סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 12.2.24 ישיבת סיעה הציונות הדתית
בצלאל סמוטריץ'. המחירים יירדו? (צילום: אלכס קולומויסקי)

ועדת יוקר המחיה צפויה לאשר היום הקלות בייבוא מזון

הוועדה תתכנס כדי שמשרדי האוצר והבריאות יסכמו את פרטי ההקלות, תוך אימוץ כמעט מוחלט של הדין האירופי בנוגע לייבוא מזון. תזכיר החוק עם הרפורמה בשוק המזון יוגש בשבוע הבא לאישור הממשלה

תזכיר החוק לרפורמה בשוק המזון, שאמור להקל פתיחת היבוא לישראל, צפוי להיות מוגש בשבוע הבא לממשלה. היום תתכנס ועדת יוקר המחיה, כשמשרדי הבריאות והאוצר צפויים לסכם את הפרטים האחרונים להקלות לייבוא מזון תוך אימוץ כמעט מוחלט של הדין האירופי.
עם זאת, כפי שהסביר בכיר במערכת הבריאות ל"כלכליסט", מדובר באימוץ לא מלא. ההבדל המהותי מישראל הוא שבאירופה קיימת אכיפה הדדית בין מדינות. בנוסף, באירופה כל שרשרת האספקה של מוצרי המזון היא אירופית, דבר המקל על הפיקוח ועל הרגולציה.
במשרד הבריאות מסבירים כי המתווה כולל מנגנונים מפצים ולכן יש עוד עבודה מקצועית לבצע, אבל ניתן להתגבר על המכשולים ואפשר לנהל את הסיכונים, כאשר מה שעומד בראש מעייניו של משרד הבריאות הוא לספק תשתית של בטיחות מזון נאותה וגם ודאות לעוסקים. מנגד עומד משרד האוצר שמטרתו היא הוזלת מוצרי המזון, המיועדת להפחית את יוקר המחיה.
המנגנון הבסיסי הוא להפוך את היבואנים ליבואן נאות ולאפשר יבוא על פי הצהרה בלבד, מהלך שעשוי לפשט את תהליך היבוא משמעותית.
עוד הבדל מהותי מאירופה שיש לתת עליו את הדעת הוא סוגיית האלרגנים, שכן מפת האלרגיות של ישראל שונה מהאירופית. גם ההתייחסות האירופית לחיידק הליסטריה שונה מהישראלית. לכן, המטרה היא לייצר דין ישראלי ברור שמקביל לדין האירופי, עם הגבלות ומנגנוני ניהול סיכונים קבועים.