סגור

פרשנות
כלכלת הבחירות של הליכוד הסתיימה והגיע העוני

דו"ח העוני של ביטוח לאומי ל־2021 מעיד כי סיום מדיניות המענקים הנדיבה של הליכוד השנה הגדיל את העוני ואי השוויון. הגדלת הסיוע לנכים ולקשישים העניים על ידי הממשלה הנוכחית תורגש רק בדו"ח של השנה הבאה

דבר אחד בטוח. דו"ח העוני של 2022 יהיה הרבה יותר אופטימי מהדו"ח הקודר לשנת הקורונה השנייה, 2021.
זה יקרה אחרי שהשיפור הגדול בקצבאות הנכים ובקצבת השלמת הכנסה לקשישים עניים יורגש. בינתיים, אומדני ביטוח לאומי ל־2021 קשים.


לפי האומדנים, שיעור העוני בקרב ילדים עלה בשנה שחלפה ב־2.5% ל־31.2%; מדד ג'יני לאי השוויון טיפס ב־3.3%. הבעיה של הממשלה הזו שבאמת השקיעה מיליארדי שקלים בשיפור מצבם של הנכים והקשישים היא שלא בטוח שהיא תחזיק מעמד מספיק זמן כדי להנות מהפירות האלקטורליים.

2 צפייה בגלריה
אינפו המצוקה הכלכלית חזרה לגדול
אינפו המצוקה הכלכלית חזרה לגדול
המצוקה הכלכלית חזרה לגדול

בעיה נוספת היא שבישראל הולכים ונוצרים שני מעמדות של עניים. אחד כולל חצי מיליון קשישים עניים ונכים, שהקצבה שלהם הועלתה ל־3,700 שקל בחודש, ממש מעל לקו העוני. זה לא אומר שהם יפסיקו להיות עניים מעשית אבל זה אמר שמצבם השתפר בהרבה והם יעלו מעל לקו העוני.
המעמד השני הוא עניים בריאים בגילאי העבודה שנאלצים להסתפק בקצבת הבטחת ההכנסה הנמוכה בהרבה. מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר קורא שוב ושוב להעלות את הקצבה הזו שבעצם מבטיחה קיום שלא בכבוד. אלא שהאוצר רואה בקצבה הזו הטבה מעודדת אבטלה. שר הרווחה מאיר כהן רוצה לפתור את בעיית העניים בגילאי העבודה באמצעות העלאת הדיסריגארד - הסכום שמותר להם לעבוד במקביל לקבלת קצבה.
שוחד בחירות
יש שתי דרכים פוליטיות להסתכל על נתוני העוני של 2021 והאמת היא כרגיל באמצע. אחת היא זו של שר האוצר אביגדור ליברמן שהכריז אתמול בוועידת התחזיות של "כלכליסט" שהמענקים לכל אזרח שחילקה ממשלת נתניהו היו שוחד בחירות. האמת היא שלא רק המענקים לכל אזרח, גם ההחלטה להאריך את דמי האבטלה בשנה שגרמה כל כך הרבה נזק למשק היתה כלכלת בחירות מובהקת. מנקודת המבט הזאת, ממשלת נתניהו־ישראל כץ שפכה עשרות מיליארדי שקלים כדי למנוע מצוקה כלכלית עד הבחירות האחרונות, והשאירה לממשלה הנוכחית להתמודד עם הקורבנות הכלכליים של הקורונה.
הדרך השנייה היא זו של הליכוד. מנקודת המבט הזו, כל זמן שנתניהו וכץ היו בשלטון הם סיפקו סיוע שמנע את העוני. כשהגיעה ממשלת בנט־ליברמן היא סיימה את הקצבאות באכזריות ונתנה לעוני להתפרץ. האמת היא כרגיל באמצע. מדיניות המענקים הנדיבה של ממשלת נתניהו אכן מנעה משבר עוני נורא. אבל נתניהו נתן מענקים בלי אבחנה גם למי שלא היה צריך והארכת דמי האבטלה היתה מוגזמת. מצד שני, גם הסיום החד והמהיר של דמי האבטלה ללא כל תחליף למי שנשאר בלי עבודה היה מהלך קשה שהותיר רבע מיליון איש ללא עבודה וללא פתרון.

2 צפייה בגלריה
 ח"כ מאיר כהן יש עתיד
 ח"כ מאיר כהן יש עתיד
שר הרווחה מאיר כהן. בשנה הבאה יוקצבו 106 מיליון שקל לסיוע בביטחון תזונתי
(צילום: עמית שעל )

כבר שנתיים שביטוח לאומי מפרסם את הדו"חות שלו על סמך נתוני ההכנסות שבידיו ולא על סמך סקר משקי הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבגלל בעיות מחשב לא מצליחה להעביר נתונים. ככל שזה קורה יותר, בביטוח לאומי יותר מרוצים מהעבודה עם הנתונים המלאים ולא עם הסקר והיו שמחים להמשיך בכך. זה כנראה לא יקרה פשוט משום שההנחיות של ה־OECD מחייבות לעבוד לפי הסקר ורק כך ניתן להשוות את העוני בישראל למדינות אחרות.
800 אלף רעבים
לראשונה מאז 2016 ערך ביטוח לאומי בראשית 2021 סקר ביטחון תזונתי, כלומר בדק כמה רעבים יש בישראל. מצד אחד, במפתיע, למרות משבר הקורונה המצב השתפר. בביטוח לאומי אומרים שזה נובע מהתמיכות הגדולות של הממשלה ב־2020. שיעור המשפחות החיות בחוסר ביטחון תזונתי חמור, מצב שווה ערך לרעב, ירד מ־8.9% ב־2016 ל־8.2% ב־2021. מה שברור זה שגם אחרי הירידה, נתוני הרעב מפחידים ויש 265 אלף משפחות רעבות שבהן 821 אלף נפש. 317 אלף ילדים (10.1%) חיים בחוסר ביטחון תזונתי חמור. שר הרווחה מאיר כהן מתגאה בצדק שבשנה הבאה יוקצבו לראשונה 106 מיליון שקל לסיוע בביטחון תזונתי. בפועל זה יספיק לסייע לכל היותר לעשירית מהמשפחות הרעבות.