סגור

חברות הקנאביס נגד משרד הבריאות: הענף בקריסה והשוק מופקר לחברות מחו"ל

חברות הקנאביס הרפואי מזהירות מקריסת הענף בישראל בעקבות יבוא נרחב של מוצרי קנאביס רפואי מחו"ל ומגבלות רגולציה שמקשות עליהן את היצוא. שרת הכלכלה והתעשייה ברביבאי תומכת בהשארת השוק פתוח ליבוא. יו"ר ועדת הכלכלה ביטון: "המדינה עושה לענף הקנאביס את מה שהיא עושה לחקלאות כולה"

נציגים של חברות הקנאביס הרפואי שהופיעו השבוע (שני) בפני חברי ועדת הכלכלה של הכנסת הזהירו כי המדיניות שמנהיגה הממשלה בסוגיות הקשורות ליבוא וליצוא של קנאביס מובילה להתרסקות הענף המקומי.
לפי החברות, חרף השקעות כספיות משמעותיות שהן עשו בשנים האחרונות, הן מתקשות לייצא תוצרת למדינות אירופה בשל פערים רבים בין תקן מחמיר שקבע משרד הבריאות לבין התקן שמקובל במדינות אירופה. הפערים המרכזיים הם בהגדרת הקנאביס כסם מסוכן בישראל, לעומת הגדרתו באירופה כתרופה ממקור צמחי; בדיקות רבות שנדרשות לאורך כל תהליך הגידול וההפקה בישראל, לעומת בדיקות שנעשות באירופה רק בתחילת וסוף התהליך; ועוד.
3 צפייה בגלריה
שמן קנאביס בסט לינק
שמן קנאביס בסט לינק
שמן קנאביס
(צילום: freepik )
נוסף על הקושי של החברות הישראליות לייצא לאירופה בשל פערים בתקינה, המדינה מתירה יבוא נרחב של קנאביס מחו"ל. אחת היצואניות המרכזיות של קנאביס רפואי לישראל היא קנדה, אך היא סוגרת את שעריה לקנאביס מישראל כדי להגן על התעשייה המקומית שלה.
ההחלטה על פתיחת שוק הקנאביס הרפואי ליבוא התקבלה במשרד הבריאות בשלהי 2019 בשל מחסור שנוצר בתוצרת מקומית. מדובר ביבוא שנועד להיות זמני, לתקופה של עד שישה חודשים, עד שחברות הקנאביס המקומיות ידעו לענות על הביקוש. בינתיים החברות הרחיבו משמעותית את ההיצע, אך הזמני נהיה לקבוע. כיום בישראל צורכים כ-40 טון של קנאביס רפואי בשנה, ולחברות הקנאביס הישראליות יש יכולת לייצר כ-100 טון.
12 חברות קנאביס עתרו בקיץ האחרון לבג"ץ נגד שרי החקלאות והבריאות, עודד פורר וניצן הורוביץ, ונגד מנהל היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (יק"ר), יובל לנדשפט. החברות מבקשות להורות על הפסקת היבוא המסיבי מחו"ל בנימוק שנוצרו עיוותי שוק ותנאי סחר לא הוגנים בשל סירובן של מדינות לקבל מישראל משלוחי יצוא.
3 צפייה בגלריה
כנס קנאביס יובל לנדשפט ראש היחידה ל קנאביס רפואי ב משרד ה בריאות
כנס קנאביס יובל לנדשפט ראש היחידה ל קנאביס רפואי ב משרד ה בריאות
יובל לנדשפט, ראש היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות
(צילום: עמית שעל)
מתחילת 2022 יובאו לארץ כ-2 טון של קנאביס רפואי מחברות זרות. לעומת היבוא הנרחב, היצוא של קנאביס מישראל היה זעום והסתכם בכמה עשרות קילוגרמים. ב-2021 יובאו לארץ כ-22 טון של קנאביס, וישראל ייצאה כ-660 ק"ג בלבד.
טרם הדיון בוועדת הכלכלה פנתה שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ליו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), בבקשה שיימנע מהקריאה להגבלת יבוא הקנאביס הרפואי לישראל. לטענתה, הגבלת היבוא עומדת בניגוד למדיניות הרפורמה ביבוא שאותה היא מובילה בניסיון להגביר את התחרות בשוק, שתוביל לדעתה להורדת מחירים בשוק הקנאביס הרפואי. היא הוסיפה כי ישראל מחויבת לפעול על פי כללי ארגון הסחר העולמי (WTO), ולפיכך עליה לשקול היטב כל החלטה שהיא מקבלת בנושא.
ח"כ ביטון הצהיר כי הוועדה בראשותו תוביל תיקון חקיקה שיעביר את האחריות על יבוא ויצוא של קנאביס למשרד הכלכלה והתעשייה: "מוטב שמשרד הכלכלה, שבאופן טבעי יודע לעסוק ביצוא וביבוא, ינהל את המסחר בתחום הקנאביס, ומשרד הבריאות יתעסק בענייני בריאות הציבור".
3 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון
( צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ביקורת חריפה נמתחה בדיון בוועדה, בעיקר על משרד הבריאות ועל מנהל היק"ר, שלא נתנו מענה לרשימה של שאלות, כולל בקשה לקבל נתונים עדכניים על היקף הפעילות בענף. במקום זאת, משרד הבריאות העביר לוועדה את המענה ששלח לפני כמה חודשים לבג"ץ. לפי ח"כ ביטון, "משרד הבריאות מבזה את כנסת ישראל ואת ועדת הכלכלה שלה".
בתום הדיון קראה ועדת הכלכלה לשר הבריאות הורוביץ לבחון את הקפאת היבוא עד לקביעת תנאים שיאפשרו גם יצוא של קנאביס מישראל. "המדינה עושה לענף הקנאביס בשבע שנים את מה שהיא עושה במהלך 70 שנה לחקלאות כולה", אמר ח"כ ביטון.