סגור
אגד אוטובוס חשמלי
אגד אוטובוס חשמלי. גם זכתה במכרז (צילום: אגד)

לראשונה חברות היסעים פרטיות יקבלו מימון ממשלתי לאוטובוסים חשמליים

המשרד להגנת הסביבה משלים מהלך של רכישת 450 אוטובוסים חשמליים - אולם הפעם תמיכה בגובה 24 מיליון שקל תוזרם ל-14 זוכות במכרז, מרביתן פרטיות, לטובת רכישה של 155 אוטובוסים

המשרד להגנת הסביבה הזרים כספי תמיכה בגובה של 24 מיליון שקל ל-14 לחברות היסעים ותחבורה ציבורית, לטובת רכישה של 155 אוטובוסים חשמליים.
המשרד תמך בעבר בסבסוד רכישת אוטובוסים חשמליים לטובת מפעילות תחבורה ציבורית, אך זו הפעם הראשונה שהמשרד מזרים כסף גם לאוטובוסים של חברות היסעים. עם השלמת המהלך, סך התמיכה של המשרד להגנת הסביבה תסתכם בכ-108 מיליון שקל, שבאמצעותם ירכשו כ-450 אוטובוסים חשמליים.
התמיכה נעשתה בהתאם לקול קורא שפרסם המכרז, שכעת הודיעו לחברות על הזוכים בו. התמיכה הנוכחית מתמקדת באוטובוסים הבין-עירוניים, באוטובוסים זעירים ובמגזר ההיסעים, החברות הזוכות בתמיכת המשרד הן: קווים; אגד חברה לתחבורה; ארז הסעות; מטיילי סעסעאני; תיור וסיור הגליל ה.ס; פ.א נתיבי אתא; חנן מסיעי מעלה אדומים; אבירם פתרונות תחבורה; שירן נסיעות (אחים קקון); בלינק תורס; מעלה מעלות; טיולי עתיד והסעות; מאיה תור; פסגות ניהול תחבורה. 12 מתוכן הן חברות היסעים פרטיות.
לפי המשרד להגנת הסביבה, רכבם המונעים בדיזל אחראיים לכ-80% מזיהום האוויר התחבורתי המשפיע על איכות האוויר בערים ומורגש בעיקר במרכזי הערים ובריכוזי אוכלוסין. מעבר לנסיעה באוטובוס חשמלי מפחית את פליטות גזי החממה בכ-60% לעומת אוטובוס ממנוע דיזל, מצמצם את זיהום האוויר ומפחית את מפגעי הרעש שנגרמים מתחבורה.
התמיכה באוטובוסים החשמליים אמורה לשרת את היעד ממשלתי הקובע כי עד שנת 2026 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים, ושמשנה זו לא יהיה ניתן יותר לרכוש אוטובוסים עירוניים מונעים בדיזל בישראל. במקביל, במשרד התחבורה ובמינהל התכנון מקדמים בימים אלו מספר תוכניות בתקצוב של מאות מיליוני שקלים להקמה ושדרוג של מסופים וחניונים שיאפשרו את חשמול התחבורה הציבורית בישראל, כמו תת"ל 130, 120, 121 ו-135. עם זאת, במשרד התחבורה ובחברות הממשלתיות קיים חשש שרשת החשמל הנוכחית לא תוכל לעמוד בטעינה של כלל התחבורה הציבורית, ושם דנים ברעיונות של ייצור חשמל עצמי לטובת חשמול התחבורה הציבורית.
שירה מסיכה שלי, מרכזת תחבורה במשרד להגנת הסביבה: "תמיכה זו, שמצטרפת לפעולות נוספות של המשרד ולתמיכות קודמות, היא צעד משמעותי ונוסף בדרך למטרה – לצמצם את זיהום האוויר במרכזי הערים ולאפשר אוויר נקי יותר לציבור. החלפה של אוטובוסי דיזל מזהם באוטובוסים חשמליים תסייע בהפחתת זיהום האוויר מתחבורה, בצמצום פליטות ובמאבק במשבר האקלים. המשרד ימשיך לפעול בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים לצמצום זיהום האוויר בכלל, ומתחבורה בפרט".