סגור

בלעדי
בית המשפט מחק חוב ארנונה של 100 אלף שקל לעיריית תל אביב "מחמת התיישנות"

המחוזי תל אביב הורה על מחיקת החוב בין השאר מכיוון ש"העירייה לא ביצעה פעולות ממשיות לגבייה במשך 8 שנים לפחות". נטען שהיא לא שלחה הודעות במועד בנוגע לחוב, אלא רק תלתה הודעות על הנכס; העירייה: "מדובר בחוב שנצבר בגין נכס מסחרי בעיר"

בית המשפט המחוזי בתל אביב הורה השבוע למחוק חוב ארנונה בסך 100 אלף שקל לעיריית תל אביב. זאת בין השאר מאחר שהעירייה לא ביצעה פעולות ממשיות לגבייה במשך מספר שנים.
השופט אליהו בכר קבע בפסק דינו: "העירייה לא ביצעה פעולות ממשיות לגבייה במשך 8 שנים לפחות עד שנת 2016, וגם לאחר מכן, מסוף שנת 2017 ועד אמצע שנת 2020, במשך כשנתיים וחצי מאז היוודע לה מותו של המנוח (הבעלים של הנכס שהתגורר בחו"ל – ל.ד) וזהות היורשים ועד חידוש תיק ההוצאה לפועל, לא עשתה כל פעולה לגביית החוב. מצאתי כי יש מקום לפטור את העותר (היורש של בעל הנכס המנוח - ל.ד) מהחוב. העתירה מתקבלת – החוב בגין הנכס על שם המנוח אינו בר גבייה ונמחק מחמת התיישנות ושיהוי. עיריית תל אביב תישא בהוצאות העותר בסך 10 אלף שקל".
החלטת בית המשפט ניתנה במסגרת עתירה בעניין חוב ארנונה מהשנים 2008-2006 על נכס בתל אביב. הנכס היה בבעלות המנוח שהתגורר בגרמניה. במשך שנים קיבל המנוח באמצעות בא כוחו דאז בישראל פטור מהעירייה בגין נכס שאינו ראוי לשימוש. בהמשך נטען בפני עיריית תל אביב כי לא ייתכן לחייב את בעל הנכס, שהיה אז בן 84 ומתגורר בחו"ל, בארנונה שעה שפולשים השתלטו על נכסו. המנוח נפטר בשנת 2015, ובנו שירש את הנכס טען באמצעות עורכי הדין יובל עציוני ואלדד פסי כי לא היתה לו כל ידיעה על חוב הארנונה עד שנת 2020.

1 צפייה בגלריה
עיריית תל אביב זירת הנדלן
עיריית תל אביב זירת הנדלן
עיריית תל אביב
(צילום: אוראל כהן)

נטען כי העירייה לא שלחה הודעות במועד אודות החוב, והסתפקה בהודעות שתלתה על הנכס. מנגד, טענה העירייה כי היורש פועל בחוסר תום לב וכי הוא מבקש להגן על ירושתו תוך התנערות מחובות העיזבון. בפסק הדין קבע השופט כי בין ינואר 2006 (אז הסתיים הפטור לנכס שאינו ראוי לשימוש) עד אפריל 2008 (אז הועבר שם המחזיק בנכס לצד שלישי) הוטלו על המנוח חיובים בארנונה עבור הנכס. חיובים אלו לא שולמו מעולם, ונכון לפברואר 2021 הצטברו לסך של כ-100 אלף שקל.
השופט קבע: "אני סבור שיש לבטל את החוב בשל השיהוי שחל בהליכי הגבייה... לא מצאתי שמדובר בניסיון ברור לחמוק מתשלום ארנונה כמו במקרים אחרים שבהם הנכס צובר חובות במשך שנים והבעלים מתעלם מכך... מעת שהיורשים עדכנו את העירייה בדבר היותם יורשי הנכס עוד בשנת 2017 היתה לעירייה 'כתובת' להליכי גבייה. על אף האמור, אין מחלוקת כי רק במאי 2020 הובא דבר החוב וקיומו של תיק ההוצל"פ לידיעת היורשים - וגם התנהלות זו מצביעה על שיהוי בהתנהלות העירייה לגביית החוב", נקבע.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מדובר בחוב שנצבר בגין נכס מסחרי בעיר, אשר נוהל בידי בא כוחו של בעל הנכס ששהה בחו"ל ונפטר לפני מספר שנים. העירייה תלמד את פסק הדין ותחליט כיצד לפעול".