סגור

בוטלה התייקרות התחבורה הציבורית, רפורמת ההנחות של רגב תקודם

שר האוצר ושרת התחבורה הודיעו היום כי העלייה בגובה 12% במחירי התחבורה הציבורית שנכנסה אתמול לתוקף באפליקציות התשלום - תבוטל באופן מידי. במקביל תקודם הרפורמה של מירי רגב, שמקנה הנחות לחרדים, ערבים, חיילים משוחררים ותושבי הפריפריה

שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיעו אתמול כי עליית מחירי התחבורה הציבורית ב-12%, שכבר החלה להתרחש שלשום באפליקציות, תבוטל, ובמקביל תקודם רפורמת "צדק תחבורתי" של השרה רגב, שמעניקה הנחות ענק שיכולות להגיע למאות שקלים בחודש לרוב אוכלוסיית ישראל.
בהודעה משותפת שפרסמו האוצר והתחבורה נכתב כי "מתוך רצון למנוע את עליית התעריפים לציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית ב-12%, גובשה בין משרד התחבורה ומשרד האוצר תוכנית כוללת לביטול ההתייקרות באוטובוסים וברכבות ולעידוד המעבר לשימוש קבוע בתחבורה הציבורית".
לפי האוצר והתחבורה, התכנית הכוללת, שעלותה מוערכת ב-700 מיליון שקל, תמומן ממקורות משרד התחבורה, משרד האוצר, הרשות לפיתוח האוכלוסייה החרדית (תקציבים שניתנו לסגן שר התחבורה ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה) והעלאת מחיר הנסיעה ברכבות הקלות מ-6 שקלים היום ל-8 שקלים.
כאמור, התוכנית של האוצר והתחבורה היא הקפאה של העלייה שהתרחשה עקב עליית מחירי המדד יחד עם קידום של תוכנית "צדק תחבורתי" של השרה רגב. אף שההתייקרות החלה להתרחש כבר אתמול באפליקציות התשלום, בפועל היא לא תתרחש והתשלום שנגבה ב-25 בכל חודש יהיה בתעריפים הקודמים.
הרפורמה שסיכמו עליה באוצר ובמשרד התחבורה מעניקה הנחות עצומות על כל החוזים התקופתיים (חופשי-חודשי) למגוון גדול מאוד של אוכלוסיות שמהוות את רוב אזרחי ישראל. מדובר על הנחות של 50% לזכאי ביטוח לאומי, 50% לתושבי היישובים בדירוג סוציו אקונומי 1-5, 33% הנחה לצעירים מגיל 18-26 ושנה שלמה של נסיעות חינם בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים.
המשמעות של קידום התוכנית של רגב היא שרוב אוכלוסיית ישראל תהיה זכאית להנחות. התוכנית של רגב מובילה לכך שכל יישובי המגזר החרדי והערבי יקבלו הנחות של 50% כמו גם יישובי פריפריה גאוגרפית, בהם תושבי יהודה ושומרון ואברכים (צעירים מגיל 18-26). קשה לפספס כי התוכנית מיטיבה עם מצביעי הקואליציה, ויוצרת מצב שיישובים המזוהים עם הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית כמו גם יישובים ערביים יזכו להנחות מפליגות.
לצורך העניין תושב בת ים (אשכול סוציו-אקונומי 5) יזכה לרכוש "חופשי-חודשי" על נסיעות ברכבת בסכום של 305 שקל, במקום 610 שקל שישלם "השכן" שלו בגבעתיים או תל אביב. במצטבר מדובר על הנחה שיכולה להגיע לסכום של עד 3,660 שקל בשנה. ההנחות החריגות הללו מעלות חשש כי אזרחים רבים שאינם אמורים לקבל את ההנחה ינסו להשיג אותה במרמה, ונכון לעכשיו עוד לא הוחלט על המנגנון שימנע זאת.
באוצר מרוצים מכך שהם הצליחו לגרום לכך שההנחות יינתנו רק על חוזים תקופתיים, ולא על נסיעות מזדמנות באופן שלתפיסתם "מתמרץ" נסיעה בתחבורה הציבורית. עם זאת יש לציין כי הבעיות המרכזיות בתחבורה הציבורית היום הן בעיות שירות כמו איחורים, צפיפות, אוטובוסים שלא מגיעים ותנאי עבודה קשים של הנהגים. ייתכן שעדיף שמאות מיליוני השקלים היו מושקעים ביצירת היצע תחבורה ציבורית גדול ואיכותי יותר מאשר מהלך שיוביל להגדלת הביקוש לנסיעות במערך התחבורה הציבורית שכבר כעת נמצא על סף קריסה.