סגור
תלמידי ישיבה חרדים
תלמידי ישיבה חרדים (צילום: אוהד צויגנברג)

המשנה ליועמ"שית פוסל את הגדלת המימון לתלמידי ישיבות מחו"ל

משרד החינוך פרסם טיוטת נהלים להעלאת התמיכה לתלמיד ישיבות מחו"ל ל-95% מתמיכה בתלמיד ישראלי. המשנה ליועמ"שית גיל לימון פסל את התיקון מחשש שהכסף ישמש לעקיפת האיסור על תקצוב תלמידים משתמטים 

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גיל לימון הודיע ליועצת המשפטית למשרד החינוך, שרית חאיק שפיגלשטיין, על פסילת טיוטת הנהלים שביקשה להעלות את התקציב לתלמידי ישיבות מחו"ל מ-60% מתלמיד ישראלי ל-95%. זאת בשל החשש שהכספים ישמשו כמעקף לאיסור על מימון תלמיד ישיבות משתמטים באמצעות מימון צולב לאותן ישיבות. משמעות ההחלטה היא שניתן יהיה להעלות את התמיכה רק ל-85% כמו שהיה בשנה שעברה.
תלמידי ישיבות מחו"ל שלומדים בארץ מקבלים על פי הנהלים 60% מתקציב תלמיד ישיבה רגיל. כלומר, אם תלמיד ישיבה גדולה קיבל השנה מימון של 400 שקל לחודש תלמיד חו"ל אמור לקבל רק 240 שקל. אלא שבשנים האחרונות היה נהוג בכל שנה להעלות את אחוז המימון ובשנה שעברה הוא עמד על 85% (כלומר, שווה ל-340 שקל לחודש במונחי השנה). השנה ביקש משרד החינוך להעלות את המימון ל-100%. לאור התנגדות הייעוץ המשפטי, מנהל האגף למוסדות תורניים עמוס ציאדה הציע שהמימון יהיה בהיקף של 95% כמו שהיה לפני שמונה ותשע שנים. מבחנים ברוח זו פורסמו בהסכמת הייעוץ המשפטי, אך במשרד המשפטים אומרים שההסכמה היתה לפרסום ולא לתוכן המבחנים עצמם.
אלא שב-19.11.25 ניתן פסק הדין של בג"ץ בעניין אכיפת חובת הגיוס על צעירים חרדים משתמטים. בפסק הדין הורה בית המשפט לממשלה לגבש בתוך 45 ימים מדיניות אכיפה לגיוס תלמידי הישיבות ש"תהיה אפקטיבית שוויונית ומידתית". בין היתר קבע בג"ץ: "ככל שהמדיניות שתקבע תאפשר יצרת ערוצי מימון עוקפים אל ניתן יהיה לראותה כאפקטיבית וממלאת אחר התנאים הנדרשים".
ב-2 לחודש שלחה סמנכ"לית עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון עו"ד יפעת סולל ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מכתב בו דרשה לבטל את טיוטת הקריטריונים. היא כתבה: "למען הסר ספק נבהיר כי אם הדבר לא ייעשה, ותעמדו על הגדלת תקציבי הישיבות באמצעות שינוי הניקוד לו זכאים תלמידי חו"ל, וזאת תוך אכיפת האיסור לעשות כן ותוך אפליה לטובה של הישיבות בהשוואה למוסדות חינוך אחרים בהם לומדים תלמידי חו"ל - נאלץ לפנות לערכאות משפטיות".
במכתב ששלח אתמול לימון הוא קובע: "פסק הדין מחדד שלא ניתן לבחון את התיקון למבחני התמיכה שבנדון אשר בהעדר הפרדה חשבונאית יכול לשמש מסלול עוקף להזרמת כספים לישיבות שלומדים בהן חייבי גיוס ולכן לא ניתן לאשר את מבחני התמיכה". לימון מסביר שהחשש שהתקציב ישמש למימון משתמטים "נובע מכך שהמימון ניתן למוסדות התורניים עצמם ולא לתלמידים ומכך שלא קיימת הפרדה חשבונאית בין התמיכות המשולמות עבור תלמידים תושבי חו"ל והשימוש בהן על ידי המוסד לבין התמיכות המשולמות עבור יתר התלמידים".