סגור
מפונים מ עוטף עזה במלון ב ים המלח מלחמה בעזה חרבות ברזל
מפונים מעוטף עזה במלון בים המלח (צילום: שלו שלום)

פרשנות
בלי מקורבים: המנהלת לשיקום עוטף עזה תצליח אם הממשלה לא תפריע

מנהלת תקומה כוללת שישה צוותים - העומדים בראשם הם מינויים מקצועיים, חלקם היו מנכ"לי משרדים בממשלה הקודמת

שדרת הניהול של המנהלת לשיקום עוטף עזה היא צעד ראשון לשיקום האמון של הניצולים במדינה. משום שכולה בנויה מאנשים שלא הוכתמו מהמרוץ ההיסטרי של הממשלה הנוכחית למינוי מקורבים ונאמנים. כל אחד מהמנהלים הוא בעל ניסיון רב בשירות הציבורי, כזה שמספיק לעמוד בתנאי הסף לניהול משרד ממשלתי; חלקם אף עמדו לא מזמן בראש משרדים ועזבו/הועזבו עם כינונה של הממשלה הנוכחית. מתחילת השבוע הם מאיישים עמדות מפתח במנהלת משום שלא נשאו בתפקיד בשירות הציבורי עם פרוץ המלחמה, והתגייסו לעזור כאשר הבינו את גודל האירוע.
מנהלת תקומה, כפי שהיא מכונה כעת, כפופה רק לראש הממשלה ומדווחת לקבינט החברתי כלכלי, בתקווה כי המבנה הזה יאפשר לה לקדם את המאמצים לשיקום התושבים והיישובים בלי שאינטרסנטים יכשילו זאת.
המנהלת בנויה משישה צוותים, לכל אחד מהם תחומי פעילות מוגדרים, למשל בינוי ודיור, כלכלה ועסקים או אדם וקהילה. בכל צוות נציגים ממשרדי ממשלה רלוונטיים לתחום, ובראשו מנהל עם ניסיון במגזר הציבורי. הקשר של כל אחד מהצוותים עם הקהילות הוא באמצעות נציג שישב ביישובים ובמועצות ויציף צרכים.
לירן אבישר בן חורין היא ראש צוות שותפויות רב מגזריות ושיתוף ציבור. עד מרץ השנה שימשה מנכ"לית משרד התקשורת תפקיד לו מונתה על ידי יועז הנדל ביוני 2020 ועזבה אותו לאחר ששלמה קרעי מונה לשר. לפני כן הייתה מנכ"לית ארגון מסע - פרויקט של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית לעידוד שהות צעירים יהודים בישראל. קודם לכן שימשה ראש המטה של הראל לוקר עת כיהן בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה.
מיכל פרנק היא ראש צוות כלכלה ועסקים. ביוני 2021 מונתה על ידי שרת התחבורה דאז מירב מיכאלי למנכ"לית המשרד, ופרשה מתפקידה עם מינויה של מירי רגב לשרה. לפני כן הייתה בין היתה מנהלת בארגון הג'וינט העולמי וקודם לכן סמנכ"לית במשרד ראש הממשלה.
דגנית סנקר לנגה, מנהלת צוות אדם וקהילה במנהלת תקומה, שימשה מנכ"לית משרד העלייה והקליטה, תפקיד אליו מונתה על ידי השרה לשעבר פנינה תמנו שאטה ביוני 2022 ופרשה ממנו לאחר שאופיר סופר מונה לשר. לפני כן מילאה במשך עשור תפקידי ניהול בכירים במשרד העלייה והקליטה. היא גם סגן אלוף במיל'.
בראש צוות דיור ובינוי יעמוד אביאל פנסאפורקאר היה עד יולי השנה סמנכ"ל ומנהל אגף פנים, תכנון ופתוח במשרד ראש הממשלה. ולפני כן משנת 2015 בכיר במטה הדיור שהוקם על ידי משה כחלון כאשר היה שר האוצר פנסאפורקאר בין שני התפקידים עבד במשרד השיכון.
גור כץ ראש צוות קישור לרשויות, חבר נחל עוז לשעבר, ניהל את חברת A.T.I.G שמתמחה בליווי פרויקטים בתחומי ההתיישבות, ממשלת, תיירות וקהילה. שימש ראש המטה של אלון שוסטר כאשר כיהן כסגן שר הביטחון. כץ הוא גם בנו של חבר הכנסת לשעבר ממפלגת העבודה אברהם כץ-עוז.
בראש המנהלת עומד משה אדרי, תא"ל במיל' וראש הוועדה לאנרגיה אטומית. סגנו הוא האלוף במיל' יעקב אייש ששימש עד 2016 נספח צה"ל בארה"ב ולפני כן ראש אגף מבצעים בצה"ל. מאז פרש מהצבא הוא עובד בהתנדבות במנהלת סגן נשיא בישראל של ארגון JINSA- המכון היהודי לבטחן לאומי של אמריקה.