סגור
ראש הממשלה בינימין נתניהו מסיבת עיתונאים
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים, הערב. "האיש השמן" שוב גויס - הפעם להחלשת מערכת המשפט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

פרשנות
נתניהו לא מפחד מ-100 אלף מפגינים: אזהרות הכלכלנים הן שמלחיצות אותו

צפירות ההרגעה שניסה ראש הממשלה להשמיע הערב, כשלצדו שלושה שרים, לא היו משכנעות. הוא פנה אל אזרחי ישראל, אבל בעצם ניסה לאותת למשקיעים הזרים ולחברות הדירוג שאין להם ממה לחשוש. ברקע עמדה כל העת האזהרה המהדהדת של 270 הכלכלנים הבכירים, ולפיה מהלכי הממשלה עלולים לגרום נזק חסר תקדים למשק

הופעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים המיוחדת שהוא כינס ערב (ד') עם שרי האוצר, החוץ והכלכלה שידרה שהוא בלחץ לאו דווקא מההפגנות שמתקיימות ברחבי הארץ זה השבוע השני. מי שמלחיצה אותו יותר היא האזהרה המהדהדת ששיגרו הבוקר 270 כלכלנים בכירים, ולפיה מהלכי הממשלה עלולים לגרום נזק חסר תקדים למשק.
נתניהו מבין שהתגברות ההפגנות - אלה של אנשי ההייטק, הסטודנטים, המורים - לא רק עלולות להניע סקטורים נוספים, אלא עלולות ליצור כדור שלג שיבהיל את המשקיעים הזרים.
יממה לאחר האזהרה שהשמיע באוזניו נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מפני האפשרות שחברות דירוג האשראי הבינלאומיות יורידו את הדירוג של ישראל, גייס נתניהו בחופזה שלושה משריו - סמוטריץ', ברקת וכהן. אם הוא לא היה לחוץ - הוא לא היה מציב גם אותם בקדמת הבמה.
נתניהו לא כיוון במסיבת העיתונאים לאזרחי ישראל, אלא בעיקר לחברות הדירוג הבינלאומיות וניסה להפיג את החששות שלהן. הוא הזכיר בדבריו את "עודף המשפטיזציה", וטען כי "המהלכים שלנו לחיזוק הדמוקרטיה לא רק יחלישו אלא יחזקו אותה". אלא שהוא לא הצליח להרגיע.
חלק גדול מהציבור, וכפי הנראה גם חלק גדול מחברות דירוג האשראי, לא יקנה את האמירות הללו. אנשי עסקים, ובהם משקיעים זרים, רוצים יציבות משטרית ובית משפט חזק שיוכל להגן עליהם במידת הצורך.
הרפורמה הקיצונית שאותה מוביל שר המשפטים יריב לוין, בגיבויו המוחלט של נתניהו, משדרת לעולם שבית המשפט העליון יהיה חלש לאחר הרפורמה המשפטית שאותה הם רוצים להעביר במהירות בזק, ובמסגרתה הממשלה תוכל למנות שופטים כרצונה ולמנוע כמעט לחלוטין כל יכולת לבלום את מהלכיה.
במסיבת העיתונאים התגאה נתניהו במהלכיו כשר אוצר בין השנים 2005-2003 ולא התאפק והזכיר שוב את "משל השמן (הסקטור הציבורי) והרזה (הסקטור העסקי)". הוא חושב כנראה שלציבור יש זיכרון קצר.
כשר אוצר ביצע נתניהו מהלכים נכונים להבראת המשק. אלא שבינתיים "האיש השמן" הלך והשמין, במיוחד בממשלות האחרונות של נתניהו עם עודף השרים, סגני השרים, המשרדים החדשים והג'ובים המיותרים, וגם עם ההסכמים הקואליציוניים הנדיבים שעליהם חתם, שתג המחיר שלהם לציבור הישראלי עמד על מיליארדי שקלים.
נתניהו הכריז ש"הרפורמה תעבור תוך דיון והידברות, ויראו ששלטון החוק נשאר על כנו והתחזק וגם הדמוקרטיה. כל מי שישקיע בישראל רק ירוויח". לא נותר אלא לקוות שדבריו להידברות יביאו למיתון הצעדים הקיצוניים.