סגור

מינוי לכל החיים: הוותק הממוצע של רב עיר הוא 30 שנה והגיל הממוצע - 69 שנים

הוועדה לשירותי דת של הכנסת הציגה נתונים בישיבה בנושא הליך מינוי של רבני ערים, שלפיהם אין להם קדנציות קצובות וגיל הפרישה שלהם גבוה מאוד; ב-35 ערים ומועצות מקומיות אין רב עיר מכהן, אלא ממלא מקום; ראש הוועדה ח"כ יוליה מלינובסקי: "זה אבסורד. יש להעביר את הסמכות לבחירת רבני הערים לשלטון המקומי"

הגיל הממוצע של רבני ערים הוא 69 ואורך הכהונה הממוצע הוא 30 שנה. כך עולה מנתונים שאספה הוועדה לשירותי דת של הכנסת והציגה היום בישיבה בנושא הליך המינוי של רבני ערים.
הדבר נובע מכך שבניגוד לרוב התפקידים בשירות המדינה ובניגוד לתפקידי הרבנים הראשיים לישראל, לתפקיד רב עיר אין קדנציות קצובות.

2 צפייה בגלריה
מימין הרב שלמה עמאר הרב הספרדי של ירושלים לשעבר רבה הראשי האשכנזי של ירושלים
מימין הרב שלמה עמאר הרב הספרדי של ירושלים לשעבר רבה הראשי האשכנזי של ירושלים
שלמה עמאר, הרב הספרדי הראשי של ירושלים
(אלכס קולומויסקי)

כמו כן, גיל הפרישה של רבני ערים גבוה מאוד. רבנים שנבחרו עד 1974 יכולים לכהן עד יום מותם. רבנים שנבחרו בין 1974 ל-2007 יכולים לכהן עד גיל 75 אבל מועצת הרבנות הראשית יכולה להאריך את כהונם עד גיל 80. רבנים שנבחרו לאחר 2007 אמורים לפרוש בגיל 70 אבל גם כהונתם ניתנת להארכה.
על פי הנתונים, ב-77 ערים מכהנים רבני עיר, מתוכן 9 ערים שבהן מכהנים שני רבנים (ספרדי ואשכנזי). ב-35 ערים ומועצות מקומיות אין רב עיר מכהן, אלא ישנו ממלא מקום. בשנים 2021-2019 מונו בסך הכל 3 רבני ערים, כנראה בגלל מערכות הבחירות התכופות.

2 צפייה בגלריה
ח"כ יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי
(צילום: אבי מועלם)

יו"ר הוועדה ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו אמרה ש"יש כאן מצב אבסורדי - אם לא צריך רבני ערים, אז בואו נבטל הכל ונחסוך הרבה כסף".
עוד קראה מלינובסקי להעביר את בחירת רבני הערים לידי השלטון המקומי. לדבריה, "הממשלה קיבלה החלטה על ביזור סמכויות לשלטון המקומי. זה מה שצריך גם בנוגע לבחירת רב עיר. ראש העיר ומועצת העיר והקהילה בתוך העיר יודעת טוב מאוד מי מתאים להם. מה שמתאים לתל אביב לא מתאים לבני ברק. אפנה לשר הדתות להעביר את הכוח לשלטון המקומי".