סגור
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: עמית שאבי)

הערבים ישלמו: תוספות הענק לבן גביר יגיעו גם על חשבון פיתוח המגזר

סעיף בהסכם הקואליציוני קובע שנתניהו, סמוטריץ' ובן גביר יעבירו כספים מתוכנית הפיתוח לחברה הערבית תקאדום לנושאי משטרה. גם השר האחראי שיקלי תומך בהעברת משאבים למטרה זו

הממשלה מתכוונת להסיט כספים מתוכנית הפיתוח הכלכלי חברתי של החברה הערבית למטרות ביטחון פנים וסדר ציבורי. כך עולה מסעיף בהסכם הקואליציוני של עוצמה יהודית.
תוכנית הפיתוח של החברה הערבית, המכונה תקאדום, כוללת 32.5 מיליארד שקל. על התוכנית הוסכם במסגרת כניסת רע"מ לממשלת השינוי של בנט-לפיד. בפועל היה מדובר בתוכנית המשך. רה"מ בנימין נתניהו היה זה שיזם את תוכנית החומש הקודמת 922. אבל כשנתניהו היה באופוזיציה הוא תקף בחריפות את הממשלה בשל התוכנית וכינה אותה "מס עבאס".
לפי סעיף 94 להסכם הקואליציוני, "רה"מ, שר האוצר והשר לביטחון פנים או מי מטעמם יביאו להחלטת הממשלה תיקון להחלטה 550. התיקון יהיה מותאם למדיניות הממשלה חדשה ולהיעדר ביצוע של ההחלטות בממשלה הקודמת כדי להבטיח את השימוש הראוי והמיטבי בכספים. במסגרת זו יינתן דגש לפניית משאבים לצרכי הביטחון האישי ושמירת החוק והסדר בחברה הערבית וכן לפעילויות תעסוקה לבני הנוער".
סביר להניח שכדי להבין את הסעיף הזה יש להתייחס לסעיף 84 באותו הסכם קואליציוני. בסעיף זה נאמר ש"הוסכם בין הצדדים כי לטובת חיזוק הביטחון הלאומי והאישי, תקציב המשרד לביטחון לאומי יגדל בשבע השנים הקרובות בהיקף של 45 מיליארד שקל. מוסכם שב־2023 יתווספו 5 מיליארד שקל, ב־2024 – 9 מיליארד, ב־2025 – 8 מיליארד... וזאת לטובת הקמת המערך לביטחון לאומי והמשמר הלאומי, תקצוב פרויקטים לבינוי ותשתיות ביחידות השונות הכפופות למשרד לביטחון לאומי והגדלת תקני כוח אדם". משמעות ההסכם היא הזנקת התקציב לביטחון פנים פי יותר משלושה מ־20.5 מיליארד השנה ל־65 מיליארד שקל ב־2030.
במסגרת תוכנית 550 יועדו 2.5 מיליארד שקל למלחמה בפשיעה ובאלימות במגזר הערבי – 1.5 מיליארד במסגרת המשרד לביטחון פנים ו־1 מיליארד למאבק בפשיעה באמצעות קידום נוער וצעירים ומהלכים חברתיים אחרים. נראה שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מעוניין להפנות למטרות אלו סכומים גדולים בהרבה ולממן לפחות חלק מהם על חשבון הכספים שמיועדים לסגירת הפערים והקיפוח של החברה הערבית בתחומי הכלכלה, החינוך, הרווחה והתרבות. בניגוד לנאמר בסעיף לא היה "היעדר ביצוע". כפי שפורסם ב"כלכליסט" היה ביצוע מאוד מרשים לשנה ראשונה של 4.5 מיליארד שקל ויחד עם תוכנית הכבישים 5.5 מיליארד שקל.
מי שאחראי על יישום תוכנית תקאדום הוא השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי מהליכוד. שיקלי אמר בטקס חילופי השרים ש"ארצה להבטיח שהפעילות המתקיימת מביאה עמה ערך של ממש ולערוך מקצה שיפורים היכן שנדרש". בלשכת השר לביטחון לאומי בן גביר לא היו מעוניינים להגיב. ממשרד רה"מ הפנו את "כלכליסט" למשרד לשוויון חברתי.