סגור

דעה
למזער את הכאוס במערכת החינוך

במצב התחלואה הנוכחי, אי אפשר למנוע את האנרכיה במערכת החינוך, אבל חשוב מאוד למצוא דרכים למתן אותה: העברת סמכויות למנהלי בתי הספר, מודל ה”כיתה הירוקה” ומעבר ללמידה היברידית

הגל החמישי הכניס את מערכת החינוך לכאוס וסביר שבימים הקרובים הוא רק יחריף. לאור כמות הילדים הלא מחוסנים אין דרך למנוע את זה. אתמול כבר היו 120 אלף תלמידים מאומתים או מבודדים וכ־10 אלפים מורים. דווקא בשל כך חשוב מאוד למצוא דרכים להקל על המצוקה ולאפשר תגובה מהירה ויעילה.
דרך אחת היא לנהוג לפי המדיניות המוצהרת של הממשלה בעד העברת סמכויות למנהלי בתי הספר ולהעביר באמת את כל הסמכויות בנושא פתרונות לחולים ומבודדים למנהלים. בין היתר יש לאפשר למנהלים מעבר ללמידה מקוונת או היברידית (ככל שהמורים יסכימו) על פי המצב בשטח ולפי שיקול דעתם.

1 צפייה בגלריה
פראמדיקים של מדא מחסנים בני נוער ב חיסון של פייזר נגד נגיף קורונה בית ספר אורט לוד
פראמדיקים של מדא מחסנים בני נוער ב חיסון של פייזר נגד נגיף קורונה בית ספר אורט לוד
חיסון תלמידים
(צילום: קובי קואנקס)

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, סבורה שדרך המלך להקלת מצוקת הבידודים בבתי הספר היא חידוש מתווה “הכיתה הירוקה”, שמאפשר להמיר בידוד בבדיקות יומיות. במצב התחלואה הנוכחי, כל כך הרבה בדיקות ייצרו את הכאוס שאנו עדים לו כבר היום. ולמרות זאת, אם הוא יאפשר לעשרות אלפי ילדים ללכת לבית ספר, ראוי שקבינט הקורונה יסכים לכך. לממשלה הזאת יש מדיניות ברורה וראויה לנסות להשאיר את בתי הספר פתוחים ככל האפשר ולא הגיוני שמשרד הבריאות ישים מקלות בגלגלים.
ארגוני המורים מתנגדים ללמידה היברידית שבה חלק מהילדים בכיתה וחלק בבית. מצד אחד ההתנגדות הזו מהווה עוד נדבך במדיניות הבלתי נסבלת שלהם לתקוע מקלות בגלגלי החינוך בקורונה. מצד שני הם צודקים שללמד בכיתה ובבית ביחד זה הרבה יותר קשה ומסובך. לכן צריך להגיע להבנה שהפתרון הזה יהיה תלוי בהסכמת המורה ותמורת תוספת שכר. מחקר שהוכן עבור משרד החינוך ונחשף ב"כלכליסט" גילה שמשבר הקורונה הוריד את מעמד המורה לשפל חדש. זאת למרות המאמצים העצומים שהשקיעו לא מעט מורים. לארגוני המורים מוצע לשקול מדיניות חדשה ומהפכנית מבחינתם של התגייסות למאמץ הלאומי.