סגור
אלי כהן שר האנרגיה והתשתיות
שר האנרגיה אלי כהן. "הריבית גבוהה מדי" (צילום: יאיר שגיא)

שר האנרגיה בביקורת על בנק ישראל: "הריבית היום גבוהה מדי, אין לזה הצדקה"

אלי כהן דיבר בכנס השנתי של המכון לאנרגיה וסביבה והתבטא בסוגייה למרות שאסור לדרג הפוליטי להתערב בעצמאות הבנק. כהן אף התגאה שהצליח לדחות דיון בהעלאת תעריף המים שצפויה ביולי הקרוב - על אף שעל פי חוק התעריף נקבע באופן עצמאי ע"י רשות המים

"הריבית היום גבוהה מדי, אין לזה הצדקה", כך טען שר האנרגיה אלי כהן בכנס השנתי של המכון לאנרגיה וסביבה שנערך היום בתל אביב, בביקורת כלפי בנק ישראל. "יש בישראל נגיד והוא קובע את הריבית. יש לו עצמאות אבל כפי שאפשר להבין מותר לבקר אותו מקצועית - אני חושב שהריבית היא גבוהה ושאין הצדקה לריבית הזו", אמר.
במהלך הנאום התגאה כהן כי הצליח לדחות את הדיון בהעלאת תעריף המים שהייתה צפויה ביולי הקרוב בשיעור של 7.7%. כהן התייחס לבקשתו מרשות המים לדחות את הדיון בנושא שהיה אמור להיערך ביום חמישי השבוע. אלא שכלל לא בטוח שהוא יצליח לדחות את העלייה בתעריף המים – שכן לשר האנרגיה אסור על פי החוק להתערב בקביעת תעריף המים (וגם בתעריף החשמל) הנקבע באופן עצמאי על ידי רשות המים בהתאם לסל מדדים הכולל את מדד המחירים לצרכן, השכר המוצע ותעריף החשמל.
עדכון תעריף המים צפוי להשפיע על כלל הפעילות לרבות תאגידי המים, מתקני ההתפלה וחברת מקורות, שמקור ההכנסה העיקרי שלה הוא התעריף אותו קובעת רשות המים אחת לחצי שנה.
התבטאותו בשני הנושאים - עצמאות בנק ישראל ורשות המים - אסורה לדרג הפוליטי. אמנם מדיניות הריבית נקבעת עצמאית על ידי בנק ישראל, אך ביקורת של פוליטיקאים על עצמאות הבנק מעוררת חשש אצל משקיעים. סוגיית תעריף המים, נמצאת בתחום האחריות של משרד האנרגיה. כהן מנע השבוע דיון ברשות המים בנושא העלאת תעריף המים, על אף שרשות המים היא גוף עצמאי ושלשר אסור להתערב בקביעת התעריף.
יצויין, כי הביקורת של כהן כלפי מדיניות בנק ישראל מתונה יותר בהשוואה להתבטאות הקודמת שלו בנושא, בפברואר 2023, אז כתב בחשבון שלו ברשת X (טוויטר לשעבר), "ביקשתי מחברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית. על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת את הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות".
גולן בניטה, ראש חטיבת השווקים, בנק ישראל בתגובה לדברי כהן: "כל ביקורת היא ביקורת לגיטימית אבל צריכים להיזהר שביקורות לא יתורגמו למעשים של פגיעה בבנק ישראל ובעצמאותו, ולא שלא היו נסיונות כאלו בזמן האחרון. ההיסטוריה מלאה בדוגמאות שבהן מדינות קרסו כלכלית כי פוליטיקאים התערבו בשיקולי הבנק המרכזי".