סגור

הדיונים על הקו החום של הרכבת הקלה במזרח ירושלים יימשכו בשבוע הבא

הקו החום שעלותו מוערכת ב-6 מיליארד שקל, יימתח מאזור התעשייה עטרות שבקצה הצפוני של ירושלים, בין היתר דרך שועפאט, וואדי ג'וז, הר הזיתים וסילוואן, לשכונת צור בהאר בקצה הדרומי. הדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים יתייחס למקטע הצפוני

בימים אלו מתבצעות עבודות בירושלים על שלושה קווי רכבת קלה שונים – חברת כפיר (שיתוף פעולה של חברת שפיר הנדסה עם חברת הרכבות הספרדית כאף) עובדת על הארכת מסלול הקו האדום (שכבר פועל) ועל הקמת הקו הירוק, והקו הכחול נמצא כעת בתהליך מכרז לביצוע תשתית.
במקביל לשלושת הקווים שמקודמים, בשבוע הבא יתנהל דיון על קו רכבת קלה נוסף שמתוכנן בשכונת מזרח ירושלים - "הקו החום".

הקו החום צפוי להימתח בין איזור התעשייה עטרות שבקצה הצפוני של ירושלים לשכונת צור בהאר שנמצאת בקצה הדרומי של העיר.

2 צפייה בגלריה
אינפו רכבת קלה מזרח ירושלים מפה
אינפו רכבת קלה מזרח ירושלים מפה
המפה של הרכבת הקלה ירושלים

בין לבין, הקו יעבור בשועפאט, יתחבר לתוואי הקו האדום והירוק באיזור גבעת המבתר עד שער שכם, ומשם ימשיך דרום-מזרחה דרך וואדי ג'וז, הר הזיתים וסילוואן. העלות המשוערת של כל הקו היא 6 מיליארד שקל ואורכו מקצה לקצה יהיה כ-16 קילומטר. הקו צפוי לשרת כ- 3,135 נוסעים לכיוון בשעה. ביוני 2019 אישרה עיריית ירושלים לתקצב באמצעות משרד התחבורה את התכנון המפורט של הפרויקט בכ-31 מיליון שקל.
הוחלט לפצל את התוכנית למקטע צפוני ודרומי
הדיון יתנהל בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, ומטרתו היא לדון בבקשה לקביעת תנאים ע"פ סעיף 78 – סעיף בחוק התכנון והבנייה המאפשר לרשויות התכנון להקפיא מימוש של זכויות בניה קיימות על נכסים שנמצאים בתוואי התכנון של פרויקטי תשתית. מדובר בצעד מקדים להפקדת התוכנית, שמקפיא את המצב הקיים בשטח כדי שיהיה ניתן לקדם את המסילה ללא הפתעות ועיכובים נוספים. נכון לעכשיו, הוחלט לפצל את התוכנית לשתיים – מקטע צפוני ומקטע דרומי. הפיצול נעשה מתוך תפיסה שיהיה פשוט יותר לקדם את המקטע הצפוני ושעדיף לקדם כבר את מה שאפשר, ובהתאם הדיון יעסוק בשלב זה רק במקטע הצפוני. לפי ההערכות, התב"ע למקטע הצפוני תוגש בתוך כשנה, ונכון לעכשיו אין לו"ז לביצוע והפעלה.

2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה זירת הנדל''ן
הרכבת הקלה זירת הנדל''ן
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: קבוצת ב.ס.ר)

לפי שירה תלמי-באבאי, מתכננת מחוז ירושלים, מסתמן כי רוב התוואי של המקטע הצפוני יעבור דרך הציר המרכזי של שועפאט. תלמי-באבאי טוענת כי ציר זה נבחר גם בגלל שיקולים הנדסיים, אך גם מפני שמדובר באיזור עירוני פקוק עם עירוב שימושים משמעותי. תלמי-באבאי אמרה כי יש בדרך שועפאת "הרבה מוסדות, הרבה תעסוקה, הרבה מסחר. סוג של יפו".
במקטע זה, שיחבר בין עטרות לשער שכם, צפויות להיבנות 9 תחנות שיצטרפו ל-6 תחנות קיימות. המקטע הדרומי מסובך יותר גם מבחינה הנדסית – אך גם מבחינה פוליטית, וזאת מפני שהוא עובר דרך שכונות כמו וואדי ג'וז וסילוואן. יחד עם זאת, תלמי-באבאי סבורה כי המקטע הדרומי ישרת שכונות ברמה סוציואקונומית נמוכה ותחבר אותם למוקדי תעסוקה ולשכונות אחרות בעיר.
על אף ההתקדמות בתכנון, בעיריית ירושלים לא "בונים" על כך שהעבודות על הקו יתרחשו בקרוב, וכרגע קידומו לא נמצא בראש סדר העדיפויות של העירייה.