סגור
נמל המפרץ ב חיפה ש מופעל על ידי חברת  SIPG  ה סינית
נמל המפרץ בחיפה. שני רציפים ריקים כבר חודש וחצי (צילום: אלעד גרשגורן)

רגב וסמוטריץ' רבים, והנמלים הפרטיים משותקים כבר חודש

זה חודש וחצי שרציפי הנמלים הפרטיים בחיפה ואשדוד, שנפרקו בהם עד כה מיליוני טונות של סחורות, ריקים ושרת התחבורה מתנגדת להארכת היתר הפריקה. רגב רוצה תמורתו תמריץ לוועד נמל אשדוד. בינתיים, הנמלים הממשלתיים מרוויחים 

כבר חודש וחצי שחלק מהרציפים של שני הנמלים הפרטיים, רציפים 7 ו־8 בנמל המפרץ בחיפה ורציף 28 בנמל הדרום באשדוד, עומדים ריקים וסחורה לא נפרקת בהם. הסיבה לכך היא שההיתר לפריקה ניתן בעיצומו של הפקק בנמלים על ידי שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי לתקופה של שנתיים וכעת פג תוקפו.
הפסקת הפעילות ברציפים, שנפרקו בהם עד כה מיליוני טונות של סחורות, משמעה צמצום התחרות בנמלים ולכן במשרד האוצר ביקשו להאריך את ההיתר הזמני, אך שם נתקלו בהתנגדות מצד שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרדה משה בן זקן. הסיבה להתנגדות היא קרבתה של רגב לוועדי העובדים בנמלים, ובאופן ספציפי לוועד בנמל אשדוד שרבים מעובדיו פקודים לליכוד.
לפני חודש וחצי פורסם ב"כלכליסט" כי בן זקן הציע למשרד האוצר לחתום על "עסקת חבילה" שתסדיר את שוק הנמלים, ותיתן מענה מרוכז לתלונות השונות של השחקנים בשוק. מאז שבן זקן שם את מתווה האסדרה החדש על השולחן, מעט מאוד השתנה ובזמן הזה הרציפים נותרו לא פעילים. במשרד התחבורה יודעים כי מצב זה משרת במידה מסוימת את הנמלים הוותיקים אשדוד וחיפה, שהמגבלות על מתחריהם ממשיכות להתקיים.
בינתיים, משרד האוצר, משרד התחבורה, הנמלים ואנשי ההסתדרות מנהלים משא ומתן בנוגע למתווה האסדרה המוצע, מה שכונה "סחר בסוסים" על ידי אחד ממנהלי הנמלים הבקיא במתרחש שם. ל"כלכליסט" נודע כי כרגע המו"מ תקוע על דרישת שרת התחבורה רגב כי ועדי העובדים באשדוד יקבלו את מה שהם רוצים, בדגש על העברת רציפים 25-24 לידי הנמל. בשיחה בין סמוטריץ' ורגב "מתנה" זו הוגדרה כקו אדום על ידי שר האוצר, וכעת נשקלת האפשרות להעביר את הרציפים, ששוויים מוערך במאות מיליוני שקלים, לנמל הממשלתי לזמן מוגבל של כמה שנים.
מלבד העובדה שמדובר בהטבה לא פרופורציונלית לנמל הממשלתי שלא נחשב למופת של יעילות, העברת הרציפים לנמל אשדוד תמנע את האפשרות שנשקלה בעבר של הכנסת שחקן נוסף בדומה לנמל הדרום או המפרץ על בסיס רציפים אלו, ואם הם יועברו לנמל הוותיק אז אפשרות זו תתבטל. ההערכה היא שבמידה שהאוצר והתחבורה יגיעו להסכמות על עניין רציפים 25-24, הצדדים יוכלו להתקדם לקראת חתימה.

1 צפייה בגלריה
מימין משה בן זקן מנכ"ל משרד התחבורה ו השרה מירי רגב
מימין משה בן זקן מנכ"ל משרד התחבורה ו השרה מירי רגב
מימין: מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן והשרה מירי רגב. תקועים במו"מ על מתווה האסדרה
(צילומים: יואב דודקביץ )

מי שצפוי להישאר לא מרוצה הוא נמל חיפה, שבחודשים האחרונים מנהל מלחמת מאסף כנגד כלל המהלכים לאסדרת השוק, בין שזו הסרת מגבלת הפריקה על נמל המספנות ובין שמדובר על אפשרות של הארכת היתרי הפריקה של נמלי הדרום והמפרץ. בנמל חיפה, שנקנה על ידי קבוצת אדאני־גדות במחיר גבוה במיוחד של 3.9 מיליארד שקל, טוענים כי שינוי תנאי השוק מהווה הפרה של הסכמי ההפרטה מול המדינה ויוביל למשבר ביחסים מול הודו (חברת אדאני היא הודית ובעליה נחשב למקורב לממשל מודי).
המו"מ חשף את חזרתה של ההסתדרות הכללית לתפקיד בעלת הבית של הנמלים. אם בתקופת הממשלה הקודמת ההסתדרות מצאה את עצמה באופוזיציה והגיבה למהלכים שנעשו בתחום בעיקר בתביעות שנועדו למנוע את הפגיעה בנמלים הוותיקים, כעת היא אולי הגוף הדומיננטי ביותר במו"מ והשפעתה גדולה מזו של חלק ממנהלי הנמלים. הסיבה לכך היא שבאוצר רואים בהסתדרות כגוף הרלבנטי בתחום וזה שאפשר לדבר איתו ומייצג נאמנה את האינטרסים של כלל הצדדים – בין שמדובר בנמלים השונים שבכמעט כולם יש ועד של ההסתדרות ובין שמדובר במשרד התחבורה שבגלל האינטרסים של השרה כפוף במידה מסוימת לרצונם של ועדי העובדים.
גורמים בהסתדרות טוענים כי הם מעורבים במשא ומתן על תקן של "מבוגר אחראי", וזאת בין השאר בעקבות אוזלת ידה של הממשלה.
מלשכת השרה נמסר: "בניגוד לטענתך, מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן חתם זה מכבר על אסדרה בענף הנמלים שתגביר את התחרות ותביא להוזלה משמעותית ביוקר המחיה - אסדרה אותה מובילה השרה רגב יחד עם שר האוצר סמוטריץ. האסדרה על כל סעיפיה מוסכמת על כלל הגורמים למעט פקידים מסוימים באוצר שמעכבים את החתימה על המסמך שמונח על שולחנו של מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר ותוקעים מקלות בגלגלים. בכך, הם ורק הם אלו שמונעים את יציאת האסדרה לדרך שתסייע לאזרחי ישראל. יובהר כי שרת התחבורה מירי רגב מתייחסת במסמך האסדרה לכלל הנמלים ולא רק לנמל אשדוד".