סגור
Dun's 100

אזרחות אוסטרית: הקלות חדשות מעניקות דרכון אוסטרי לצאצאי ניצולי שואה

תיקונים שנחקקו באוסטריה לאורך שנתיים וחצי מאפשרים להמוני ישראלים להוציא את אחד הדרכונים החזקים בעולם. כיצד מתבצע התהליך ומי זכאי על-פיו?

רפורמות מקלות שמתווספות שנה אחר שנה לחוק האזרחות האוסטרי, מקלות את תהליך קבלת האזרחות לקורבנות הרדיפה הנאצית וצאצאיהם. החקיקות נועדו לקדם מצע חדש לחלוטין, אשר על פיו יהודים שהתגוררו באוסטריה ועזבו אותה לאחר ה-1.1.1933 יהיו זכאים. האמור נוגע לגברים ונשים כאחד, כמו גם עבור אלו שהיו חסרי נתינות במדינה.
במשך 70 שנים היגרו יהודי מזרח אירופה לבירה האוסטרית כחלק ממדיניות ההגירה החופשית אותה קידמה המעצמה האוסטרו-הונגרית. מרומניה, פולין, צ'כיה, הונגריה ומדינות נוספות, הגיעו כ-200 אלף יהודים לווינה. רובם הצליחו לקבל מעמד אזרחי מלא ולהפוך לאזרחים שווי זכויות, אולם חלקם לא הצליחו להתאזרח בשל סיבות אנטישמיות שרווחו באוסטריה בשנים ההן.
פה המקום לציין, כי על פי התקנות החדשות גם אלו שלא עלה בידם להתאזרח או הגישו בקשה להתאזרחות וסורבו על ידי הרשויות, זכאים לפי החוק החדש. זאת במידה ויוכיחו כי הם או אבותיהם שהו בגבולות המדינה האוסטרית (לא באימפריה האוסטרו-הונגרית) לפחות חודשים מספר. תקנה חדשה וספציפית זאת מתייחסת גם למי שהיגר לאוסטריה לפני ה-1.1.1933.
נקודה חשובה נוספת להבהרה היא, כי למרות שהאימפריה האוסטרו-הונגרית הובסה והתפרקה בשנת 1918, בדומה מי שנולד גם אחרי שנה זו באחת ממדינות ההמשך של האימפריה עדיין יוכל להיחשב כנרדף. זאת בתנאי ויצא מגבולות המדינה האוסטרית החל מפרק הזמן בו עלתה המפלגה הנאצית לשלטון. שכאמור עלייתה חלה בחודש ינואר 1933.
מה הם התיקונים החדשים לחוק האזרחות האוסטרי?
1. ביטול האפליה על רקע מגדרי – בעבר התקיימו הגבלות מחמירות בנוגע לטווח שנות הזכאות שברובן חלו על נשים וצאצאיהן. כיום בוטלו הגבלות אלה לחלוטין ולמעשה שני המינים זכאים באופן שווה כנזכר לעיל.
2. רקע צבאי לא פוגע בבקשה – שירות צבאי סדיר וקבע (התנדבות) לא יהוו מכשול יותר במידה ולקחו חלק בעבר. שירות קבע בהווה יוביל לשלילת האזרחות. אולם בתום השירות ניתן יהיה לחדש את האזרחות שנלקחה.
3. אין הגבלת דורות – האזרחות האוסטרית ניתנת להעברה לילדים, נכדים, נינים וכן הלאה. כך שהדור הצעיר יוכל לקבל את האזרחות אף במקרה וההורים החליטו שלא להוציא אותה.
4. לא צריך לוותר על אזרחות קיימת – ישראלים לא נדרשים לוותר על אזרחותם גם במידה ומחזיקים ביותר מאזרחות אחת.
5. אין צורך לעבור מבחנים רשמיים – לא יחולו על המועמדים חובות כלשהן כמו מבחן שפה או תרבות, הצגת רקע כלכלי אמיד, חובת מגורים או פתיחת חשבון בנק באוסטריה.
1 צפייה בגלריה
טל אופיר
טל אופיר
טל אופיר
(צילום: יח"צ)
ןיתרונות הדרכון האוסטרי
החזקת הדרכון האוסטרי היא פריווילגיה עצומה אשר בה חושקים מיליוני אנשים מסביב לעולם. ברשימת הדרכונים האיכותיים בעולם מדורג במקום המכובד והרביעי עם היתר כניסה ל-189 מדינות - כולל ארצות הברית וקנדה. הטבות הדרכון אינן דומות בחלק גדול מהן לשום דבר אשר זה הישראלי מציע - תודות לכך שאוסטריה חברה מלאה באיחוד האירופי.
נתחיל בכך שהדרכון מאפשר גישה חופשית לאירופה ומעבר דרכה בין כל המדינות החתומות על אמנת שנגן (כמעט כל מדינות אירופה למעט בודדות במזרח היבשת). באפשרותכם לעבוד, ללמוד ולחיות כל חייכם במדינות אטרקטיביות וחלומיות כמו איטליה, הולנד, ספרד ושבדיה ללא הגבלת זמן. יתרון נוסף הוא קבלת טיפול רפואי במדינות האיחוד במחיר של תושב מקומי.

