סגור
נמל המפרץ ב חיפה
נמל המפרץ ב חיפה (צילום: אלעד גרשגורן)

התחבורה והאוצר מחליפים טיוטות, ועדי העובדים מאיימים - והאוניות ממשיכות לחכות ברציף

בשבת פג תוקף ההיתר לפיו הנמלים הפרטיים בחיפה ואשדוד יכולים לפרוק מטען כללי ברציפים שהושאלו להם - למרות הסכמה עקרונית בין התחבורה והאוצר על המשכו. ההערכה היא שמשרד התחבורה לא מעוניין להאריך את ההיתר עקב לחץ מצד הנמלים הוותיקים, ההסתדרות וועדי העובדים תומכי הליכוד

המדינה לא התערבה בזמן וכתוצאה מכך הופסקה השבוע פריקת מטענים בשני הנמלים הפרטיים החדשים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד. בזמן משבר הפקק בנמלים, בתקופת שרת התחבורה מרב מיכאלי, העניק משרד התחבורה היתר לשני הנמלים הפרטיים החדשים לפרוק מטען כללי ברציפים שהושאלו להם באופן זמני לשנתיים. בשבת האחרונה פג תוקפו של ההיתר וזאת למרות שיש הסכמה עקרונית בין משרדי התחבורה והאוצר כי יש לאפשר לנמלים להמשיך להחזיק ברציפים ולפרוק בהם מטען כללי. ההערכה היא שמשרד התחבורה לא מעוניין לחתום על הארכת ההיתר ולהאריך את המצב הקיים עקב לחץ מצד הנמלים הוותיקים, ההסתדרות וועדי העובדים שפקודים לליכוד.
ל"כלכליסט" נודע כי לשני הנמלים הועברו מסרים סותרים מצד הרשויות בכל הנוגע למה שהם אמורים לעשות כעת, כאשר הנהלת משרד התחבורה שידרה לנמלים כי הם יכולים להמשיך להתנהל כרגיל – אך ברגע שנמל הדרום המשיך לפרוק מטען ברציף הוא קיבל מכתב מרשות הספנות והנמלים (זרוע של משרד התחבורה) שדרשה ממנו להפסיק כי הוא פועל בניגוד להיתר. בשנתיים האחרונות נפרקו ברציפים הזמניים על ידי הנמלים החדשים מאות אלפי טונות של סחורות וחומרי גלם, והחשש הוא שבמקרה וההיתר לא יחודש "הפקק בנמלים" ישוב לפקוד את חופי ישראל. יש לציין כי עיכוב של סחורות בנמלים וצמצום התחרות יתגלגלו בסופו של דבר אל הצרכן הישראלי באמצעות עליית מחירים של סחורה מיובאת ובדרכים עקיפות כמו עליית מדד תשומות הבנייה.
בסוף השבוע שעבר שלח מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר מכתב למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן בו הוא התייחס להצעתו של בן זקן לאסדרת ענף הנמלים שנחשפה בשבוע שעבר ב"כלכליסט". כזכור, בשבוע שעבר שלח בן זקן מכתב לאוצר בו הוא מסכים להמשיך לפרוק מטען ברציפים של הנמלים החדשים, אך מתנה זאת בשורה של הטבות והקלות נוספות שיוענקו לנמלים הוותיקים. בין השאר בנמל חיפה תורחב ההרשאה לספק שירותים נוספים בתחום מטעני הברזל והמלט, בנמל מספנות ישראל תוסר בהדרגה מגבלת הניטול של המטען הכללי ותתאפשר פריקה של כלי רכב ונמל אשדוד יקבל לרשותו את המסוע וממגורת התבואה שכרגע מוחזקים חלקית על ידי חברת נמלי ישראל ויועמדו לרשותו רציפים 24-25.
הייזלר ענה לבן זקן באמירה כי "אנחנו תומכים בצעדים שפורטו במכתבך" אך הוסיף כי "ישנן סוגיות שחשוב להבהירן ולהטמיען על מנת לשמר את התחרות גם בעתיד". הייזלר דורש כי במסגרת האסדרה יחוייב נמל חיפה לעמוד בהסכם בו מיליארד שקל שהגיעו לנמל במסגרת ההפרטה אכן יושקעו בפיתוח תשתיות או התייעלות, וכי רציפים 24-25 יוקצו לנמל אשדוד לחמש שנים בלבד או עד למועד תחילת ההפרטה של הנמל. שתי ההצעות הללו נועדו לאזן את הצעת בן זקן שמעניקה הטבות שמיטיבות בעיקר עם הנמלים הוותיקים. בהקשר של אשדוד, באוצר מבקשים שלא להעניק את הרציף באופן קבוע לנמל מפני שמדובר בנכס שייתכן ויהיה אפשר בעתיד להקים עליו נמל נוסף שיוביל להגברה נוספת של התחרות.
בוועדי העובדים של הנמלים הוותיקים מפעילים לחצים על הממשלה שתפעל לטובתם. במכתב שנשלח על ידי מזכירות עובדי נמל חיפה לשר האוצר סמוטריץ' ולשרת התחבורה רגב נכתב כי הגיעה אליהם טיוטת מסמך למתווה להסדרת ענף הנמלים "אשר מקפחת את חברת נמל חיפה ונותנת הטבות מפליגות למספנות ישראל ולנמל המפרץ, זאת בניגוד גמור לרוח הדברים בדיונים שהתקיימו... משמעות טיוטת המתווה הינה פגיעה קשה בעובדי חברת נמל חיפה במיוחד בתקופה הזאת שהיא תקופה מורכבת, בזמן מלחמה, כאשר העבודה בנמל חיפה ירדה ביותר מ-50% לאחר הליך ההפרטה". עוד נכתב כי "אנו כנציגי העובדים נאלץ לפעול בכל האמצעים העומדים ברשותנו על מנת למנוע את ההשלכות הכלכליות שיחולו על עובדי נמל חיפה בשל ההתנהלות השערורייתית מצד המדינה". נציגי ועד העובדים של נמל אשדוד מתבטאים באופן דומה בכל הקשור לדרישת האוצר לכך שרציפים 24-25 יינתנו להם באופן זמני, ושם טוענים כי רציפים אלו מהווים את העתיד הכלכלי של הנמל כי רק לשם ניתן עוד להתרחב. מנגד, גופים דוגמת לשכת הספנות, איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים מפעילים לחץ בכיוון ההפוך בכדי שסמוטריץ' ורגב יאריכו את ההיתר של נמלי המפרץ והדרום באופן מידי.
הנמלים הוותיקים, נמל חיפה ונמל אשדוד הממשלתי, נחשבים ליקרים לליבה של שרת התחבורה מירי רגב וזאת עקב קשריה לוועדי העובדים שם המזוהים עם הליכוד וההסתדרות. בעל השליטה בנמל מספנות ישראל הוא שלומי פוגל, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. רגב מעכבת גם את הפרטת נמל אשדוד וזאת למרות שזו מוזכרת בקווי היסוד של הממשלה הנוכחית – וגם הצעת האסדרה המקורית שהניח בן זקן על שולחן מנכ"ל האוצר מתעלמת מקידום ההפרטה.
יו"ר נמל אשדוד שאול שניידר מסר כי "אנו בעד תחרות ומברכים על תחרות הוגנת שכוללת אסדרה, פיקוח ואכיפה תוך דאגה לצרכים האסטרטגיים של מדינת ישראל"