סגור

האוצר והתחבורה מונעים את השלמת מכרז הרכבת הקלה

באוצר אומרים כי עד שלא יושלם פינוי שכונת כפר שלם בתל אביב, לא יאפשרו לפתוח את מעטפות מכרז הקו הירוק והקו הסגול. "לא רוצים לחזור על פארסת התחנה המרכזית ולצאת בהכרזות לפני שכל הפרטים נסגרו"

ועדת המכרזים של נת"ע טרם הכריעה בדבר השתתפותה של קבוצת אורבניקס במכרז הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה אף שחלף חודש מאז הודיעה כי תדון בכך. ל"כלכליסט" נודע כי הסיבה שלא התקבלה החלטה סופית במכרז ושלא הודיעו לקבוצת אורבניקס אם מועמדותה נפסלת או לא אינה קשורה לנת"ע אלא למשרד האוצר. לפי בכירים בנת"ע, משרד האוצר הוא שמונע את קידום המכרז ואת ההכרזה על תוצאותיו.
בכירים באוצר אישרו כי אכן הם מעכבים את המכרז ואמרו כי עד שלא יהיה פינוי בשכונת כפר שלם בדרום תל אביב, שבה אמור לעבור קו הרכבת הקלה, לא תהיה הכרזה על תוצאות המכרז. לדברי אנשי האוצר, הם לא רוצים להגיע לתסריט המזכיר את "פארסת התחנה המרכזית בתל אביב", שבו מכריזים על התוצאות לפני שכל הפרטים נסגרו וכל המכשולים הוסרו. בפועל, במשרד האוצר מעבירים את האחריות חזרה למשרד התחבורה וחוזרים למדיניות המוצהרת מלפני שבעה חודשים.
במאי 2021 שלחו בכירים באוצר מכתב למנכ"לי נת"ע ומשרד התחבורה שבו ציינו שיש לדחות את ההכרזה על הזוכה במכרז של הקו הסגול. הסיבה לדחייה היא שאם יוכרז זוכה במכרז והפרויקט יתעכב, כפי שצפוי, המדינה תיאלץ לשלם לזכיין פיצוי של כ־50 מיליון שקל בחודש.
2 צפייה בגלריה
חיים גליק נת"ע
חיים גליק נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק
(צילום: נת"ע)
בחודשים האחרונים סברו גורמים ממשלתיים שונים כי פינוי כפר שלם כבר לא מהווה מכשול עקב כניסתה של מרב מיכאלי לתפקיד שרת התחבורה, אך כעת נראה כי באוצר שינו את דעתם והם כבר לא סומכים על הבטחות אלא רק על מעשים. מנגד, במשרד התחבורה אומרים כי חברת נת"ע אחראית על הפינוי וכי המהלך נעשה בהדרגה וצפוי להתרחש בקרוב.
בחודשים האחרונים סברו גורמים ממשלתיים כי פינוי כפר שלם כבר לא מהווה מכשול עקב כניסתה של מרב מיכאלי למשרד התחבורה, אך כעת נראה שבאוצר כבר לא סומכים על הבטחות אלא רק על מעשים
סוגיית פינוי הבתים בכפר שלם החלה כבר ב־2017 עם אישור לרכישת השטח מהתושבים בתמורה לפיצויים תוך מו"מ על פינוי בהסכמה.
ב־2017 היו בכפר שלם כ־100 מבנים שהיו מיועדים לפינוי, מתוכם נותרו היום כ־16 מבנים שעדיין לא פונו. לפי מתווה הפיצוי האחרון שאושר במאי 2020, המדינה תיתן פיצוי שנע בין 350 אלף שקל למשפחות צעירות שמפונות ל־1.7 מיליון שקל למשפחות הדור הראשון והשני להתיישבות בכפר שלם.
בחודש וחצי האחרונים התנהלו דיונים בנושא פינוי כפר שלם בוועדת הפנים בכנסת לבקשת ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה. יו"ר ועדת הפנים ח"כ ווליד טאהא אמר בדיון: "הפיצוי שנת"ע מעניקה לחלק ממפוני כפר שלם מגוחך, משום שהוא מאפשר להם לשכור דירה לשנה אחת, אולי לשלוש שנים".
בדיון אחר אמרה נציגת האוצר: “אנחנו לא מאפשרים לפתוח את מעטפות המכרז כל עוד פינוי כפר שלם לא בוצע".
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
מרב מיכאלי שרת התחבורה
שרת התחבורה מרב מיכאלי. "פינוי כפר שלם יבוצע בקרוב"
(אביגיל עוזי)
אהרון מדואל, יו"ר ועד כפר שלם, אמר ל"כלכליסט" כי התושבים דוחים על הסף את תנאי הפיצוי שהוצעו על ידי נת"ע. לדבריו, "כל הסיפור שכפר שלם מעכבים את הרכבת הקלה זה קשקוש מוחלט. העיכוב נובע מעניינים מדיניים כבדי משקל. כפר שלם משמש כמסך עשן לעיכוב ברכבת".
כאמור, בנת"ע מחכים לאור ירוק מהאוצר כדי לפתוח את ההצעות הכספיות הסופיות במכרז. עד כה ועדת המכרזים של נת"ע בחנה את המודל הפיננסי, התכנון הכלכלי והעלויות למטרות מימון של המתמודדות השונות, ולכן ידעו שם כי ההצעה של קבוצת אורבניקס – המורכבת משיכון ובינוי, אגד ו־CRCC הסינית – נמוכה משמעותית מההצעות האחרות. בקבוצת אורבניקס האשימו לאחרונה דווקא את הלחץ האמריקאי בכוונה לפסול אותם, ובכירים בתעשייה ובממשלה גם קושרים בין לחצים אלו לבין העיכובים במכרז.
בתחילת השבוע פורסם כי בעקבות לחצים אמריקאיים, ישראל משנה את מדיניותה בנוגע להשקעות הסיניות בארץ וכי המדינה תעדכן את האמריקאים ותפעל בשקיפות לגבי עסקאות כבדות משקל.
למכרזי הקו הירוק והקו הסגול ניגשו חמש קבוצות, שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. הרשימה כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו־CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס; וצ'יינה הארבור, מנרב, אלייד וכלל. הזוכות במכרז הקו הירוק והסגול אחראיות, בין היתר, על הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, האיתות ואספקת הקרונות. עלות המכרז נאמדת בכ־30 מיליארד שקל. הקו הירוק והקו הסגול צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת–ת"א–בת ים) שלפי הצהרות נת"ע ייפתח לפעילות מלאה בנובמבר 2022.