סגור
יואב הר אבן מנכ"ל רפאל
יואב הר אבן מנכ"ל רפאל (צילום: עמית שעל)

דוח המבקר
הכנסות חברת רפאל תלויות בתקציב משרד הביטחון

על פי דו"ח המבקר, שיעור ההזמנות מחו"ל של החברה הממשלתית היה נמוך מהיעד שהוצב. עוד עולה, כי שיעור עלות השכר מהמכירות עלתה עם השנים

דו"ח מבקר המדינה בנושאי הביטחון בחן את מצבה של החברה הממשלתית רפאל ואת הדו"חות הכספיים שלה. המבקר מצא כי לחברה יש תלות רבה בתקציב הביטחון וכי שיעור ההזמנות מחו"ל שלה מכלל ההכנסות היה נמוך מהיעד שהוצב. הדו"ח מצא גם כי שיעור עלות השכר מהמכירות עלתה עם השנים וכי החברה לא קיימה הליך לקביעת סכום דיבידנד בשנים 2019 – 2021.
יש לציין, כי הדו"ח בחר להשוות את מצב החברה בימי קורונה לתקופה של טרום קורונה, כמו גם שבשנים אלו ישראל חוותה משבר פוליטי שהתבטא בהיעדר תקציב מדינה באופן שהשפיע על הזמנות החברה. גורמים בחברה מסרו ל"כלכליסט" כי דו"ח המבקר בחר נתונים שמציגים תמונה שאינה משקפת נאמנה את מצב החברה, שדווקא נמצאת בתקופה של צמיחה וגידול מתמיד בהכנסות.
כאמור, המבקר מצא כי 50% מההכנסות ממכירות של רפאל מקורן בתקציב הביטחון. לפי המבקר "הדבר גורם לתלות רבה של החברה בתקציב זה ועלול לפגוע בתוצאות העסקיות של החברה כאשר יש חוסר יציבות תקציבית או ירידה בתקציב הביטחון השקלי". בהמשך ישיר לכך, המבקר טוען כי בשנים 2017-2021 היקפי ההזמנות מחו"ל שקיבלה רפאל היו בממוצע בשיעור של כ-53% מכלל היקף ההזמנות שקיבלה, כאשר מדובר בשיעור הנמוך ב-7% מהיעד לייצוב שנקבע בתוכנית האסטרטגית של רפאל לשנים 2021 עד 2030 - 60%.
בכל הקשור לשיעור עלות השכר מהמכירות, המבקר מצא כי בשנים 2018-2021 גדל שיעור עלות השכר מתוך ההכנסות ממכירות בכ-4%. כמו כן, לעומת גידול ממוצע של כ-5% במצבת העובדים הממוצעת וגידול ממוצע של כ-3% בהכנסות ממכירות בשנים אלו, גדלו עלות השכר הכוללת בשיעור של כ-13% (יותר מפי שניים מהגידול במצבת העובדים) ועלות השכר הממוצעת לעובד בשיעור של כ-7%. לעלייה במדד עלויות השכר ביחס להכנסות ממכירות יש השפעה ישירה על רווחיות החברה ועל כושר התחרות שלה.
בנוגע לרווחיות עצמה, המבקר מצא כי הרווח התפעולי של החברה ירד בכ-13% בין השנים 2017 אז הוא עמד על 6.1%, לבין שנת 2021 אז הוא עמד על 5.3%.
הדוח מציג גם שדירקטוריון רפאל היה חסר וכי רק 4 דירקטורים כיהנו בפועל בדירקטוריון רפאל נכון לסוף שנת 2021. יש לציין שביקורת זו צריכה להיות מופנית לדרג הפוליטי ולא לחברה עצמה.
מרפאל נמסר, "דו"ח המבקר בחן את תוצאות פעילות החברה בשנים 2020-2021. בשנת 2022, שברה רפאל את שיא צבר הזמנות שלב בכל הזמנים בסכום כולל של 33 מיליארד ש"ח המשקף כ- 3 שנות פעילות. במהלך התקופה שנבחנה ע"י המבקר השתוללה מגיפת הקורונה והשפיעה על פעילותה העסקית והתפעולית של רפאל. למרות ועל אף האתגרים, הצליחה רפאל לייצר שיאים חדשים בצבר הזמנות ובמכירות. כמו רוב החברות בתחומה וכן בתחומים הטכנולוגיים, גם רפאל מתמודדת עם קשיים בעולמות שרשרת האספקה ועליית מחירי חומרי הגלם כמו גם עם אתגרים בתחום המשאב האנושי. כל אלה ועוד, מובילים לשחיקה מסויימת ברווחיות, לצד צפי לצמיחה משמעותית בהכנסות בשנים הקרובות לאור היקף צבר ההזמנות והמשך קבלת הזמנות בקצב גבוה גם בשנת 2022, שנה אשר לא בוקרה ע"י המבקר. נציין גם כי רפאל היא חברה ממשלתית שכמחצית מפעילותה הינה מול מערכת הביטחון, וההתנהלות במשך מרבית תקופת הדוח היתה במציאות בה מדינת ישראל פעלה ללא תקציב מדינה מאושר על כל המשמעויות הנגזרות מכך.