סגור
מתן פריידין דן אנד ברדסטריט
מתן פריידין (צילום: יח"צ)

דעה
הבחירות ללשכת עוה"ד חשובות מכדי להיות פוליטיות

אמון הציבור במערכת המשפט הכרחי לדמוקרטיה הישראלית ולכל העוסקים בעריכת הדין. לכן, את הוויכוח על הרפורמה המשפטית יש להשאיר לגורמים הפוליטיים

הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין שתתקיימנה בעוד פחות משבוע נערכות בעיתוי לא קל, מבחינה פוליטית, מקצועית וציבורית. לשכת עורכי הדין מוצאת עצמה במרכז ויכוח פוליטי נוקב, לרבות בנוגע לכוונה להוצאת חבריה מהוועדה לבחירת שופטים. כל זאת, כאשר מערכת המשפט כולה נמצאת תחת ביקורת קשה ולאחר פרישת שני ראשי הלשכה הקודמים, בנסיבות אישיות בעייתיות. לאור כל הסיבות, חשוב לוודא כי הבחירות לראשות הלשכה – שהינה גוף סטטוטורי בעל חשיבות ציבורית - לא יפלו קורבן לנסיבות הלא פשוטות האופפות אותן.
בניגוד לאיגודים בתחומים מקצועיים אחרים כדוגמת רואי חשבון וסוכני ביטוח, לשכת עורכי הדין הינה גוף שהוקם על פי דין ושהינו בעל סמכויות חוקיות בלעדיות, כגון: פיקוח על מתמחים, הסכמת עורכי דין, שיפוט משמעתי, לצד סמכויות רשות ובהן: מתן חוות דעת על חוקים וחקיקת משנה, מינוי בוררים, ועוד.
אולם תפקידה החשוב ביותר של הלשכה הינו איגוד מקצועי שמחובתו לייעל ולשפר את מערכת המשפט: בנוגע לעורכי הדין עצמם (בכל הקשור לרווחתם הכלכלית, בנוגע למקצועיות והאתיקה של העוסקים במלאכה) והן בנוגע לייעול ושיפור המערכת עצמה, בסוגיות כגון העומס על מערכת המשפט, איכות השופטים, השירות המנהלי בבתי המשפט, השפעה על חקיקה שרלוונטית למקצוע, ועוד.
חרף תפקידיה החשובים יש לזכור כי הלשכה איננה רשות שלטונית בישראל והיא אמורה לשמש כשחקן במחלוקת הפוליטית בישראל, וחבל שגוררים אותה לשם.
פלישת לשכת עורכי הדין לתחום הפוליטי, כפי שאירע ביתר שאת בתקופת כהונתו של אבי חימי, עלולה להביא לכך שמעמד הלשכה ישונמך בחקיקה בכדי לנטרל את התפיסה הפוליטית שאימצה לה וגם יביא לכך שהבחירות בלשכה תעסוקנה בתפיסותיהם הפוליטיות של המתמודדים ולא במצע המקצועי שלהם – לקידום עורכי הדין ומערכת המשפט כולה. במקרה שכזה, התחומים המקצועיים, שהם ליבת הצורך והצדקת הקיום של הלשכה, ייוותרו בצד בלא התיקון הנדרש.
מערכת הצדק בישראל דורשת תיקון. עורכי הדין מכירים זאת מקרוב, אבל גם הציבור יודע זאת וחווה זאת על בשרו. לפי סקרים שנעשו בשנים האחרונות, האמון במערכת המשפט בישראל מצוי בירידה מתמדת. ההליכים המשפטיים איטיים ומסורבלים, חרף רפורמה בסדרי הדין שנערכה לפני שנים ספורות. סכסוך עסקי הופך לעניין הנמשך שנים רבות וכרוך בעלויות כספיות גבוהות. אדם שנזקק לשירות וסעד של מערכת המשפט, יתקשה לקבלו. זה הדבר העיקרי שפוגע באמון הציבור – התחושה שייקח שנים רבות להשיג צדק, אם בכלל.
אמון הציבור במערכת המשפט הינו אלמנט הכרחי לדמוקרטיה הישראלית, אך גם לכל העוסקים בתחום עריכת הדין. מערכת משפטית יעילה מאפשרת לעורכי הדין לספק שירות איכותי וטוב ללקוחותיהם. כאן, האינטרס הגילדתי תואם וחופף לאינטרס הציבורי – מערכת משפט יעילה ומקצועית יותר.
כדי שנוכל להוביל לכך, חשוב שהמועמדים לראשות הלשכה, המחוזות והמועצה הארצית יציגו תפיסת עולם ממוקדת מקצועיות ויציגו יכולת לקדם זאת. את האירועים הפוליטיים, והוויכוח הפוליטי על הרפורמה המשפטית, הטובה היא אם רעה, יש להניח בצד לטובת הגורמים הפוליטיים האמונים על כך. על עורכי הדין להתמקד בתחום המקצועי החשוב בו הם עוסקים, ובכך לסייע לכלל הציבור לקבל צדק ביעילות ובמהירות.
טרם סיום, אני קורא לכל עורכי הדין - לכו להצביע! ככל שהעניין המקצועי בפעילות הלשכה יגבר, כך נוכל כולנו לספק ללקוחותינו שירות משפטי איכותי יותר, אשר יסייע להשיב את האמון במערכת המשפט הישראלית כולה.
עו"ד מתן פריידין הוא שותף במשרד עורכי הדין נחשון-פריידין העוסק בליטיגציה מסחרית ותובענות ייצוגיות ונגזרות
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.