סגור
 פקקים ב כביש 6 צפון
פקקים בכביש 6 צפון. אורך הכבישים גדל בקצב איטי יותר מקצב צמיחת מספר כלי הרכב בישראל (צילום: יריב כץ)

דו"ח המבקר
המדינה לא ממהרת לטפל בפקקים: הנזק השנתי לתוצר - 31 מיליארד שקל

מתוך שורה של ליקויים שמצא המבקר בדוחות קודמים, משרד התחבורה טרם תיקן מספר ליקויים משמעותיים, ובהם הסדרת מעמדה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, חלוקת הארץ למטרופולינים תחבורתיים ותחילת עבודה עם תוכנית המתאר לתחבורה ציבורית

ברקע נתונים המשקפים נזק עצום למשק הישראלי כתוצאה מהגודש בכבישים, וההבנה כי יש צורך בהרחבת התחבורה הציבורית והשימוש בה, דו"ח מעקב של מבקר המדינה מתאר ליקויים שנמצאו בעבר, כולל כאלה בעלי חשיבות לקידום התחבורה הציבורית, אשר טרם תוקנו.
המבקר מדגיש את הדחיפות שבטיפול בתחבורה הציבורית ברקע לצמיחה הטבעית של האוכלוסייה, הפיתוח הכלכלי והצמיחה המשפיעים ישירות על ענף התחבורה, מעלים את הגודש בכבישים, ומחמירים את זיהום האוויר.
לפי נתוני המבקר, בשנים 2021-2000 מצבת כלי הרכב גדלה פי 2.1, בעוד שטח הכבישים גדל פי 1.58 ואורך הכבישים עלה פי 1.24, כך שהגודש בכבישים הולך וגדל משנה לשנה.
הנזק בגין הגודש בכבישים נאמד בכ-2% מהתוצר המקומי הגולמי, ולשנת 2021 הוא נאמד בכ-31 מיליארד שקל.
בין הליקויים שלהם יש קשר ישיר לקידום תחבורה ציבורית וטרם תוקנו, מציין המבקר את הסדרת מעמדה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. המבקר קבע בביקורות קודמות כי יש לתת לרשות מעמד של יחידת סמך במשרד התחבורה, אך בנציבות שירות המדינה ובמשרד התחבורה לא פעלו כדי לקדם זאת.
נקודה נוספת שעלתה בביקורת הקודמת ולא תוקנה נוגעת להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, אך גם במקרה זה, למרות ביקורות חוזרות ונשנות של המבקר, ניסיונות לעגן את הנושא בחקיקה לא צלחו.
המבקר סבור כי לרשויות מסוג זה תהיה השפעה מכרעת ביישוב מחלוקות בין רשויות מקומיות, וקידום ראייה רחבה שתסייע למתן פתרונות תחבורתיים. בספטמבר 2022 התקבלה החלטת ממשלה אשר תחלק את הארץ למרחבים תחבורתיים, אך בהחלטה לא נקבעו המרחבים ותחומיהם.
עוד מצא המבקר, כי מאז יולי 2007 לא הושלם אישורה של תוכנית מתאר ארצית לתשתיות תחבורה יבשתיות (תמ"א 42). לפי המבקר, במועד סיומה של התוכנית במרץ 2018 התוכנית לא עלתה לאישור המועצה הארצית לתכנון ובנייה. המבקר מצא כי המשרד סיים את הכנת התוכנית בשנת 2019 ובשנת 2020 היא אושרה על ידי המועצה הארצית, אך עקב מחלוקת בין משרד התחבורה למשרד האוצר לגבי שיפוי ומתן פיצויים לבעלי מקרקעין שנפגעו מהתוכנית, גם אחרי אישורה היא לא נכנסה לתוקף.