סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם שר החינוך יואב קיש
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עם שר החינוך יואב קיש. "לא נתקן עוול בעוול" (צילום: עמית שאבי)

קיש מתנגד לביטול שנת הלימודים חינם במכללות בפריפריה

שר האוצר הודיע שיצביע נגד התוכנית שהציג האוצר בחוק ההסדרים ונועדה לשנות את שיטת חלוקת המלגות לחיילים משוחררים כך שתפגע במכללות בפריפריה. הוא מציע להגדיל במקביל את הסיוע לחיילים הזקוקים לסיוע

מתרחבת ההתנגדות לתוכנית האוצר בחוק ההסדרים לביטול שנת הלימודים הראשונה חינם במכללות בפריפריה ובירושלים. שר החינוך יואב קיש מהליכוד הודיע על התנגדותו לתוכנית בשל הפגיעה שהיא גורמת במכללות בפריפריה. קיש מנהל עימות קשה עם האוצר על גובה תקציב משרד החינוך, וסביר להניח שגם זו סיבה לפרסום ההודעה על התנגדותו.
מ-2009 הקרן לקליטת חיילים משוחררים במשרד הביטחון מממנת את שנת הלימודים הראשונה לחיילים משוחררים שלומדים במכללות בנגב, בצפון, ביהודה ושומרון ובירושלים. כמו כן היא מממנת שנת לימודים ראשונה לסטודנטים מהפריפריה שלומדים בכל מוסד השכלה גבוהה. בסך הכל, מדובר ב-9,000, סטודנטים, מתוכם 7,500 שלומדים במכללות בפריפריה ועלות הסיוע נאמדת ב-90 מיליון שקל. הדבר מחזק את המכללות בפריפריה.
האוצר מציע בחוק ההסדרים להעביר את התקציב למימון לפי המצב הכלכלי-חברתי של כל סטודנט. הטענה המרכזית שלו היא שהמצב הנוכחי מונע סיוע מסטודנטים בפריפפריה החברתית במרכז הארץ ומעניק סיוע מיותר לסטודנטים ממשפחות חזקות שלומדים בפריפריה. התאחדות הסטודנטים תומכת בעמדתו. ועד ראשי המכללות מתנגד לה בחריפות בטענה שתפגע קשה במכללות בפריפריה.
השבוע קרא איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות, המאוגד בכוח לעובדים, לבטל את ההחלטה. הוא הסביר ש"משמעותה הוא שבמכללות הציבוריות ילמדו סטודנטים מהפריפריה בלבד, ותהיה השכלה נחותה לישראל השנייה". לטענתו, "כוונה לייבש את מפעל המכללות הציבוריות המפואר, שבזכותו הוכפל היקף הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון בישראל".
עכשיו הצטרף שר החינוך יואב קיש למתנגדים. לדבריו, הוא יתמוך בקידום מהלך שבמסגרתו תוגדל קרן הסיוע על רקע סוציו-אקונומי: לא נתקן עוול בעוול. מוסדות ההשכלה הגבוהה בפריפריה זקוקים לקרן התמיכה וכל ניסיון לחלק את המשאב אחרת - יפגע בהם קשות. אתנגד להחלטה בממשלה בנושא".