סגור
יאיר לפיד  בנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו (צילום: אוהד צויגנברג, יונתן זינדל/פלאש90)

לפיד: "ההסכם עם לבנון - הישג כביר"; נתניהו: "כניעה מבישה"

ראש הממשלה: "אין שום קשר לבחירות - עבדנו על ההסכם והבחירות נכנסו בהפתעה"; שר הביטחון גנץ: "ההסכם חשוב ונכון, ומשרת את האינטרסים העמוקים ביותר של מדינת ישראל"; יו"ר האופוזיציה: "לפיד וגנץ יצרו תקדים מסוכן מאוד - הטרור מאיים וישראל מתקפלת"

הסכם הגז עם לבנון הוא "הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל ולכלכלת ישראל", כך אמר הערב ראש הממשלה יאיר לפיד. מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את עקרונות ההסכם, שיונח כעת על שולחן הכנסת - שלא תצביע עליו.
במסיבת עיתונאים שקיים הערב עם שר הביטחון בני גנץ ושרת האנרגיה קארין אלהרר, אמר לפיד: "אין שום קשר לבחירות. עבדנו על ההסכם והבחירות נכנסו בהפתעה. יש פה חלון הזדמנויות. הייתי מעדיף לעשות את זה לא בתקופת בחירות, הייתי מעדיף שלא יהיו בחירות. בהינתן שזו התקופה, ולאור ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה, לא חשבנו שנכון להביא את ההסכם לכנסת".
לפיד הוסיף: "סירבנו לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שהועלו בשבוע שעבר, והן הוסרו מהנוסח הסופי. ההסכם הוצג היום בפני הקבינט ובפני הממשלה, ושניהם אישרו ברוב גדול את המשך ההליך. אני מודה לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולנשיא צרפת עמנואל מקרון על התמיכה, על הגיבוי ועל הסיוע".
לדבריו, "ההסכם משמר את ביטחון יישובי הצפון, את חופש הפעולה של צה"ל ואת השליטה של חיל הים באזור הקרוב לחוף, במה שקרוי 'קו המצופים'. מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצורכי הביטחון שלנו. כפי שאמר הרמטכ"ל לממשלה, הוא לא משמר את הביטחון, הוא משפר את הביטחון.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ראש הממשלה ממשלה משרד רה''מ רהמ מסיבה מסיבת עיתונאים הסכם גז אסדה אסדת כריש לבנון ים שר הביטחון ביטחון בני גנץ שרה שרת אנרגיה קארין אלהרר
יאיר לפיד ראש הממשלה ממשלה משרד רה''מ רהמ מסיבה מסיבת עיתונאים הסכם גז אסדה אסדת כריש לבנון ים שר הביטחון ביטחון בני גנץ שרה שרת אנרגיה קארין אלהרר
גנץ, אלהרר ולפיד, הערב
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
"ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול חיזבאללה. ישראל אינה חוששת מחיזבאללה. צה"ל חזק יותר מכל ארגון טרור, ואם היינו יוצאים למערכה, היינו מכים אותם מכה קשה. עם זאת, אם אפשר למנוע מלחמה, תפקידה של ממשלה אחראית הוא למנוע מלחמה.
"כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השקרית והרעילה שהופצה לגבי ההסכם הזה מנותקת לגמרי מהמציאות, נועדה רק לצרכים פוליטיים, ובעיקר נעשתה בידי אנשים שלא ראו את ההסכם ולא היה להם מושג מה יש בו ומה אין בו".
גנץ אמר: "ההסכם, גם אם אינו בעל ממד היסטורי, הוא חשוב ונכון, ומשרת את האינטרסים העמוקים ביותר של מדינת ישראל. הוא מבטיח את המשך חופש הפעולה באזור הסמוך לחוף ובכל מקום שיידרש. נקבעה משוואה ביטחונית חדשה לים ולנכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל. יש להסכם פוטנציאל להקטין את ההשפעה של איראן על לבנון. לא ויתרנו על מילימטר אחד של ביטחון. ההסכם גם מבטא הסכמה כלכלית חשובה ונותן מענה לשני הצדדים. הוא טוב גם לאזרחי ישראל ומסייע לחיזוק היציבות באזור כולו.
"אכן מועד הבשלת ההסכם אינו רצוי אך הכרחי, לכן ראוי לקבלו. זהו האינטרס של אזרחי ישראל. לצערי אנו נתקלים בביקורת פוליטית ולא עניינית של נתניהו שיש בה כדי לפגוע באינטרס של ישראל עבור נזיד עדשים פוליטי, והיא מצערת ומצביעה על השיקולים שלו בעת הזו. טוב היה עושה אם היה נוהג באחריות ומסייע להביאו בקונצנזוס פוליטי".
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו אמר בתגובה: "ההסכם שפורסם היום מוכיח ששגריר ארצות הברית לשעבר צדק. מדובר בהסכם כניעה מביש של לפיד וגנץ לנסראללה. לבנון קיבלה 100%, ישראל קיבלה 0. זה לא הסכם היסטורי, זאת כניעה היסטורית".
"לפיד וגנץ נתנו לחיזבאללה את המים הטריטוריאליים שלנו, שטח ריבוני שלנו, גז שלנו, ובסוף עוד נכנעו לעוד תביעה של חיזבאללה לאפשר לאיראן לקדוח גז ליד חופי ישראל. הם מביאים את איראן צמוד לגבולנו הצפוני. זה הסכם כניעה של ראש ממשלת מעבר חלש וחובבני שנכנע לכל הדרישות של חיזבאללה.
"הדבר החמור ביותר הוא שלפיד וגנץ יצרו תקדים מסוכן מאוד - הטרור מאיים וישראל מתקפלת. זאת פגיעה קשה מאוד בכוח ההרתעה שלנו. לא בכדי ארגון הביטחוניסטים, שמאגד בתוכו 6,000 קצינים בכירים ומפקדים, הגדיר את ההסכם הזה כסיכון ביטחוני עצום למדינת ישראל.
"אני שואל עוד שאלה: איך בכלל מאפשרים להסכם כזה להיחתם על ידי ממשלת מעבר כמה ימים לפני הבחירות? אני מזכיר לכם שלממשלת המעבר בראשותנו לא נתנו לתת תוספת מענקים לאזרחים ועסקים שנאנקו תחת הקורונה, ופה נותנים לגנץ ולפיד לתת מענק ענק לחיזבאללה. שלא יהיו שום טעויות - הכסף הזה עובר מלבנון ישר לידיים של נסראללה".