סגור

מזרח תיכון חדש: קו ישיר לשארם וצרות ישנות בדובאי

רה"מ בנט הודיע כי ייפתח קו תעופה חדש למצרים, שיצטרף לקווים לארצות המזה"ת שנוספו לאחרונה; במקביל, על אף הודעת השב"כ כי חילוקי הדעות הביטחוניים בנמל התעופה דובאי נפתרו, ל"כלכליסט" נודע כי המשבר עוד לא מאחורינו ושחברות התעופה הישראליות נאלצות שוב לבטל טיסות לנסיכות

ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע כי ישראל ומצרים סיכמו ביניהן על הרחבת הטיסות הישירות בין השתיים, ועל חנוכת קו תעופה חדש מנמל התעופה בן גוריון לעיר שארם א-שייח'. הקו צפוי להתחיל לפעול עוד כחודש בחול המועד פסח, ונכון לעכשיו מסתמן שיופעל על ידי חברות התעופה ישראייר ואג'יפטאייר (Egyptair). בישראייר הודיעו כי מקבלת האישורים הנדרשים תפעיל החברה 15 טיסות שבועיות - 3 טיסות ביום.
הודעה זו מצטרפת לגל דיווחים של חברות התעופה במדינה בכל הקשור ליעדי המזרח התיכון. הסכר נפרץ עם הסכמי אברהם עם האמיריות, אך רוב הסכמי התעופה נכנסו לתוקף דווקא לאחר כינון הממשלה הנוכחית וחלקם גם נחתמו תחתיה.
2 צפייה בגלריה
נמל תעופה  לוח טיסות
נמל תעופה  לוח טיסות
לוח טיסות בנמל התעופה בן גוריון
(צילום: ענר גרין)
כתוצאה מכך, בשנה וחצי האחרונות נפתחו לתיירים ולאנשי העסקים הישראליים קווי טיסה ישירים לדובאי, אבו דאבי ובחריין. ליעדים אלה הצטרפו גם קו חדש לקהיר שהחל לפעול באוקטובר, קו לקזבלנקה שהושק בתחילת השבוע, והקו שהוכרז עליו היום לשארם-א-שייח'. היעדים החדשים מביאים חברות תעופה חדשות, ולראשונה ניתן לטוס מישראל בחברות כמו רויאל אייר מארוק, אג'יפטאייר ואמירייטס שהודיעה השבוע שוב על השקת קו ישיר בין דובאי לנתב"ג.
הישראלים לא נותרו אדישים לפתיחת השמיים המזרח-תיכונית, ולפי רשות שדות התעופה איחוד האמירויות צפויה להיות אחד מהיעדים המועדפים על התייר הישראלי. לכך יש להוסיף את היעד שעל פי ההערכות הנוכחיות אמור להיות המועדף ביותר על התיירים הישראלים – טורקיה. גם כאן, קשה שלא לקשר בין התחממות היחסים בין הדרגים המדיניים והפוליטיים במדינות לבין תחושת הביטחון של התייר הישראלי.
ואם בביטחון עסקינן, בכדי שקווי התעופה בין ישראל למדינות המזרח התיכון ייצאו לפועל נדרשים הסדרי ביטחון מחמירים המאושרים על ידי השב"כ. גם פתיחת הקו לשארם-א-שייח' התרחשה לאחר שגובש מתווה אבטחה בין המדינות, על ידי צוות שהוביל השב"כ בשיתוף המל"ל וגורמים נוספים מול הממשל המצרי.
2 צפייה בגלריה
מטוס של איתיחאד של חברת אמירטס
מטוס של איתיחאד של חברת אמירטס
מטוס של איתיחאד של חברת אמירטס
(צילום: בלומברג)
ההסדרים הביטחוניים מהווים תנאי הכרחי להמשך הטיסות בין ישראל ליעדים רגישים ביטחונית, ולאחרונה מתנהל משבר על רקע אבטחתי בין איחוד האמירויות לישראל בנוגע להמשך הטיסות לדובאי. על אף שלפני שבועיים הודיע השב"כ כי חילוקי הדעות הביטחוניים נפתרו והחברות ישובו לטוס באופן סדיר לדובאי, נודע ל"כלכליסט" כי המשבר עדיין לא נפתר סופית ושחברות התעופה הישראליות נאלצות שוב לבטל טיסות.
נכון לעכשיו, לכל אחת מחברות התעופה הישראליות מאשרים לטוס רק שני סבבים (פעמיים הלוך-חזור) ביום לדובאי. בחברות התעופה עדיין לא ממהרים להתבטא בנושא ומקווים כי השב"כ ומשרד החוץ יצליחו לפתור את המחלוקות באופן סופי.
לפי הערכות חברות התעופה הישראליות, יש כרגע ביקוש של כ8-10 טיסות יומיות לדובאי ונכון לעכשיו מאושרות רק 6. המשמעות של הפער בין הביקוש להיצע תתבטא בביטולי טיסות ועליית מחירים.
כך או כך, "ירח הדבש" של התיירות הישראלית במזרח התיכון מחובר באופן הדוק לסידורי ביטחון והסכמים מדיניים בינלאומיים, וכל אירוע ביטחוני או חוסר תיאום בין המדינות עלול להחזיר את הגלגל באופן מידי לאחור.