סגור
חוק הטכנאים טכנאי מכונת כביסה
טכנאי מכונת כביסה (צילום: עמית שעל)

ממזגנים ועד מדיחים: ממחר - הקלות ביבוא מכשירי חשמל בתקינה אירופית

ממחר יותר היבוא של מכשירי חשמל העומדים בתקן האירופי ללא צורך בבדיקת מעבדה. במקום זאת היבואנים יוכלו להציג מסמכים ולהצהיר בפני משרד האנרגיה שהמוצר עומד בתקנות האירופיות. הערכות: התקנות יחסכו ליבואנים 7% מעלות היבוא ושווי המוצרים שייכנסו לישראל דרך הרפורמה יעמוד על 2.5 מיליארד שקל

החל ממחר (ה') יוכלו יבואנים להכניס לישראל מכשירים חשמליים העומדים בתקן האירופי - ללא הצורך בבדיקה פיזית במעבדה בעלת אישור להתאמת המכשיר לתקן הישראלי. במקום הבדיקה הפיזית, יידרש היבואן להצהיר בפני משרד האנרגיה, בליווי מסמכים המעידים על כך, שהמוצר עומד בתקנות האירופיות. לאחר ההצהרה יקבל היבואן אישור ליבוא המוצר באופן אוטומטי. לחלק מהמוצרים יידרשו היבואנים לספק תווית דירוג אנרגיה בהתאם לתקנות האירופיות המאפשרות השוואה בין הנצילות האנרגטית של מוצרים שונים.
הרפורמה שהובלה על ידי משרד האנרגיה בראשות השרה קארין אלהרר ומשרד הכלכלה בראשות השרה אורנה ברביבאי מהווה הפחתה משמעותית של הרגולציה הנדרשת ליבוא מוצרי חשמל. על פי הערכות משרד האנרגיה ומשרד הכלכלה, שינוי התקנות יוכל לחסוך ליבואנים עד 7% מעלות היבוא, וגם חיסכון בזמן שכן לא יידרשו יותר לחכות לתוצאות המעבדה. בשל כך, המשרדים מעריכים כי שווי המוצרים שייכנסו לישראל דרך הרפורמה יעמוד על 2.5 מיליארד שקל. יחד עם זאת, על מנת לוודא שהמנגנון לא מנוצל לרעה, יגבירו משרדי הממשלה את האכיפה המוודאת כי היבואנים אכן עומדים בהצהרותיהם.
רשימת המוצרים הכלולים ברפורמה הם: יחידות קירור מים הפועלות במחזור דחיסת אדים (צ'ילרים), מזגנים, מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה, מדיחי כלים, תנורי אפייה, תנורי מיקרוגל, טלוויזיות, גופי תאורה, נורות, נטלים לנורות פלוארניות, ממירי אפיקים ספרתיים לקליטת שידורי טלוויזיה, מנועי השראה חשמליים אסינכרוניים תלת-מופעיים כלוביים, ציוד טכנולוגיית מידע וציוד שמע.
השינוי מתייחס כאמור למוצרים העומדים בתקנות האירופיות בלבד. כלומר, במידה ומוצר מסוים עומד בתקן האמריקאי, על היבואן להביא את המוצר לאישור בישראל כפי שהיה נהוג עד כה, או לחילופין לבצע את תהליך הבדיקה באירופה ואז לייבאו לארץ. חשוב לציין שרוב המוצרים האמריקאיים אכן עומדים בתקנות האירופיות בכל מקרה. אחת הסיבות לכך היא שחוק מקורות האנרגיה, שנועד למנוע יבוא מוצרי חשמל לא יעילים אנרגטית לארץ, מחייב עמידה בתקנות האירופיות.