סגור
Dun's 100

ניווט בתביעות רכב בין תאונות דרכים לפעולות האיבה בישראל: מדריך מקיף

בימים האחרונים סובלים תושבי המדינה מירי רקטי בלתי פוסק וזאת בעת שמתחוללת מלחמה בישראל ובעזה. במהלך מלחמה זו נורו לשטח ישראל אלפי רקטות, וכן פעלו כוחות רבים משני הצדדים אשר גרמו לנזקים ניכרים – ישירים ועקיפים

כמשרד עורכי דין ותיק, העוסק בייצוג תובעים ונתבעים בנזקי גוף ורכוש, ערכנו מאמר קצר המביא בפניכם אחת מן הסוגיות העתידות לעלות לאחר פגיעה ברכוש, בעקבות אירועי האיבה שהביאה עלינו המלחמה הנוכחית. המידע האמור במאמר זה מובא כשירות לציבור הנפגעים, בתקווה שיהיה לעזר ולו במעט, בדרכם למימוש זכויותיהם ומאמר זה מתמקד אפוא באחת מהן - הדרך למיצוי זכויות בגין נזקי רכוש באמצעות הגשת תביעה.
בתקופות של עימות ועוינות, אין מנוס מכך שחיי היומיום של אנשים יכולים להיות מושפעים באופן משמעותי. בין האתגרים הרבים העומדים בפניהם, אחד החששות הנפוצים הוא נזק או אובדן של רכוש אישי, לרבות כלי רכב. מאמר קצר זה נועד לספק מדריך מקיף על ניווט בתביעות רכב כתוצאה מפעולות איבה בישראל, המציע תובנות לגבי תהליך התביעות, אפשרויות כיסוי פוטנציאליות וטיפים מעשיים כדי להבטיח פתרון חלק ויעיל.
הבנת כיסוי ביטוח לרכב
לפני שמתעמקים בפרטים הספציפיים של תביעות רכב עקב פעולות איבה, חשוב שתהיה הבנה ברורה של כיסוי ביטוח הרכב שלכם. בישראל, ביטוח חובה צד ג' הוא חובה חוקית עבור כל כלי הרכב הרשומים. ביטוח חובה מכסה בדרך כלל נזקי גוף שנגרמו לאחרים, אך אינו מגן מפני אובדן או נזק לרכב עצמו.
כדי להגן על הרכב שלכם מפני נזקים כתוצאה מאירועים מצערים, כמובן שמומלץ מאוד לבחור בביטוח מקיף כבר עם רכישת הרכב. סוג זה של כיסוי מספק הגנה מפני סיכונים שונים, לרבות שריפה, גניבה, ונדליזם וכדומה. אתגר נוסף יכול להתעורר כאשר מתמודדים עם נהגים לא מבוטחים או נהגים שמבצעים תאונות פגע וברח, וביטוח מקיף אמור לתת מענה עבור מקרים כאלה.
חשוב לדעת, בייחוד בתקופות כמו זו שאנו נמצאים בה, שנזקים כתוצאה מפעולות איבה לרוב אינם מכוסים בפוליסות הביטוח הסטנדרטיות. חשוב לבדוק היטב את הפוליסה שלכם כדי להבטיח מה היא מכסה, וככל שאתם רוצים כיסוי רחב יותר - יש לפנות לחברת הביטוח ולבדוק האם ניתן לרכוש כיסוי מתאים.
בעוד שתהליך תביעת הרכב בישראל נועד לספק פיצוי הוגן, התובעים עשויים להתמודד עם אתגרים מסוימים. אחד האתגרים הנפוצים הוא מחלוקות על הכיסוי הביטוחי. חברות הביטוח רשאיות לערער על גרסת התובע לגבי האירועים, מה שיוביל לעיכובים או שלילת פיצוי. במקרים כאלה, תיעוד יסודי, כולל עדי ראייה וראיות וידאו, יכול לחזק את עניינו של התובע.
במקרה בו הנזק הינו כתוצאה מפעולת איבה, ישנן מספר רב של פעולות שיש לבצע, ששונות מפעולות שיש לבצע כאשר נגרם נזק כתוצאה מתאונה, כך לדוגמה: יש לפנות למשטרה ולקבל אישור שהנזק נגרם בגלל פעולת איבה; בתוך שבועיים בלבד מהיום שבו קרה הנזק יש לפנות לאחד ממשרדי מיסוי מקרקעין ומס הכנסה עם האישור מהמשטרה; בתוך 3 חודשים מהיום שבו קרה הנזק יש להגיש תביעה לקרן הפיצויים ופעולות נוספות.
1 צפייה בגלריה
עו"ד רוית גיא דרור
עו"ד רוית גיא דרור
עו"ד רוית גיא דרור
(צילום: יח"צ)

