סגור
ח"כ שמחה רוטמן יור ועדת חוקה חוק ומשפט

מרתון דיונים בפגרה לאישור חוק "אלף רבנים"

יו"ר ועדת החוקה מתכוון לקבוע שישה דיונים כדי לאשר את החוק, שיאפשר למנות יותר מאלף רבנים נוספים, בתחילת כנס החורף באוקטובר. ח"כ יוליה מלינובסקי: "חוק שוחד וג'ובים"

יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן מתכוון לנצל את פגרת הכנסת למרתון של שישה דיונים להשלמת החוק שיאפשר להכפיל פי שלושה ויותר את מספר הרבנים שמממנת המדינה, מ־500 ל־1,600, תוספת של כ־1,100 רבנים.
ארבעה דיונים כבר נקבעו ושניים נוספים צפויים בספטמבר. כל זאת במטרה להביא לאישור החוק בקריאה ראשונה במליאה כבר בראשית כנס החורף באמצע אוקטובר.
ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת החלה ביולי להכין לקריאה ראשונה את הצעת חוק הרבנים של רוטמן מהאיחוד הלאומי וח"כ ארז מלול מש"ס. נייר עמדה של חוקר הממסד הדתי ד"ר אריאל פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה שהוגש לוועדה קובע שהצעת החוק תאפשר למנות 1,081 רבנים נוספים.
ההצעה תאפשר לשר לשירותי דת לכפות על ערים שאינן מעוניינות ברב למנות כזה, מה שאומר תוספת של 35 רבנים ערים בשכר גבוה. בערים גדולות ימונו שני רבנים. היום יש 219 רבני ישובים קטנים במועצות אזוריות. על פי נתוני הלמ"ס, יש עוד 768 ישובים יהודיים שבהם החוק החדש יאפשר למנות רב ישוב.
החוק יקנה לשר לשירותי דת אפשרות לכפות מינוי רב לשכונות שבהן מעל 50 אלף תושבים. היום יש 68 רבני שכונות כך שהמשמעות, לטענת ד"ר פינקלשטיין, היא אפשרות למינוי מיידי של עוד 279 רבני שכונות חדשים. בסך הכל יאפשר החוק להגדיל את מספר הרבנים שהמדינה מממנת את משכורותיהם מ־491 ל־1,572, כלומר יותר מפי שלושה. זאת בנוסף ל־284 רבנים קהילתיים שהמדינה משתתפת במימון שכרם.
את חוות הדעת חיזק מאוד ספר תוכניות הממשלה, בו קבע משרד הדתות יעד של מינוי 257 רבנים חדשים ב־2024 ועוד 257 ב־2025 (כפוף למקור תקציבי). עם זאת, מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן אומר ש"כרגע יש אישור ל־50 תקנים. אין תקציב ליותר".
חברת ועדת חוקה ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו אומרת ש"עושים 6 דיונים בפגרה כדי לקדם חוק של ג'ובים ושוחד פר אקסלנס. יש דיל של ש"ס וסמוטריץ' לחלוקת מכסות הרבנים ולכן רוטמן עושה את זה. זה חוק מהמקפצה". לדבריה, רוטמן מקיים את מרתון הדיונים כאשר ברקע ישנו פקק של חוקים שתקועים בוועדה.
ביקורת קשה עולה גם על דרכי בחירת הרבנים לפי החוק. חוות דעת של המרכז ליהדות ומדינה שליד מכון הרטמן קובעת שגם לאחר השינויים שהוכנסו בהצעת החוק, היא מחלישה משמעותית את כוחה של הרשות המקומית בבחירת רבני הערים. כוחם של נציגי הרשות המקומית ירד מ־75% היום לפחות מ־50%.
מלשכת רוטמן נמסר ש"אנחנו באמצע עבודה על שני חוקים, שהתעכבו בגלל חקיקת הסבירות - חוק הרבנים וחוק פסיקת ריבית והצמדה. בשניהם ח"כ רוטמן הקדיש את השבועיים הראשונים של הפגרה לניקוי השולחן. החוק נועד לפתור את המציאות הפגומה שהובילה לכך שבכ־40 ערים לא מונו רבנים תקופה ארוכה. זו מציאות שאינה טובה לאף אחד. החוק יאפשר יותר מינויים של הציונות הדתית ממה שיש עכשיו".