סגור
בורסה בורסת תל אביב 3
בורסת תל אביב (צילום: בלומברג)

דעה
מתכננים להשקיע ב-2023? קחו את התחזיות בעירבון מוגבל

השנה שוקי ההון חוו תנודתית בשל אירועים כמו הקורונה, המלחמה באוקראינה והאינפלציה. בתחילת 2022 אף תחזית לא יכלה לחזות גורמים אלה. עם כל כך הרבה אי וודאות כמו שיש היום, אף אחד לא יכול להבטיח ששנת 2023 תהיה שונה

השנה חוו הכלכלות הגלובליות תהפוכות אין ספור שדומה כי יכלו לאכלס במשך עשור שלם. שוקי ההון שיקפו זאת בהתנהלות תנודתית ביותר, ובצל אירועים כמו קורונה שהמשיכה לחבוט בסין, מלחמה שהכריזה רוסיה על אוקראינה, ואינפלציה שהרימה ראש לאחר תרדמה ארוכה ואילצה את הבנקים המרכזיים לייקר בעוצמה את הריביות, הם רשמו ירידות חדות. למעשה, כמעט כל הנחת עבודה ששימשה, בתחילת השנה לצורך תכנונים כלכליים והשקעתיים, התבדתה.
למצער, אין סיבה להניח כי שנת 2023 תיראה אחרת. אמנם, די סביר להניח כי הגורמים שציינתי יתמתנו – עליית הריבית תיעצר בקרוב, האינפלציה החלה לרדת, למלחמה באוקראינה יימצא, לבסוף, פתרון, ואפילו סין תשחרר קצת את הבלמים ותזנח את מדיניות אפס הסובלנות כלפי הקורונה.
אם כל זה יקרה, יש לשוק נקודת פתיחה נוחה להתאושש וגם ירידת נושא בחירות האמצע בארצות הברית – שהטריד והעיב על השווקים – ירד בינתיים מסדר היום.
אלא ששנת 2022 העומדת להסתיים הותירה בכל זאת את רישומה הקשה ונראה לי שכולנו – משקי בית, חברות, מקבלי החלטות (ממשלות ובנקים מרכזיים) וכמובן המשקיעים – מסויגים הרבה יותר ומשוכנעים הרבה פחות מכפי שהיינו לפני שנה.
המשקיעים מחפשים במה להיאחז והבלבול גדול דווקא לאחר גל העליות של החודש האחרון. האם יימשך? האם יהיה קצר ומתעתע כמו הגל של יולי?
בימים אלו המשקיעים פוגשים מבול של תחזיות כלכליות לקראת השנה החדשה. זה קורה כמובן מדי סוף שנה, אך דומה כי הפעם הרגישות לנאמר שם גדלה והתגובות עם פרסומן חדות יותר.
הזהירות (או אולי נאמר – פסימיות זהירה) בולטת. הנה קצת דוגמאות אחרונות שראיתי בתקשורת:
  • בבנק אוף אמריקה אומרים שזה זמן למכור מניות כי בתחילת השנה האבטלה תגדל ותקשה על משקי הבית והשווקים. הם חוששים משפל של השוק ברבע הראשון וקוראים להקטין חשיפה לנכסים בסיכון גבוה.
  • כלכלני בלקרוק חושבים שהבנק הפדרלי של ארצות הברית יתקשה להוריד את האינפלציה והריסון המוניטרי שלו יוליך את הכלכלה שם למיתון. הם אפילו אומרים שהסיכונים הכלכליים הם הגבוהים ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.
  • מורגן סטנלי "מתחרים" בהם וקובעים שזו הולכת להיות נסיעה פרועה למטה וכי שוק הדובי לא מאחורינו. הנה כי כן, גם שחקנית הקולנוע האגדית בט דייויס, שאמרה את המשפט הנהדר הזה בסרט המופת "הכל אודות חווה" גויסה למערכה. אגב, מספר שבועות קודם לכן סבר האסטרטג הראשי של החברה כי הפד עומד לשנות את המדיניות האגרסיבית שלו וכי נסיגה של המניות לעת הזו תפיק הזדמנות קנייה עוד ברבע הראשון. יכול להיות שהוא צדק.
  • ויש גם את אופנהיימר, שם דווקא מעריכים כי גל העליות שהזכרתי מרמז על תפנית חיובית ובינתיים כדאי להתמקד במניות חזקות ואיכותיות יותר ובענפים מסוכנים פחות.
בשורה התחתונה, החזאים השונים מדברים על המשכיות של הקשיים הכלכליים, שהירידות מהשנה שעברה תימשכנה/תתחדשנה אבל גם שיש מה לעשות והיכן להשקיע גם כיום.
במאמר מוסגר, לנוכח הנסיבות, ייתכנו שינויים ועדכונים תכופים, יחסית, בתחזיות. ייתכן כי בעת שטור זה יעלה, חלק מהן עוד יתעדכנו.
קוראים יקרים, התחזיות שאתם נתקלים בהן בימים אלו יוצאות לשוק לאחר מחשבה עמוקה, ניתוחים מורכבים ובחינת חלופות. במקרים רבים המוניטין של החזאים עומד למבחן ולכן אינם מקלים בהן ראש.
הגורמים שפועלים היום על השווקים כבדי משקל, וסימני השאלה איך יתפתחו בשנה הבאה גדולים. הרבה כלכלה וגם הרבה מאוד פוליטיקה, יחסים בינלאומיים ומאבקי כוחות בין גושים עומדים מאחוריהם, וגם לנו הכלכלנים קשה לדעת מה יילד יום. מאוד יכול להיות שנופתע לטובה. אך צריך לזכור כי לתחזיות יש גם נטייה לסתגלנות, או אדפטיביות. כלומר, אם לא רואים "גיים צ'יינג'ר" באופק, הן נוטות להניח כי פחות או יותר מה שהיה הוא שיהיה. כלומר, הן מושפעות לא מעט מהסנטימנט של השוק בעת הכנתן.
מטבע הדברים, כשגופי מחקר נחשבים כמו קרן המטבע הבינלאומית וה-OECD צופים מיתון גלובלי ומאבק ממושך באינפלציה, התחזיות לא יכולות להתעלם מכך. אך, בסופו של יום, אלו רק תחזיות. הן צריכות בראש ובראשונה להיות זהירות שכן עשויה להיות להן השפעה של ממש על מכנה רחב מאוד של כספים שמשמשים את הציבור להשקעות.
נכון, חשיבותן רבה, משום שהן מנסות לתת קווים מנחים ונקודת אחיזה בתום שנה הפכפכה כל כך ולקראת שנה מאתגרת לא פחות. מדובר בכלי עבודה ובגורם תומך החלטות למשקיע.אך דווקא בשל כך, אין לייחס להן משקל יתר ואת החלטות ההשקעה יש לקבל גם בהסתמך על המידע הכלכלי שממשיך לזרום כל הזמן וגם על המשאבים, הצרכים ומאפייני הסיכון של כל אחד ואחד מאתנו ובהתאם לייעוץ המקצועי הניתן לו.
כאמור, בתחילת השנה כמעט כל הנחת עבודה ששימשה לצורך תכנונים כלכליים והשקעתיים, התבדתה. עם כל כך הרבה גורמי אי וודאות כמו שיש היום, זה עלול לקרות שוב.
כך או כך, שתהייה לכולנו שנה אזרחית טובה ושנת השקעות מוצלחת.
אין לראות בנאמר ייעוץ השקעות
רונן מנחם הוא כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.