא 487.5 מיליון שקל.


הכנסות החברה במחצית הראשונה של שנת 2021 עמדו על 598 מיליון שקל, לעומת 510 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 – עלייה של 17%. ההוצאות התפעוליות במחצית הראשונה של 2021 עמדו על 454 מיליון שקל, לעומת 424 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020 – עלייה של 7%.
הוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות עמדו על 55 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021, לעומת 60 מיליון במחצית הראשונה של 2020 – ירידה של 8%. מתוך זה, שכר ההנהלה בחציון הראשון של 2021 עמד על 35 מיליון שקל לעומת 37 מיליון בחציון הראשון של 2020. לעומת זאת, הוצאות השכר התפעוליות עלו ב-3.6% כשבחציון הראשון של 2021 הן עמדו על 366 מיליון שקל לעומת 247 מיליון שקל בחציון המקביל ב-2020. שיעור השכר ביחס להכנסות בחציון הראשון של 2021 עמד על 49%, לעומת 56% בחציון הראשון של 2020.
יתרת המזומנים ושווי המזומנים של הנמל עלתה ב-82%, ועמדה על 386 מיליון שקל בחציון הראשון של 2021 לעומת 212 מיליון שקל בחציון הראשון של 2020.
2 צפייה בגלריה
ספינות אוניות ב נמל אשדוד
ספינות אוניות ב נמל אשדוד
אוניות בנמל אשדוד
(צילום: אבי רוקח)

הנמל רשם עלייה גדולה בייבוא כלי הרכב, לאחר שבשנת 2020 הסקטור הזה נפגע משמעותית בעקבות משבר הקורונה. בחציון הראשון של 2021 הנמל פרק כ-70,700 כלי רכב, לעומת כ-53,100 כלי רכב בחציון הראשון של 2020. גם שיעור ייבוא המכולות עלה, כשבחציון הראשון של 2021 פרק הנמל 806,000 TEU (יחידת נפח של מכולות), לעומת 735,000 TEU בחציון הראשון של 2020.

מי נפגע מהפקק בנמל?

הפקק בנמלים התבטא בעיקר בתוצאות של פריקת אוניות המטען הכללי והצובר (מטעני תפזורת). הנמל פרק כ-4,420 אלף טון של מטען תפזורת בחציון הראשון של 2021, לעומת 4,530 אלף טון בחציון הראשון של 2020 – ירידה של 2.4%. כמו כן, הנמל פרק 722 אלף טון של מטען כללי בחציון הראשון של 2021, לעומת 692 אלף טון של מטען כללי בחציון הראשון של 2020. עם זאת, יש לציין כי בחציון הראשון של 2019 פרק הנמל כ-727 אלף טון של מטען כללי – יותר מאשר בחציון הראשון של השנה הנוכחית. כ-19 אוניות מחכות כעת מחוץ לנמל אשדוד.

2 צפייה בגלריה
הדמיה של מסוע גרעינים רציף 21 נמל אשדוד
הדמיה של מסוע גרעינים רציף 21 נמל אשדוד
הדמיה של מסוע גרעינים, רציף 21 בנמל אשדוד
(צילום: תה"ן מהנדסים)

אורנה הוזמן בכור, יו"רית דירקטוריון נמל אשדוד: "במחצית הראשונה של השנה הצגנו הישגים תפעוליים וכספיים יוצאי דופן וזאת חרף מגפת הקורונה שממשיכה ללוות אותנו ופגעה בכל מגזרי הפעילות במשק. אנו פועלים בכל המישורים בכדי שתנופת הצמיחה המלווה אותנו מאז המחצית השנייה של 2020 תמשיך גם בראייה קדימה"
שיקו זאנה מנכ"ל נמל אשדוד: "הצמיחה המרשימה ברווח התפעולי של הנמל והשיאים התפעוליים אליהם הגענו, נובעים מעבודתם המסורה של העובדות והעובדים, כמו גם משיפור ברמת הכשירות של הציוד. גם בצל משבר הקורונה, נמשיך בעבודה מאומצת בכדי לקצר את משך המתנת האניות, שירד לאחרונה בהיקף משמעותי. בחציון האחרון נמל אשדוד סיים שלב משמעותי בפרויקט לשדרוג רציף 21 ובבשורה ליבואני הגרעינים ברציף יעודי שצפוי להמסר במלואו עד מחצית 2022 ובהיקף השקעה של כחצי מיליארד שקל".