ככל שמתרחש אירוע כלשהו שכולל נזק לרכב, יש לשים לב למספר דגשים חשובים:
יש לתעד את האירוע: אספו ראיות רבות ככל האפשר לתמיכה בטענתכם. צלמו תמונות של הזירה, כולל כל נזק לרכב שלכם ולאזורים שמסביב. במידת האפשר, אספו פרטים של עדי ראייה או קטעי וידאו כדי לחזק את הדיווח שלכם.
צרו קשר מיידית עם סוכנות / חברת הביטוח שלכם ובהקדם האפשרי. יש לספק להם מידע מדויק ומפורט בנוגע לאירוע, לרבות תאריך, שעה, מיקום ותיאור הנזקים שנגרמו.
הגישו תלונה במשטרה לתיעוד רשמי של האירוע, ודאגו שיהיה פירוט רחב ככל הניתן. דו"ח זה ישמש כהוכחה נוספת וייתכן שיידרש על ידי חברת הביטוח שלכם / רשות המיסים במהלך הליך התביעה.
בקשו הערכה מקצועית: יש לבדוק סמוך לאירוע ככל הניתן את הרכב על ידי שמאי. ודאו שאתם מקבלים חוות דעת מפורטת הכוללת את היקף הנזק והערכה לגבי עלות התיקון. ישנם מקרים שתעדיפו את מכירת הרכב במצבו הניזוק, גם לכך השמאי צריך להתייחס.
ייתכן שחברת הביטוח / מס רכוש יקצו שמאי מטעמם ו/או חוקר תביעות כדי לחקור את נסיבות האירוע ולהעריך את הנזקים. הם עשויים לבקש תיעוד נוסף או ראיות לתמיכה בטענתכם.
בהתבסס על החקירה וההערכה, חברת הביטוח שלכם תקבע את סכום הפיצוי או הכיסוי המתאים, ואף יכולה לדחות את הכיסוי בשל שלל טענות שונות. לכן חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין מומחה לתחום מיד עם קרות מקרה הביטוח.
השתתפות עצמית והחרגות: היו מודעים לכל השתתפות עצמית או אי הכללה המופיעות בפוליסה שלכם. השתתפות עצמית היא החלק של התביעה שאתם אחראים לתשלום מכיסכם, בעוד שהחרגות מתייחסות למצבים ספציפיים או נזקים שאינם מכוסים בפוליסה שלכם.
כמו כן, יש להדגיש כי באירועים בעלי מספר נפגעים גבוה, כמו האירוע בו אנחנו נמצאים, חברות הביטוח בעבר הגיעו להסדר עם המדינה בו הן משלמות ישירות לציבור המבוטחים, על אף שאין כיסוי ביטוחי. ייתכן שגם באירוע זה תוכנית דומה תיושם.
סיכום
יש לזכור בתהליך זה, כמו כל תהליך משפטי, הדבר החשוב ביותר הוא ייעוץ מקצועי. ייתכן שדיווח מוטעה במעט או פעולה בתהליך, תגרום לדחיית התביעה שלכם על ידי חברת הביטוח או על ידי רשות המיסים. על כן, ההמלצה החמה ביותר היא לפנות לייעוץ מעורך דין מומחה לביטוח שיוכל להדריך אתכם במורכבויות ולהבטיח שזכויותיכם מוגנות.
משרד רוית גיא דרור מאחלים שנדע ימים שקטים ובטוחים יותר ונמצאים כאן למענכם.
מאת רוית גיא דרור - עו"ד, מגשרת, בוררת ונוטריונית, רוית גיא דרור, משרד עורכי דין
d&b – לדעת להחליט