בלעדי
הקואליציה תאשר העברת 1.8 מיליארד שקל למוסדות חרדיים, חינוך דתי והתנחלויות
ועדת הכספים תאשר היום בין היתר 426 מיליון שקל לחינוך העצמאי ו-111 מיליון שקל לחינוך התיישבותי, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. יועמ"שית הוועדה מתחה ביקורת על נציגי האוצר: "פניות תקציביות מוגשות באופן לא ברור, מסמכים לא מצורפים ושאלות לא נענות - זה מקשה באופן ממשי על חברי הכנסת לפקח על התקציב"
ועדת הכספים צפויה לאשר בצהריים העברת 1.8 מיליארד שקל למוסדות חרדיים, לחינוך הדתי וההתיישבות ולהסכמים פוליטיים.
בין ההעברות: החינוך העצמאי המקורב ליהדות התורה - 426 מיליון שקל, המעיין החינוך התורני המקורב לש"ס - 360 מיליון שקל, למוסדות המוכר ושאינו מוכר - 136 מיליון שקל ועוד 75 מיליון שקל ליישום הסכמים פוליטיים. לתלמידי התורה החרדיים שנהנים מפטור מלימודי ליבה יועברו 151 מיליון שקל ועוד 32 מיליון שקל לישום הסכמים פוליטיים.
עוד עולה מהפנייה התקציבית כי למינהל לחינוך התיישבותי יועברו 111 מיליון שקל ליישום הסכמים פוליטיים (לדרישת הציונות הדתית - צ.ז) ועבור הסכם עם עובדי העברה יועברו 21 מיליון שקל, בעקבות הסכמים פוליטיים.
בנוסף, 420 מיליון שקל יועברו למימון הסכמים פוליטיים אחרים ובהם: לבינוי פנימיות בחינוך ההתיישבות 103 מיליון שקל, תמיכה בישיבות הסדר מעודדות גיוס - 15 מיליון שקל, תמיכה בארגונים ותנועות נוער 32 מיליון שקל, הסעות למינהל התיישבותי ביהודה ושומרון 8 מיליון שקל, רבנים בחינוך הממלכתי דתי 11.5 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל למינהל החינוך הדתי, למוסדות הפטור 32 מיליון שקל ולמוסדות החינוך המוכר שאינו רשמי 75 מיליון שקל.
ההעברות התקציביות הללו מתבצעות מדי סוף שנת תקציב וברגע האחרון במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לש"ס ויהדות התורה. אף שיהדות התורה פרשה מהקואליציה לפני כחצי שנה ולמרות ששרי ש"ס התפטרו בקיץ מתפקידם, ההעברות התקציביות הללו נמשכות ונציגי המפלגות החרדיות יתמכו בהן בוועדת הכספים.
רה"מ בנימין נתניהו מבקש להחזיר את המפלגות הללו לקואליציה עם חקיקתו של חוק ההשתמטות. העברות תקציביות נוספות לחרדים יאושרו על ידי הוועדה עד ה-31.12.25.
ובתוך כך, היועצת המשפטית של ועדת הכספים שלומית ארליך התריעה במכתב אל היועץ המשפטי של משרד האוצר, דודי קופל, על התנהלות נציגי האוצר בדיוני הוועדה על פניות תקציביות.
לדבריה, "בניגוד לנוהל הוועדה הפניות התקציביות מוגשות באופן שאינו מפרט ואינו בהיר דיו, המסמכים הנדרשים כמו: החלטות ממשלה אינם מצורפות, ובלא מעט פניות ניתן למצוא טעויות של ממש. המידע שמתקבל ממשרד האוצר חסר ובמקרים רבים נציגי המשרד אינם יודעים לפרט את הפניות מעבר לכתוב בהן. בנוסף שאלות ח"כים לאוצר לא נענו גם לאחר גמר הדיונים".
"הדברים הללו מקשים באופן ממשי על חברי הכנסת לבצע כראוי את עבודתם לפקח על שינויים בתקציב המדינה. דברים אלה מקבלים משנה תוקף לקראת סוף שנת התקציב כשמשרד האוצר מגיש לוועדת הכספים פניות תקציביות ובקשות לאשר העברות של עודפי תקציב בהיקפים ניכרים והדיונים בהם מוערכים בסד זמנים צפוף".































