פרסום ראשון
מפעילות תחבורה ציבורית עתרו: לאפשר שימוש בנתוני הרב קו לבירור תלונות
תשע חברות תחבורה ציבורית, ביניהן מטרופולין, אלקטרה אפיקים וקווים, מבקשות לבטל את החלטת משרד התחבורה האוסרת עליהן להשתמש בנתוני נוסעים מהרב-קו לצורך בירור תלונות והתגוננות משפטית. לטענתן, האיסור ניתן בחוסר סמכות ופוגע בזכותן הבסיסית להגן על עצמן. משרד התחבורה מצדו טוען כי מדובר בשימוש פרטי החורג מהמטרות המותרות לאיסוף המידע
תשע מחברות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל, ביניהן אלקטרה אפיקים, מטרופולין, קווים, דן בדרום תחבורה וסופרבוס, הגישו אתמול (א') עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד התחבורה והרשות להגנת הפרטיות. העותרות מבקשות לבטל את החלטת משרד התחבורה, שאוסרת עליהן לעשות שימוש בנתוני נוסעים מהכרטיס החכם ("רב-קו"), לצורך בירור תלונות של לקוחות או התגוננות מפני תביעות משפטיות.
לטענת העותרות, המיוצגות על ידי עורכי הדין ד"ר דן חי ותומר ארד ממשרד דן חי ושות' ועו"ד דרור אפלדורף ממשרד סלומון, ליפשיץ, יוסי לוי ושות', מדובר בהחלטה שניתנה שלא כדין, בחוסר סמכות ותוך פגיעה בזכות של החברות להגן על עצמן בהליך משפטי.
החברות טוענות כי אין מניעה משפטית לעשות שימוש במידע לטובת התגוננות משפטית, מאחר שהוא נועד לצורך מתן השירות והתגוננות משפטית נכללת בכך. לטענתן, האיסור מונע מהן לברר פניות לגיטימיות מצד נוסעים, והמשמעות המעשית של הדרישה לפנות לבית המשפט ולבקש צו בכל מקרה של תלונה או תביעה אינה ישימה ותכביד בצורה בלתי סבירה על פעילותן השוטפת.
עוד טוענות החברות כי השימוש בנתוני הנסיעה, הכוללים מידע מצומצם כמו תחנת העלייה ושעת הנסיעה, נעשה אך ורק לצורך טיפול בפניות של נוסעים, וכי כל נוסע שמפיק כרטיס רב-קו אישי מאשר מראש את הסכמתו לשימוש כזה, שנחשב חלק בלתי נפרד ממתן השירות. יתרה מכך, טוענות העותרות, עצם הגשת תלונה או תביעה מצד נוסע מהווה הסכמה שניתן ללמוד מהתנהגותו לשימוש במידע, במיוחד כאשר הנתונים משמשים לבירור טענותיו.
לדברי העותרות, מדובר במקרה קלאסי בו יש מקום להתערבות שיפוטית, על מנת למנוע פגיעה בזכויות יסוד והכבדת יתר על נותני השירותים בתחבורה הציבורית.
מנגד טוען משרד התחבורה כי שימוש בנתוני הרב קו לצורך התגוננות משפטית הינו צורך פרטי של העותרות, אשר אינו עומד בהנחיות הרשות ואינו נמנה בין המטרות לאיסוף המידע. במכתב תגובה ממרץ האחרון מלשכת היועצת המשפטית במשרד התחבורה נכתב על ידי עו"ד ספיר דדון כי "ישנן מפעילות ששולפות מידע, בניגוד מוחלט להנחיות המשרד ולהנחיות הרשות להגנת הפרטיות, ועושות בו שימוש לצרכיהן הפרטיים, כדוגמת התגוננות משפטית, מטרה שאינה נמנית על מטרות איסוף המידע על ידן, באופן העולה לכדי הפרת הוראות הדין".
החברות העותרות מבקשות מבית המשפט להורות על בטלות החלטת משרד התחבורה "לאסור באופן גורף על חברות התחבורה הציבורית לעשות שימוש בנתוני נוסעים על מנת לברר תלונות שמוגשות על ידי הנוסעים ולהתגונן באמצעותם בהליכים משפטיים".
ד״ר עו״ד דן חי, מומחה להגנת הפרטיות, סייבר ותקשורת, המייצג את העותרות, מסר בתגובה: ״העתירה מעמידה למבחן את מרחב השימושים האפשרי במידע אישי. העותרות טוענות כי יש לתת לכך פרשנות מרחיבה וכי יש לתת מעמד מרכזי להסכמה הנלמדת מהתנהגות הנוסעים, הסכמה המוכרת בחוק. אנו מאמינים שבית המשפט יאמץ את גישתנו ויוציא בכך מסר ברור לשוק המידע האישי השוקק בארץ״.
עו"ד אמיר שניידר, מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות: "פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות וכלל החברות שבו רואים בפרטיות הנוסעים ערך עליון, ומכבדים אותה באופן מלא. העתירה הוגשה כנגד סוגיה מאוד ספציפית ומוגדרת שבמחלוקת - החלטה לא סבירה בעליל של משרד התחבורה האוסרת על מפעילי התחבורה הציבורית באופן גורף לעשות שימוש במידע המצוי ברשותן כדין, כאשר חשוב להדגיש כי לא מדובר במידע מזהה אלא בפרטי נסיעה נקודתיים. לא נעשה שימוש בשמות הנוסעים, מספרי תעודת זהות, כתובות הנוסעים או כל מידע מזהה אחר.
"המידע נחוץ לצורך בירור יסודי ומעמיק של העובדות במקרים מסוימים של מחלוקת ולא מעבר לכך, זהו חלק בלתי נפרד במתן השירות לנוסעים. הפורום וכלל החברות שבו ימשיכו לשים את נוסעי התחבורה הציבורית במרכז ולפעול לטובתם ולמען כלל התחבורה הציבורית בישראל".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "העתירה המדוברת טרם התקבלה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. לכשתתקבל היא תקבל מענה בבית המשפט".