סגור

הכבל הייחודי לישראל שמאפשר ליצרני המזגנים להרחיק יבואנים

המזגנים הם בין המוצרים שהוחרגו מרפורמת הייבוא. בדיון שהתקיים במכון התקנים התברר כי חברות המזגנים פעלו בעבר לייצר תקינה ייחודית לישראל. על אף שנציגי הכבאות וההצלה אמרו כי הם מוכנים לוותר על הדרישה הייחודית, ועדת המומחים - בה חברים נציגי החברות הגדולות - החליטה שלא להחליט ולהתכנס לדיון נוסף

ברשימת התקנים הישראליים הייחודיים שלא בוטלו ניתן למצוא את תקן 994 או בשמו המלא "מזגני אוויר: דרישות בטיחות ודרישות פעולה". מאחורי המילים המקצועיות לכאורה הללו מסתתר חסם יבוא משמעותי שגורם לריכוזיות יתר בשוק מיזוג האוויר בישראל, שבו פועלות כיום שתי שחקניות עיקריות – אלקטרה מוצרי צריכה ותדיראן – שמחזיקות בכ־80% מהשוק, בחלוקה שווה יחסית ביניהן, לפחות לפי הדו"חות של כל אחת מן החברות.
1 צפייה בגלריה
בניין מת"י מכון התקנים הישראלי
בניין מת"י מכון התקנים הישראלי
מכון התקנים. הסרה של כל תקן ייחודי מחייבת דיון
(צילום: wikipedia)
התקן המדובר, מספר 944, ייחודי לישראל ומערים קשיים על יבוא מזגנים לישראל. יתרה מזאת, גם מפעלים שמבקשים להיכנס לתחום הייצור של מזגנים לשוק הישראלי נדרשים לעשות זאת בפס ייצור ייחודי, כתוצאה מהדרישות שטומן בחובו התקן הישראלי. הבולטת בין הדרישות האלה היא תקנת בטיחות, שלפי התקינה הישראלית דורשת "לבודד את מקורות התלקחות האש על ידי שימוש במעטפת מחומרים עמידי אש, ודרישה לשימוש בכבלי p2 עם נתיך תרמי פנימי".
אלא שדיון בוועדת המומחים של מכון התקנים חושף כי מאחורי דרישת הבטיחות הזו עומדים בעיקר גורמים עסקיים ולאו דווקא כאלה שאחראים על בטיחות השימוש במוצר. כך במהלך הדיון שהתקיים במכון אמר נציג שירותי הכבאות וההצלה כי "לנציבות אין התנגדות להסרת הדרישה הזו, שכלל לא הגיעה מאיתנו". גם בשיחות שקיים "כלכליסט", עמדה זו חזרה על עצמה.
פרוטוקול הדיון בוועדה נותן תשובה ברורה לשאלה מי כן עומד מאחורי הדרישה לתקן המחמיר. על פי חברי הוועדה, "השינוי בתקינה (זה שהכניס את הדרישה הייחודית הזו, ש"ט) קודם על ידי חברת קארייר האמריקנית, מבעלי תדיראן (מאז תדיראן נמכרה וכעת היא לא בבעלות קארייר, ש"ט) שמזגניה עלו באש, ומאז יצרני המזגנים עומדים בשינוי זה". התמונה שעולה מקריאת הפרוטקול מפתיעה למדי: חסם הייבוא לישראל הוא דרישת בטיחות שקודמה על ידי חברת מזגנים שמזגניה נשרפו באש, ללא תמיכה או דרישה נפרדת מצד ציבות כבאות והצלה.
בועדת המומחים נכחו נציגים שעובדים בחברות המזגנים הגדולות. כך אחד מחברי ועדת המומחים הוא אורי אדר סמנכ"ל הפיתוח העסקי של תדיראן וברני יקובוביץ' הוא בכיר בחברת אלקטרה מוצרי צריכה. מדובר בנורמה מקובלת, שכן המומחים הגדולים בתחום נמצאים בחברות העסקיות והיא אינה פסולה לכשעצמה, אך יש לזכור זאת כשבאים לבחון את ההמלצות. נציין כי שתי חברות המזגנים הגדולות התייחסו לרפורמת התקינה בדו"חות השנתיים שלהם. תדיראן העריכה כי גם אם יהיה שינוי בתקינה שיקל על הייבוא, לא תיפגע הרווחיות שלה. אלקטרה הגדירה את סיכון שינוי התקינה כגורם סיכון ברמה בינונית.
נזכיר, ברפורמת הייבוא שקודמה בחוק ההסדרים הוחלט כי יבוטלו כמה שיותר תקנים ישראלים ייחודיים, ויהיה ניתן לייבא מוצרים לישראל על בסיס תקינה אירופית או אמריקאית. אלא שיישום הרפורמה כולל דיונים פרטניים בכל תקן ותקן, במסגרת זו נערך דיון בתקינה הייחודית למזגנים. אופי הדיון מדגים כמה קשה להשתחרר מתקינה שהוכנסה בתואנת "בטיחות" והוא לא הסתיים בהכרעה חד משמעית, על אף שנציבות הכבאות וההצלה לא מתנגדת להסרת הדרישה מתוך התקינה.בסיום הדיון הוחלט לערוך דיון המשך ולקראתו לאסוף פירוט של שריפות המזגנים ב־15 השנים האחרונות והסיבות שהובילו אליהן. כמו כן, הוחלט להעמיק בתקני הבטיחות במזגנים התקפים במדינות חמות כמו ישראל.
הדיון בתקינה של המזגנים אינו חריג במכון התקנים הישראלי. רק לפני חודשיים נחשף דיון בתקן ייחודי לישראל, המחייב התקנת גלאי אש בלוחות חשמל, בניגוד לעמדת נציבות הכבאות, במטרה ליישר קו מול העולם. בלחץ החברות המתקינות גלאים, ההחלטה נדחתה והתקן הייחודי, שמייקר את עלות התקנת לוחות החשמל בבתי מגורים נותר על כנו.
במשרד הכלכלה הבהירו בתגובה כי "ועדת התקינה במכון התקנים יושבת בימים אלו כדי לבחון את הסרת הדרישות הלאומיות הייחודיות. והמטרה היא להעביר גם מזגנים לאופציית התקינה הבינלאומית".
תדיראן: ״תקן מעטפת האש נקבע בהתאם לתקינה בארה"ב ומקטין את הסבירות לשריפה ואסון. מומחי הבטיחות שלנו סוברים כי התקן חשוב בטיחותית במדינה חמה כמו ישראל, בה המזגנים פועלים בתפוקות גבוהות ולאורך זמן. התקן החשוב הזה לא מנע מיבואנים רבים מאוד לפעול בעשור האחרון בישראל"