סגור
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן

ביטן לרגב וסמוטריץ': "אם תבטלו לקשישים את הרפורמה בתחבורה הציבורית, אדאג להפגנות מול בתיכם"

את הדברים אמר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, לשרי התחבורה והאוצר בדיון הוועדה להמשך המעקב אחר יישום הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. לפי ביטן, ביטול התייקרות התחבורה הציבורית ב-12% מגיע על חשבון האזרחים הוותיקים, שהיו זכאים לנסיעות חינם, והוא ידבר על כך עם ראש הממשלה

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) איים היום (א') בדיון הוועדה להמשך המעקב אחר יישום הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית כי אם תבוטל הטבת נסיעה חינם לאזרחים ותיקים בתחבורה הציבורית, הוא ידאג להפגנות מול בתיהם של שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
בשבוע שעבר פורסם כי מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית הועלו ב-12% למשלמים באפליקציות וברב-קו. בחודש שעבר נחשף ב"כלכליסט" כי באוצר ביקשו למנוע את ההתייקרות הצפויה בתעריפי התחבורה הציבורית ולעשות זאת באמצעות תקציב של 300 מיליון שקל שיועד לרפורמת התעריפים של השרה רגב, "צדק תחבורתי". במשרד התחבורה התנגדו להצעה, וביקשו במקום זאת להרחיב את הרפורמה של רגב עוד יותר, בלי למנוע את ההתייקרות הצפויה. רפורמת "צדק תחבורתי" של רגב כוללת סבסוד של 50% בתעריפי הנסיעה ליישובים בפריפריה הגאוגרפית, הוזלת התעריף ב־33% לצעירים בגילאי 18–26 (גיל פטור הגיוס לאברכים) והוזלת התעריף ב־50% לנכים ולזכאי ביטוח לאומי.
יו"ר הוועדה ביטן מתח ביקורת קשה על שרי התחבורה והאוצר על רקע ביטול הטבת נסיעה חינם לאזרחים ותיקים. "אם תבטלו לקשישים את הרפורמה, אני אישית אדאג להפגנות מול בתיכם. המתנתי בסבלנות ארבעה חודשים, ולא רק שלא הייתה הסכמה גם לקחתם רק חלק מהרפורמה שהצענו ועשיתם את זה על חשבון האזרחים הוותיקים".
ביטן אמר כי הוועדה ניהלה בחודשים האחרונים מספר ישיבות בעניין וביקשה מספר שינויים ברפורמה. הוא הזכיר כי עלות הדרישות עמדה על כ-720 מיליון שקל, אך הוקצבו לה רק 360 מיליון שקל, וכעת בגלל ביטול העלאת 12% נוספים במחירי התחבורה הציבורית נעשה שוב שינוי ברפורמה שהוציא ממנה את ההטבה לגברים מגיל 67 ונשים מגיל 62. "מכרתם את הוותיקים וביטלתם את הרפורמה רק להם, אני לא מסכים לכך בשום אופן", אמר.
נציגת אגף התקציבים באוצר, שחר בר, אמרה כי מימון הרפורמה בא בחלקו מהעלאת התעריף של הרכבת הקלה ב-2024, במקום התייקרות רוחבית של 12%. ביטן אמר בתגובה כי המשמעות היא שיש התייקרות.
ח"כ שלום דנינו שאל איך כוסתה העלות של 360 מיליון השקל לרפורמה, ונציג משרד התחבורה, חן גבע, הסביר כי הרפורמה תכניס פחות כסף למדינה. ח"כ דנינו הגיב כי לא מדובר בכסף שיוצא מהאוצר אלא בהיעדר הכנסה, ולכן קרא לאפשר את כל ההנחות והעריך כי הפדיון לא ייפגע. "הכל ישראבלוף, אפשר להוסיף את הקשישים ושום דבר לא ייפגע", אמר.
ממלאת מקום מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, נעה אבירם, אמרה כי אזרחים ותיקים זכאים ל-50% הנחה, ומבוגרים מגיל 75 ייהנו מנסיעה חינם.
ח"כ אחמד טיבי אמר כי הרפורמה היא על חשבון תוספות שירות, וביקש לדעת אם הממשלה תקצה 70 מיליון שקל בשנה להוספת שירות ביישובים הערביים. אבירם השיבה כי אם התקציבים יאפשרו הרחבת שירות, המשרד יעשה זאת. חברי הכנסת טיבי ועופר כסיף הגיבו כי המשמעות היא שהתוספת מותנית.
ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוא לא מתכוון לוותר על הפטור לאזרחים הוותיקים. באשר לסוגיית ההנחות לפי דירוג סוציו-אקונומי של רשויות, אמר כי ימשיך את הדיון במועד אחר. "הגיע הזמן שלא תבטלו את הקשישים – והדרת פני זקן. השרה עשתה מסיבת עיתונאים, מה זה עניין שלה באופן אישי? לכנסת אין מה להגיד? כרגע אני לא מאיים, בינתיים אקיים בעניין הקשישים ישיבה עם ראש הממשלה".
בישיבת הוועדה בחודש יולי טען ביטן: "אני לא מוכן לעשות את זה באופן חלקי, ויש ויכוח בין משרדי התחבורה והאוצר. אני מקווה שנפתור את זה בשבועיים הקרובים. הממשלה צריכה למצוא תקציב ליישום מלא, ואם לא תהיה ברירה אערב את ראש הממשלה". עוד אמר כי הוועדה דרשה נסיעה חינם לאזרחים ותיקים, הנחה של 50% בפריפריה החברתית והגאוגרפית ותיקונים נוספים.