סגור
Dun's 100

דון (קישוט) ירון

בימי נעורי אחד הספרים הכי אהובים עלי היה דון קישוט איש למנשה של הסופר הספרדי הדגול מיגל סרוונטס. עלילת הספר התמקדה בדמות גיבור בעל דמיון מפותח הדוהר של סוסו בערבות מחוז למנשה, נלחם בטחנות רוח ודמיין שהוא מציל על ידי כך את אהובתו דולציניאה.
נזכרתי בסיפור אודות דון קישוט, כששמעתי בכלי התקשורת אודות החלטת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון להותיר שוב את הריבית על כנה. האמת? אם בפעמים הקודמות נדהמתי משורת ההחלטות של הנגיד להעלות את הריבית ואחר כך להתעקש ולא להוריד אותה, כעת כבר לא ציפיתי ממנו לדבר וחצי דבר.
בדיוק, אבל בדיוק כמו דון קישוט בעל הדמיונות, מדמיין דון ירון, כלכלן בעל שם עולמי יוצא אוניברסיטת פרינסטון המהוללת, ש"מפלצת האינפלציה" מאיימת לכלותנו והוא, רק הוא, יושיע את המולדת מידי אותה מפלצת איומה ונוראה ויציל על ידי כך את כלכלת ישראל, בדיוק כפי שדון קישוט רצה להציל את אהובתו הדמיונות דולציניאה.
מעבר לעובדה שכל סטודנט שנה א' לכלכלה יאמר כי קצב שנתי של 2.7 אחוזי אינפלציה הינו רחוק מאוד מסכנת אינפלציה דוהרת, כביכול, מה שמטריד אותי במיוחד הינם הסבריו של דון ירון להחלטתו שלא להוריד את הריבית מהשער הנוכחי, 4.5 אחוזים.
בדיוק כמו טייס אוטומטי הולך הנגיד שלנו בעקבות נגיד הבנק הפדרלי באמריקה שהודיע אף הוא כי לעת עתה יעכב את הורדות הריבית המתוכננות. ובכן, לטעמי זהו אבסורד שאין כדוגמתו. כיצד יכול דון ירון להשוות בכלל את מצב המשק האמריקאי עם זה של מדינת ישראל החווה בעצם ימים אלה את המלחמה הקשה בתולדותיה? בייחוד כאשר בארה"ב הריבית הגיע ל- 3.5 אחוזים.
יתרה מכך: דון ירון מצדיק את החלטתו התמוהה בכך שהוא רוצה לייצב את הכלכלה ולמנוע התדרדרות במדרון חלקלק. קל וחומר עקב הסכנה שהמלחמה תמשך ואף תתרחב לחזית הצפונית מול חיזבאללה.
1 צפייה בגלריה
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי
(צילום: מנחם עוז)
אולם, וזה אולם גדול, מה שדון ירון עושה זה בדיוק לא לייצר יציבות ואף, רחמנא ליצלן, לגרום נזק חסר תקנה לכלכלת מדינת ישראל. במקום להניע את גלגלי המשק, לעודד צריכה, להתחיל לשקם את שוק הדיור הפגוע, להוריד את עלות החזר המשכנתא למאות אלפי לווים ולסייע לאלפי קבלנים המצויים תחת סכנת קריסה עקב קשיי מימון, מתעקש הנגיד שדווקא הקפאת שער הריבית הוא, הוא שישדר יציבות.
וגם הטענה, המגוחכת של דון ירון שהאינפלציה תתחיל להתפרץ במידה והמלחמה תמשך, אין לה שום בסיס המציאות, בדיוק כמו מלחמת טחנות הרוח הדמיונית של דון קישוט איש למנשה. נהפוך הוא: דווקא במהלך מחצית השנה שחלפה מאז אירועי ה-7 באוקטובר הלכה האינפלציה וירדה. האם בזכות מדיניות הנגיד ירון? ממש, ממש לא..
עצתי לדון ירון: אנא, צא סוף סוף מהיכל השן של פרינסטון, כי בתוך עמך הינך יושב. אנא, תתחיל להוריד את שער הריבית, לא ברבע אחוז, אלא במדרגות הרבה יותר משמעותיות, כך שתוך מספר חודשים היא תגיע לאחוז אחד בלבד. רק כך תוכל להתניע את כלכלת ישראל, רק כך תחזור הפעילות במשק לתקנה ורק כך יחזור ענף הנדל"ן ויחזור שוק הדיור לימיו הטובים. וגם היית מוסיף קצת צבע ללחיים וקצת תקווה של תושבי מדינת ישראל ובטח לפני חג הפסח.
ואם, חלילה, תמשיך להתעקש, אומר לך בעדינות רבה: אנא, חזור למגדל השן של לשכתך ואל ספרי הכלכלה המאובקים שבספרית באוניברסיטת פרינסטון. שם, אין לי ספק, תקבל תשבחות עד אין קץ מעמיתייך האמריקאים!
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא יו"ר ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"