מסמכים לתהליך קבלת אזרחות אוסטרית

בכדי להתחיל את התהליך פורמלית, עליכם להוכיח קשר אזרחי בין קרוב המשפחה שחי באוסטריה משנת 1933 למדינה האוסטרית. מסמכים רשמיים כדוגמת תעודת-לידה, תעודת-נישואין, דיפלומה אקדמית וכו', יהוו הוכחה מעולה.
במידה ואין לכם אף מסמך - משרדנו מסייע לאתר מסמכים מהארכיונים האוסטריים. רוב המסמכים של מרבית האזרחים ו/או השוהים מצויים בארכיונים, וניתן כיום לאתר ולהשתמש בהם. זאת תודות למדיניות הפייסנית אותה מקדמת המדינה בשנים האחרונות ובטח לשיטת השימור האוסטרית היעילה לאורך מאות שנים.
כמה זמן אורך התהליך לקבלת האזרחות?
טווח הזמן הוא בין 8-10 חודשים בממוצע. זאת מהרגע שהתחלנו את התהליך רשמית אל-מול הרשויות בווינה ואספנו את המסמכים הרלוונטיים (עניין של בערך חודשיים).
כיצד מוכיחים נרדפות?
שאלה שנשאלת תדיר על-ידי לקוחות המשרד ומחייבת הבהרה חד משמעית. רוב היהודים שיצאו מאוסטריה בין השנים 1933-1955 הם בחזקת נרדפים. משום כך אין צורך להוכיח נרדפות. כאמור, מסמכים שהותיר אחריו קורבן הרדיפה או שילומים שהתקבלו מאוסטריה לאחר המלחמה, יסייעו כראיות ודאיות לקשר אוסטרי בעבר.
שימו-לב, סעיף זה לעיתים נופל תחת סייג הדורש מהמועמדים כן להצביע על נרדפות של אבותיהם. למשל סילוק מאוניברסיטה, היטל מיוחד שנדרשו לשלם וכד'.

אזרחות אוסטרית לילדים

תהליך ההתאזרחות עבור צאצאים קטינים או בגירים של אדם שכבר התאזרח יהיה זהה לזה של המאוזרח. זאת כמובן להוציא את הליך ההוכחה שיהיה קל יותר אל מול הרשויות, כיוון וכבר הוכח תחילה אצל ההורה.
בנוגע לקטינים – התהליך הוא קונסולרי על-ידי רישום פשוט בשגרירות. קובעים תור ומגיעים יחד עם הילד ותעודת הלידה שלו. על ההורה להצטייד בתעודת-הלידה שקיבל או בדרכון האוסטרי החדש. לידת הקטין נרשמת פורמלית במרשם האוכלוסין האוסטרי ובזאת מתאזרח. הקטין אינו רשאי לחתום על הטפסים, לשם כך ידאג ויחתום ההורה.

מחיר הוצאת אזרחות אוסטרית

עלות התהליך עשויה להשתנות מלקוח ללקוח, בהתאם למסלול הבקשה וכמובן על סמך ההוכחות המוצגות. בנוסף, קיימות אגרות פדרליות ועמלות פרובינציאליות שיש לשלם עליהן, יחד עם אימות מסמכים ותרגומם לגרמנית. מסיבה זו מומלץ להגיש את הבקשה יחד עבור כל בני המשפחה. מה שבוודאי יחסוך באופן ניכר בהוצאות ובטח יפחית את טווח ההמתנה.
מאת עו''ד טל אופיר ממשרד דקר, פקס, אופיר ושות'
המאמר נכתב בסיוע יהונתן גבריאלוב