סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ תחנת דלק
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שעל)

ברגע האחרון: סבסוד הבלו הוארך ב-5 ימים בלבד, מחיר הדלק לא ישתנה בינתיים

מחיר הדלק יישאר 6.94 שקלים לליטר עד 5 בנובמבר. ההנחה במס הבלו תעמוד על 70 אגורות לליטר - לעומת 99 אגורות באוקטובר. הצו להפחתת המס נחתם כשעתיים וחצי לפני שמחיר הדלק אמור היה להתעדכן, זאת בשל העובדה כי האוצר טרם מצא מקור תקציבי להנחה של יותר מ-5 ימים

סבסוד המס על הדלק יימשך עד 5 בנובמבר - ומחירו יעמוד על 6.94 שקלים לליטר עד סוף השבוע, בדומה לחודש אוקטובר. זאת, לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו להפחתת מס הבלו על הדלק בגובה של כ-70 אגורות לליטר, לעומת הנחה של 99 אגורות לליטר באוקטובר. תוספת לשירות עצמי תישאר 22 אגורות לליטר.
הצו נחתם כשעתיים וחצי לפני שמחיר הדלק אמור היה להתעדכן. הסיבה לכך היא שבאוצר לא הצליחו למצוא מקור תקציבי להמשך סבסוד ההנחה ליותר מ-5 ימים, ולכן צו ההנחה יהיה תקף למספר ימים בלבד. בדרך כלל נחתם צו ההנחה למשך החודש כולו.
מחיר הדלק נקבע על בסיס שורת פרמטרים, ביניהם שער החליפין, מחירי הדלקים באגן הים התיכון והמע"מ. עם תחילת המלחמה באוקראינה זינקו מחירי הדלקים בעולם, ובמטרה למנוע גל התייקרויות נוספות בשל עלייה במחירי הדלקים, החל שר האוצר אביגדור ליברמן בסבסוד מס הבלו על הדלק. ההנחה החלה בחצי שקל לליטר והתעדכנה מספר פעמים. בשיאה בקיץ 2022, עמדה ההנחה על 1 שקל לליטר. מאז תחילת ההנחה, סך הסבסוד הסתכם ביותר מ-2 מיליארד שקל.
מאז החל ניסיון ההפיכה המשטרית שקידמה הממשלה והיחלשות השקל שבאה בעקבות החקיקה, סבסוד המס על הדלק מכסה גם עבור היחלשות השקל. בחודש ספטמבר למשל, הפסידה המדינה הכנסות ממיסים בשל ההנחה בבלו על הדלק 267 מיליון שקל – כאשר 120 מיליון שקל מתוך הסכום, כך לפי נתוני המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, נבעו מהיחלשות השקל.