סגור
אפי נוה בית משפט השלום 16.1.19
אפי נוה (צילום: ראובן קסטרו)

ביהמ"ש קיבל את עתירת אפי נוה נגד פסילתו בבחירות ללשכה

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, קובי ורדי, קבע כי החלטת ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין לפסול את מועמדותו של נוה מטעמים טכניים היתה "לא חוקית, לא סבירה, לא צודקת ולא הגיונית"; הוועדה פסלה בשבוע שעבר את כלל טפסי החתימות הדיגיטליים, באופן שהיה מונע מנוה להתמודד

הניסיון של ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין לפסול את מועמדותו לראשות הלשכה של עו"ד אפי נווה מטעמים טכניים בשל אופן הגשת חתימות התמיכה בו, כשל: בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עתירתו של אפי נוה כנגד החלטת ועדת הבחירות לפסול באופן גורף את חתימות התמיכה הדיגיטליות במועמדים, החלטה שהיתה מביאה לפסילתו. השופט קובי ורדי קבע כי החלטת ועדת הבחירות היתה "לא חוקית, לא סבירה, לא צודקת ולא הגיונית".
שופט המחוזי בתל אביב קובי ורדי הודיע כבר במהלך הדיון היום (ב') כי בכוונתו לקבל את העתירה המנהלית הדחופה שהגישו אפי נוה המתמודד בבחירות וסיעתו "לשכה אחת", נגד החלטת ועדת הבחירות של הלשכה בשבוע שעבר לפסול את כלל טפסי החתימות הדיגיטליים של המועמדים בבחירות. מדובר היה בהחלטה שעשויה הייתה כמעט בוודאות להביא לפסילת מועמדותו של נווה בישיבת ועדת הבחירות שאמורה להתקיים מחר, מאחר ונוה עשוי היה שלא לעמוד בתנאי הסף של לפחות 550 תומכים שנדרשו להצגת המועמדות של כל מועמד.
נוה וסיעתו ביקשו מבית המשפט להוציא צו שיורה לוועדת הבחירות לבטל את ההחלטה של ועדת הבחירות לפיה "כל החתימות שהינן חתימות דיגיטליות שהן לא מאושרות על פי חוק חתימה דיגיטלית תיפסלנה באופן שהן תהיינה VOID כאילו לא הוגשו מלכתחילה". נוה טען בעתירה כי "ההחלטה התקבלה משיקולים פוליטיים זרים ופוגעת בזכות היסוד להיבחר".
השופט קובי ורדי קבע דיון במעמד הצדדים להיום (ב') וזאת עוד לפני ישיבת ועדת הבחירות שנקבעה למחר (ג'), שבה אמורה לדון הוועדה באופן פרטני בליקויים שנתגלו ברשימות המועמדים, על רקע ההחלטה הרוחבית של הוועדה לבטל את חתימות התמיכה הדיגיטליות.
במהלך הדיון הארוך בבית המשפט לא הסתיר השופט ורדי את מורת רוחו מהתנהלות ועדת הבחירות ועל אופן קבלת ההחלטה שנפלו בה פגמים רבים. השופט אמר שבכוונתו לקבל את העתירה, ולבטל את ההחלטה שאוסרת על השימוש בחתימות הדיגיטליות. השופט הציע לצדדים כי העתירה תתקבל בהסכמה ללא צו להוצאות וללא פסק דין נוקב שאמר השופט שהוא עשוי לכתוב, וכי מחר ישלחו המועמדים הודעות לוועדת הבחירות על ליקויים שגילו אצל מועמדים אחרים בחתימות התמיכה, אך ללא ביטול החתימות הדיגיטליות באופן גורף. לאחר מכן יצאו הצדדים להפסקה, וחברי ועדת הבחירות הצביעו על כך במשאל טלפוני, והחליטו להיענות להצעת השופט על קבלת העתירה ללא צורך בפסק דין, ברוב של 11 מול 5 מתנגדים.
לאחר החזרה מההפסקה הודיע יו"ר ועדת הבחירות לשופט כי הוסכם בהצבעה בוואטסאפ "שהעתירה תתקבל ללא צו להוצאות", וכי נפרסם את רשימת הליקויים לכלל המועמדים ונאפשר תיקונים בהתאם לכללים".
השופט כתב בפסק דינו כי החלטת הוועדה בשבוע שעבר על פסילה גורפת של כלל החתימות הדיגיטליות, כאילו לא הוגשו מלכתחילה, באופן שלא יהיה בר תיקון, "הינה החלטה שהתקבלה בניגוד לדין, בניגוד לכללי לשכת עורכי הדין, בניגוד לפסיקה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי המקצועי של הוועדה, שהייעוץ שלה תאם את הדין והפסיקה, ובניגוד להיגיון, באופן שהחלטה זו הייתה החלטה לא חוקית, לא סבירה, ללא סמכות, לא צודקת ולא הגיונית, החלטה שאינה מוסיפה כבוד למוסדות הלשכה ולציבור עורכי הדין הן לגופה, והן באופן ובדרך שהתקבלה". הוא קבע כי ההחלטה של ועדת הבחירות מבוטלת ללא צו להוצאות.
