סגור
תחנת אוטובוס
מרבית התלונות על משרד התחבורה נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית (צילום: שאול גולן)

שיא עגום: 21 אלף פניות לנציבות תלונות הציבור ב-2022

לפי מבקר המדינה, חלה עלייה של 6% במספר התלונות שהתקבלו אשתקד, לעומת 2021; שיעור התלונות שהתגלו כמוצדקות או באו על תיקונן - 44%; בראש המצעד: משרד התחבורה; בשירות הדואר חל שיפור

בשנת 2022, התקבלו בנציבות תלונות הציבור כ- 21 אלף מכתבי תלונה, המהווים עלייה של 6% מבשנת 2021. מדובר בשנת שיא בכמות התלונות שהתקבלו. בשנים 2019-2022 חל עלייה של 47% במכתבי התלונה שהתקבלו בנציבות, כך עולה מדו"ח נציב תלונות הציבור שמפורסם כעת על ידי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן המשמש גם כנציב תלונות הציבור .
בשנת 2022 נמצאו מוצדקות או באו על תיקונן 44% מהתלונות שלנציבות הייתה סמכות לבררן. זאת לעומת 43% בשנה קודם לכן.
36.4% מהתלונות שטופלו בשנת 2022, עסקו בנושא השירות לציבור המתקבל מהגופים השונים. הגוף שהתקבלו בעניינו הכי הרבה תלונות בשנת 2022, הוא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אחריו משרד הכלכלה והתעשייה ואחריהם המוסד לביטוח לאומי.
אלה עשרת הגופים שהתקבלו בעניינם המספר הרב ביותר של התלונות:
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - 1,626 תלונות
משרד הכלכלה והתעשייה – 1,353 תלונות
המוסד לביטוח לאומי - 1,341 תלונות
רשות האוכלוסין וההגירה – 1,160 תלונות
משטרת ישראל – 790 תלונות
חברת דואר ישראל בע"מ – 691 תלונות
רשות המסים בישראל – 637 תלונות
משרד הבריאות – 630 תלונות
משרד החינוך – 584 תלונות
משרד הבינוי והשיכון – 486 תלונות
בנציבות תלונות הציבור הסבירו כשככל שמספרם של מקבלי השירות מהגוף כנגדו מוגשת תלונה גדול יותר, עשויות להתקבל עליו תלונות רבות יותר.
מרבית התלונות על משרד התחבורה נגעו לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאגף הרישוי. כך, למשל, ביררה הנציבות תלונה מאדם שביקש להגיש ערר על מבחן הנהיגה - אבל נמסר לו בטעות שסרטון המבחן נמחק. בעקבות פניית הנציבות למשרד הרישוי, התברר כי הסרטון לא נמחק מהמערכת.
מרבית התלונות על רשות האוכלוסין וההגירה היו על עיכובים בטיפול בבקשות ובפניות, על קשיים בקבלת מענה טלפוני במוקד השירות ועל קושי בזימון תורים לחידוש מסמכים בלשכות.
בנוגע לתלונות על דואר ישראל, חל קיטון ניכר של 32% במספר התלונות על החברה.
61 עובדים התלוננו כי הממונים שלהם פגעו בזכויותיהם לאחר שחשפו מעשי שחיתות, עלייה של כ-48% במספר המתלוננים על כך לעומת שנת 2021. שבעה מהמתלוננים קיבלו צווי הגנה זמניים ממבקר המדינה.
לעיתים מסייעת נציבות תלונות הציבור לשני הצדדים להגיע להסכמות ביניהם, בין בהליך גישור ובין במשא ומתן, ולעיתים נותן מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור להסכמות הצדדים תוקף של החלטה.
כך, למשל, קרה בעניינו של מבקר פנימי וממונה על תלונות הציבור ברשות מקומית, שטען כי פוטר וכי התנכלו לו על רקע סכסוך ממושך בינו ובין גורמים שונים ברשות. מדובר במבקר פנימי אשר קיבל בעבר צו הגנה קבוע לאחר שנקבע כי מעסיקתו - המועצה - התנכלה לו. לאחר מתן צו ההגנה הקבוע, פנה האיש למבקר המדינה ולנציב תלונות הציבור והלין כי המועצה מוסיפה להתנכל לו ואף זימנה אותו לשימוע לקראת פיטורים.
המבקר נתן למתלונן צו הגנה זמני שנועד למנוע את קיומו של השימוע, אך המועצה הפרה את הצו ופיטרה את המבקר הפנימי. מאחר שהפרת צו הגנה עשויה לעלות כדי עבירה פלילית, פנה מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור ליועצת המשפטית לממשלה בעניין. בהמשך החליטו הצדדים ליישב את מחלוקותיהם בהסכמה, ומבקר המדינה ונציב תלונות הציבור נתן להסכמה תוקף. המתלונן סיים עבודתו ברשות וקיבל פיצוי של כ-500 אלף שקל.