סגור

בלעדי
דואר ישראל בוחן אפשרות של סגירת עשרות סניפים

המהלך נובע מהמצב הכספי הקשה של החברה. בין הסוכנויות שעומדות בפני סגירה נמצאת זו שמפעילה את הדואר בקיבוץ אפיקים שבעמק הירדן. ראש המועצה עידן גרינבאום פנה לשר התקשורת יועז הנדל במטרה למנוע את המהלך

בזמן שחוק ההסדרים מתקדם לקראת חקיקה בכנסת ועמו רפורמה מקיפה בדואר, בחברת דואר ישראל נערכים ליישום המלצות ועדת רוזן שהוכנסו לחוק ההסדרים ובוחנים בימים אלה את סגירתן של עשרות סוכנויות שמעניקות שירותי דואר בישראל. לכלכליסט נודע כי בדואר פנו בשבועות האחרונים למספר זכיינים המפעילים סוכנויות של הדואר והודיעו להם על כך שהם בוחנים את המשך פעילותם.
אחת הסוכנויות הללו היא זו המפעילה את סניף הדואר בקיבוץ אפיקים שבמועצה אזורית עמק הירדן, המספק שירותי דואר לתושבי האזור. ראש המועצה עידן גרינבאום פנה אתמול לשר התקשורת יועז הנדל בטענה ששני עובדי הסניף זומנו לשימוע בפני מנהל המרחב מתוך כוונה לסגור את הסניף "בשל צמצומים ושינויים ארגוניים בדואר ישראל". גרינבאום מציין כי סניף הדואר במקום פועל למעלה משני עשורים ומאפשר נגישות לתושבי האזור כשהחלופה היא הגעה לעיר הסמוכה טבריה, מה שמקשה על התושבים לאור הנגישות המוגבלת לתחבורה ציבורית באזור.
2 צפייה בגלריה
כתבת ראיון דואר ישראל
כתבת ראיון דואר ישראל
סניף דוארל
(צילום: טל אזולאי)
"אם ייצא המהלך המתוכנן אל הפועל ייפגעו תושבי האזור כולם פגיעה קשה ובלתי מידתית", ציין גרינבאום, בטרם קרא להנדל לבטל את ההחלטה של סגירת הסניף, תוך העברת מסר לאנשי הדואר לשפר את רמת השירות בפריפריה.
הסניף בקיבוץ אפיקים אינו נמצא בבעלות הדואר אלא בבעלות של זכיין מקומי, כך שעובדי הסניף אינם נחשבים לעובדי הדואר. ל"כלכליסט" נודע כאמור כי מדובר במהלך רחב של הדואר לבחינת הפעילות של עשרות סוכנויות ברחבי הארץ נוכח המצב הכספי הקשה שבו נמצאת החברה. נכון להיום לדואר ישראל הסכמים עם עשרות זכיינים על הפעלת סוכנויות דואר, כאשר עקב הפעילות ההפסדית של הדואר, בחלק מאותם הסכמים היא מסבסדת את הזכיינים כדי לפצות אותם על אובדן ההכנסות.
את הרבעון הראשון של השנה סיימה חברת דואר ישראל עם רווח נקי של כ-3 מיליון שקל שנבע ממכירת הנכס בתל אביב שעליו פועל אברהם הוסטל, שהיה בבעלות בזק והדואר. ברבעון המקביל אשתקד רשם הדואר הפסד של כ-105 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
עידן גרינבאום ראש המועצה האזורית עמק הירדן
עידן גרינבאום ראש המועצה האזורית עמק הירדן
עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן
(המועצה האזורית עמק הירדן)
בחוק ההסדרים הקרוב צפויה כאמור להיות מקודמת רפורמה שמציעה לפתוח את תחום משלוח הדואר לצרכנים פרטיים לתחרות, כך שכל בעל היתר ממשרד התקשורת יוכל לספק את השירותים ובכך תורחב התחרות שקיימת כבר היום בשוק החבילות, תוך ביטול הבלעדיות של דואר ישראל בשירותי הדואר הפנים ארצי.
כן מציעה הרפורמה להרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת על הפרות בתחום הדואר ולהגדיל את סכומי העיצומים הכספיים שהוא רשאי להטיל במקרים של הפרות החוק או הרישיון. מנגד מציע התיקון לחוק לאפשר לדואר ישראל להציע שירותים חדשים, למעט שירותים כספיים, ללא קבלת אישור מראש. הקלה נוספת לדואר היא בהסרת הפיקוח ממרבית התשלומים שהיא גובה על שירותי דואר, למעט שליחת מכתב בודד בשירות "דואר 24", מכתב רשום ומכתב לחו"ל.
ההמלצות מסתמכות על ועדת רוזן שהוקמה על ידי שר התקשורת לשעבר איוב קרא בשנת 2018 במטרה לבחון את הרגולציה בתחום הדואר ליחידים. בראשות הוועדה עמד דניאל רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת בעבר.
במקביל ממשיכים בדואר לקדם את המהלכים להכנסת שותף לחברה, כאשר חמש חברות הביעו התעניינות בה: חברת נאופארם של דוד פורר, חברת אוברסיז בשיתוף עם פורטיסימו, קרן אייפקס, אלון רבוע כחול וחברת נהור. בדואר מקווים לגייס מהמשקיע 200 מיליון שקל לפי שווי של כמיליארד שקל, שיאפשרו לדואר לצאת מהמשבר ולהתפתח עסקית בהתאם לתנאים המשתנים בשוק הדואר.
מהדואר לא נמסרה תגובה.