אתמול, עוד לפני הדיון, עו"ד דורון ברזילי, המתמודד בבחירות, שלח מכתב לוועדת הבחירות לגבי הליקויים לטענתו בהגשת חתימות התמיכה בנוה. בין השאר העלה חשד לזיוף חתימות וטען כי מספר החתימות ה"כשרות" שהגיש נוה ללא החתימות הדיגיטליות לא מגיע לרף הדרוש להתמודדות – 550 חתימות. על כן הוא מבקש מוועדת הבחירות לקבוע כי מועמדות נוה ורשימתו "לא הוגשו כדין" ויש לפסול את המועמדות.
לקראת הדיון בבית המשפט הגישה ועדת הבחירות תגובתה לעתירת נוה, באמצעות עו"ד נעמי עיני פלדמן (שותפתו של עו"ד ברזילי וחברת ועדת הבחירות) – לאחר שהייעוץ המשפטי של הוועדה התנגד להחלטה שעברה בוועדת הבחירות ועל כן לא יכול לייצג את הוועדה בביהמ"ש. ועדת הבחירות טענה שיש לדחות את עתירת נוה, ש"מציגה תמונה מסולפת וחלקית בלבד" ולוקה בפגמים טכניים ומהותיים.
מנגד, יו"ר ועדת הבחירות שלומי באשי ביחד עם הייעוץ המשפטי ללשכה, משרדי עורכי הדין קסוטו ושות', טענו מנגד בתגובתם לעתירה שלאחר שמועמד עבר את תנאי הסף שנקבעו בכללי הבחירות והגיש מועמדותו שאושרה בידי הוועדה, כפי שנעשה במקרה זה, גם אם לאחר מכן מתברר כי חלק מהחתימות שהגיש דינן להיפסל או להתבטל – יש להקנות לו את הזכות להשלים את מספר החתימות הדרוש ולא לפסול אותו אוטומאטית. בין השאר הם מזכירים כי החלטת ועדת הבחירות התקבלה בניגוד לעמדת יו"ר ועדת הבחירות וחוות הדעת של הייעוץ המשפטי לאורך כל הישיבה וכי הסירוב לאפשר לתקן את הליקויים שהתגלו הוא "קיצוני ביותר".
במקביל, פעל אתמול אחד מחברי ועדת הבחירות, עו"ד נתי פרץ, לדחיית הבחירות. פרץ היה ראש המטה של רויטל סויד ונציג ברשימתה (סויד הודיעה ביום שישי על הסרת מועמדותה) ובעברו כיהן כמנכ"ל מחוז תל אביב של הלשכה, בזמן כהונתו של נוה כראש מחוז ת"א. אתמול שלח עו"ד פרץ מכתב לוועדת הבחירות וביקש להעלות הצעה לסדר לפיה הבחירות ללשכה שנקבעו ל-20 ביוני יידחו בחודשיים כדי לאפשר החתמה והגשה מחדש של חתימות התמיכה, כולל הדיגיטליות וזאת כדי להגשים את הזכות לבחור ולהיבחר, מאחר שההנחיות לא היו ברורות דיין. לטענתו הדאגה שלו היא לאותם מועמדים שנמנעו מלהגיש מועמדות בבחירות מלכתחילה, בגלל האיסור להגיש חתימות תמיכה דיגיטליות (אלא רק לפי חוק חתימה אלקטרונית) ויש "לממש את זכותם להתמודד. הם הנפגעים העיקריים".
נוה, ראש הלשכה לשעבר, שהורשע בפרשת "ביקורת הגבולות" בכניסה ויציאה מהארץ שלא כחוק וקבלת דבר במרמה, מתמודד בבחירות מול ראש לשכת עורכי הדין הזמני עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר דורון ברזילי, חבר המועצה הארצית עו"ד אבי ללום ועו"ד ארקדי אליגואשוילי הפעיל במחוז ירושלים בלשכה. עו"ד רויטל סויד, חברת הכנסת לשעבר, הודיעה ביום שישי על פרישתה מהמרוץ.
אפי נוה מסר לאחר ההחלטה: "מברך על החלטת בית המשפט להכשיר את החתימות שנאספו ולדחות על הסף את הניסיון המגוחך והאנטי דמוקרטי של היריבים לפסול את מועמדותי. היה מצופה ממי שמתיימר להילחם על הדמוקרטיה, לפעול בדרכים קצת יותר דמוקרטיות. הפעם, הנסיון לשנות את כללי המשחק לאחר המשחק לא צלח לכם. מדהים לראות כיצד מי שמקדש את מעמד היועצים המשפטיים מחליט להתעלם מחוות דעתם שעה שהיא אינה נוחה לו.בעודי יושב שבעה על פטירת אימי היקרה, תוך שיריביי מנצלים מצב זה שאינני יכול להגיע לדיון, מקדשים מלחמה אבירי הדמוקרטיה על פסילתי מלהתמודד לראשות הלשכה בטיעונים טכניים אשר נוגדים את מהות החוק והדמוקרטיה. אין לי אלא להצר על כך ולא אתן לרדיפות פוליטיות אלה להצר את ידי".