סגור
יוחננוף סניף פתח תקווה
יוחננוף. מהרשת נמסר: "כל המוצרים הנמכרים בסניפי רשת יוחננוף כשרים" (צילום: ערן גרנות)

בלעדי
השמן כשר או לא? בית המשפט אישר לנהל תביעה ייצוגית נגד יוחננוף

לקוחה שומרת כשרות טוענת כי הרשת מכרה בסניפיה שמן קנולה שהוצג ככשר מטעם הרבנות הראשית, למרות שלא הוענקה תעודה כזו בהתאם לחוק. מדובר בשמן שיוצר בגרמניה ויובא ארצה באמצעות מתווך

בית משפט השלום ברחובות אישר השבוע לנהל תביעה ייצוגית נגד רשת יוחננוף. זאת לאחר שלקוחה שומרת כשרות הגישה נגדה ביוני 2020 בקשה לאישור תביעה ייצוגית. הלקוחה טענה כי הרשת מכרה בסניפיה שמן קנולה שעליו הוצג מצג לפיו מדובר בשמן כשר שאושר על ידי הרבנות הראשית לישראל , וזאת על אף שהרבנות לא העניקה למוצר תעודת הכשר בהתאם לחוק .
במסגרת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית טענה המבקשת באמצעות עורכי הדין יוסף חי אביעזיז ושלומי לוי כי ב-4 במאי 2020 רכשה מהרשת שמן קנולה על גביו נרשם שמדובר בשמן כשר אשר אושר על ידי הרבנות. מההחלטה עולה כי שמן הקנולה המדובר יוצר בגרמניה על ידי היצרן "ברוקלמן" והרשת ייבאה אותו באמצעות מתווך ששמו "גילד אנטרפרייזס". יודגש כי אין טענות כנגד היצרן והמתווך.
רשת יוחננוף טענה בתשובתה לבקשת האישור כי השמן נשוא הבקשה קיבל את כשרות הרבנות. עוד נטען כי על הייצור אצל היצרן בגרמניה אמונים משגיחי כשרות שהרבנות מאמצת את חוות דעתם ולאחריו נותנת הרבנות את תעודת הכשרות למוצר. נטען כי השמן מיוצר בגרמניה על ידי יצרן והרשת מייבאת את השמן באמצעות מתווך.
הרשת טענה עוד כי היא מייבאת את השמן ומוכרת אותו בסניפיה החל מ-2016 כאשר בשנתיים הראשונות דאג המתווך להוצאת תעודת כשרות מהרבנות ובעקבות זאת הוצאה תעודת הכשרות על שמו. עוד נטען כי ב-2018 הממונה על רשתות השיווק מטעם הרבנות הפנה את תשומת לב הרשת כי היא זכאית לקבלת תעודות הכשרות על שמה ומאז 2019 תעודות הכשרות הוצאו על שמה.
בנוסף, טענה הרשת כי צריכת השמן אינה פוגעת בציבור הצרכנים החילוני או בציבור שומרי המצוות המסתפק באישור משגיח כשרות מטעם בד"צ בית יוסף ללא הכשר הרבנות. הרשת אף הציגה במסגרת ההליך מסמך, למעשה, מדובר בתעודת הכשר ממרץ 2019 ביחס לשמן שניתנה ליבואן ולא לרשת עצמה, שעודכנה בפברואר 2020 ותוקפה עד לסוף דצמבר 2020.

הרבנות: הרשת הציגה השמן ככשר בניגוד לחוק

השופטת רנה הירש קבעה בהחלטתה: "לאחר ששקלתי את טענות הצדדים, את עמדת הרבנות, את מכלול הנסיבות והוראות הדין, מצאתי לקבל את בקשת האישור". מהחלטת בית משפט עולה כי באפריל 2023 התקבלה עמדת הרבנות בהליך כי בין ה-1 בינואר 2020 ועד ל-12 באוגוסט 2020 למוצר האמור שיובא על ידי הרשת לא היתה קיימת תעודת הכשר והרשת הציגה אותו ככשר בניגוד לחוק. למעשה עמדת הרבנות היתה כי התעודה שניתנה ליבואן אינה חלה לגבי שמן הקנולה שייבאה הרשת.
"הגעתי למסקנה כי המבקשת עמדה בנטל להוכיח לכאורה, שהמשיבה (הרשת-ל.ד) הפרה את ההוראות הרלוונטיות לחוק הכשרות בכך שמכרה שמן שהוצג ככשר באישור הרבנות, על אף שלא קיבל את אישור הרבנות והטעתה את לקוחותיה שרכשו את השמן", כתבה השופטת. "על פי האמור בתצהירה, המבקשת היא אישה שומרת כשרות וביום ה-4 במאי 2020 רכשה מהמשיבה (הרשת-ל.ד) שמן קנולה על גביו הוצג מצג לפיו מדובר בשמן כשר שאושר על ידי הרבנות הראשית בישראל, על אף שבמועד הרלבנטי לא החזיקה המשיבה בתעודת כשרות על שמה המאושרת על ידי הרבנות. מכאן שלמבקשת קיימת עילה אישית בתובענה".
השופטת הורתה לרשת להגיש כתב הגנה בתוך 60 יום. יש להדגיש כי בשלב זה התביעה לא התקבלה אלא תתנהל כייצוגית ובמסגרת ההליך בית המשפט יבחן בין השאר האם הרשת שיווקה את השמן ללא אישור הרבנות והאם התנהלותה של הרשת עולה כדי הטעיה או הפרת חובות גילוי לצרכן. מרשת יוחננוף נמסר: "מובהר שכל המוצרים הנמכרים בסניפי רשת יוחננוף כשרים, חלקם אף בכשרות מחמירה, וכך גם מוצרי המותג הפרטי. מדובר בתביעה ישנה לגבי שמן שגם לו הייתה כשרות בד"צ בית יוסף. את ההליך נמשיך לנהל בבית המשפט".